געגוע בלתי ממומש

אזרחות ספרדית לצאצאי המגורשים

בפני צאצאים למגורשי ספרד עומדים כיום שני מסלולים לקבלת אזרחות. הנתונים מוכיחים כי המסלול הספרדי לא מימש את הפוטנציאל שתלו בו ולעומת זאת, האופציה הפורטוגלית היא שהפכה בסופו של דבר לחביבת הקהל (משפט)

עו״ד יורם זרה | כיכר השבת |
עו״ד יורם זרה (צילום: שחר תמיר)

באוקטובר 2015 נכנס לתוקפו חוק בספרד המעניק אזרחות ספרדית לצאצאי המגורשים. תוקפו של החוק יפוג באוקטובר 2019. מנתונים שהתפרסמו לאחרונה עולה שהחוק הזה היה כישלון חרוץ.

בעת שנחקק החוק העריכה ממשלת ספרד שכ-90,000 יהודים יבקשו אזרחות מכוחו. בפועל, הגישו בקשת אזרחות עד כה רק 8,365 איש.

כישלון החוק נובע משני גורמים: ראשית, מסלול המכשולים שהציבה ממשלת ספרד על המבקשים ושנית, קיומה של אלטרנטיבה פשוטה וזולה יותר בפורטוגל.

מסלול (מכשולים) ספרדי

אלו הדרישות שהציבה ממשלת ספרד בפני המבקשים לקבל אזרחות ספרדית:

א. מבחן בספרדית

ב. מבחן בידע כללי על ספרד המודרנית.

ג. הוצאת אישור על שורשים ספרדיים מגופים שהוכרו על ידי החוק.

ד. הגעה לראיון בספרד אצל נוטריון מקומי.

ה. תרגום כל מסמכי הבקשה לספרדית על ידי מתרגם מוסמך (בישראל ישנה רק מתורגמנית אחת המוסמכת לתרגם מעברית).

ו. עלות כוללת של כ 5000 יורו.

קל לראות שמדובר במשימה לא פשוטה. המכשול המשמעותי ביותר הוא המבחנים או כפי שאמר לי בהלצה ישראלי ממוצא תורכי שהתקשה לעבור את הבחינה בספרדית "בגירוש לא היו מבחנים". כדאי להזכיר בהקשר זה שרק קטינים, מבקשים מעל גיל 70 ומועמדים ממדינות אמריקה הלטינית בהן ספרדית היא השפה הרשמית פטורים ממבחני השפה והידע הכללי.

בנובמבר 2018 פרסמה ספרד נתונים פומביים אודות מבקשי ומקבלי האזרחות לפי החוק, אשר קיצו קרב. לנוכח מורכבות קבלת האזרחות כפי שתיארנו לעיל, לא מפתיע שמספר הבקשות בספרד זעום יחסית לציפיות. זאת ועוד, המבקשים שבכל זאת פנו למסלול הספרדי היו בדרך כלל פטורים ממבחנים.

קצת מספרים

מתוך 8,365 מבקשי אזרחות ספרדית, 3,127 מועמדים היו ממדינות אמריקה הלטינית, כשוונצואלה בראשן (לא מפתיע לאור המשבר בו מצויה במדינה). המדינה עם שיעור המבקשים הגבוה ביותר היא טורקיה, עם 2,693 פונים (גם כאן מדובר על קהילה יהודית במשבר). חשוב להדגיש כי 90 אחוז ממבקשי האזרחות הטורקים הגישו בקשה לפי מסלול הפטור! כלומר עיקר המבקשים הטורקים הם קטינים או מעל לגיל 70.

האלטרנטיבה ההגיונית

במרץ 2015 נכנס לתוקפו חוק דומה בפורטוגל שמאפשר לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית. ההשוואה בין החוקים מצביעה על היתרון של המסלול הפורטוגלי כמעט בכל ההיבטים.

מול חמשת הדרישות הספרדיות המכבידות ישנה דרישה מהותית אחת הניצבת בפני מבקש האזרחות בפורטוגל: הוצאת אישור על שורשים ספרדים-פורטוגליים. העלות של הוצאת האזרחות הפורטוגלית היא כמחצית מזו הספרדית (1400-2500 יורו, תלוי בגודל המשפחה המבקשת). כמו כן, לחוק בפורטוגל אין תאריך תפוגה, שלא כמו בספרד.

הנקודה היחידה בה יש למסלול הספרדי יתרון כלשהו הוא אצל קטינים. בפורטוגל, בגירים בלבד יכולים להגיש בקשת אזרחות ולעומת זאת, בספרד, גם קטינים יכולים להגיש בקשה כזו.

מהשוואה לחוקים דומים בפורטוגל צפויים לחוק האזרחות היהודי ״חיים ארוכים״. כך למשל, חוק המעניק אזרחות פורטוגלית לילידי גואה שבהודו (שהייתה בעבר שייכת לפורטוגל) ולצאצאיהם, קיים ומיושם עוד משנות ה-70.

נתונים פורטוגליים

אלה הנתונים הפומביים העדכניים בנוגע לפורטוגל:

את רוב האישורים על שורשים ספרדיים/פורטוגליים מוציאה הקהילה היהודית בפורטו. מהמספרים הסידוריים של אישורי המקור עולה כי עד סוף 2017 הונפקו 15,000 אישורים כאלו. עד סוף 2018 תנפיק הקהילה כבר כ-30,000 אישורי מקור.

כלומר בשנת 2018 בלבד הונפקו אישורים בכמות דומה לכמות האישורים הכוללת לשנים 2015-2017. אישורים אלה יהפכו לבקשות אזרחות. כלומר, מספר הבקשות בפורטוגל גדול ביותר מפי שלוש מאשר בספרד. מספר זה צפוי להמשיך לגדול ב-2019.

לסיכום

כשנכנס לתוקפו החוק בספרד קרא מלך ספרד ליהודים באירוע חגיגי: "כמה התגעגענו אליכם!". הגעגועים האלו הפכו בספרד לחוק בעל אפקט תקשורתי בלבד. לעומת זאת, בפורטוגל השכנה ונעדרת המלוכה, הגעגועים קבלו ביטוי מעשי יותר. יעידו על כך 30,000 היהודים הפועלים לממש את זכותם לאזרחות פורטוגלית.

* עורך דין יורם זרה עוסק בהוצאת אזרחות פורטוגלית

קטגוריות קשורות: חוקתי ומנהלי

אינדקסים קשורים: חוקתי ומנהלי

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר