נתון מעודד

ירידה במספר הזוגות הנישאים בנישואין אזרחיים

לאחרונה פורסמו נתוני המשרד לשירותי דת והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהם עולה כי חלה ירידה של 7.5% בכמות הזוגות שנישאו בנישואים אזרחיים. לפי הערכת הלמ"ס. למי שייך ההישג? לרבנות שהתייעלה או לארגון רבני צהר הרואה עצמו כחלוץ בנושא (יהדות, אקטואלי)

בשיתוף צהר | כיכר השבת |
חתונה. אילוסטרציה. (צילום: שאטרסטוק)

בתחילת החודש התפרסמו נתוני המשרד לשירותי דת והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בהם עולה כי חלה ירידה של 7.5% בכמות הזוגות שנישאו בנישואים אזרחיים. לפי הערכת הלמ"ס, מספר הזוגות בישראל שנישאו בנישואים אזרחיים עומד על 982 זוגות בלבד.

מאידך, ישנה ירידה באחוזים בודדים בלבד בכמות הנרשמים לנישואים דרך המשרד לשירותי דת והרבנות. כך, בשנת 2016 נרשמו בלשכות הנישואין כ-36,675 זוגות, ובשנת 2017 35,163 - ירידה של 6.2%.

התוצאות עדיין מראות יציבות בהרשמה לנישואים כדת משה וישראל, ומאידך ירידה בדרכים שאינם כהלכה.

הנתונים הללו מייצרים עניין משום שבשנים האחרונות נמתחה ביקורת משמעותית על ארגון צהר, בעיקר מהצד החרדי, בגין פעילות הנעשית על ידיו בתחום הנישואין כהלכה. בארגון צהר טוענים כעת, כי הנתונים המפורסמים על ידי הלמ''ס מלמדים כי פעילות הארגון מוכיחה את עצמה ולמרות הביקורת החרדית הוגשמה על ידיו המטרה שהציב הארגון לעצמו - הקטנת מספר הישראלים הנישאים בנישואין אזרחיים בשל שירות לא ידידותי שניתן להם ברבנות.

הרב בועז גנוט, מנהל מיזם החתונות של ארגון צהר אומר, "אנחנו בשיתוף פעולה עם כמה רבנויות ומבלים מהם את ההנחיות לתהליך הרישום". כך, בעצם, תעודת הנישואין בחתונה דרך "צהר" נחתמת על ידי רשם הנישואין שמוסמך על ידי הרבנות, והזוג מקבל תעודת נישואין רשמית דרך אחר מהרבנויות שעובודת עם צהר, ובכך גרמנו ליהודים כשרים להתחתן כדת משה וישראל''.

אז למי שייך הקרדיט?

לאחר פרסום נתוני הלמ"ס על ירידת בנישואים האזרחיים בישראל, אומר הרב גנוט שזה לא מפתיע אותו: "במשך השנים חיתנו עשרות אלפי זוגות, רבים מהם הגיעו אלינו לאחר שלא מצאו בית במקום אחר והחליטו להתחתן דרכנו. הברירה האחרת שהייתה להן היא להתחתן חתונה רפורמית או אזרחית בחו"ל. המיזם שלנו, הביא עשרות אלפי אנשים להתחתן כדת משה וישראל במקום החתונות הרפורמיות והאזרחיות".

"זוג חילוני הרבה פעמים חווה את המפגש עם הרב כמשהו מאד שיפוטי", מסביר הרב גנוט על התהליך בצהר, "וכשהוא עובר דרך רב של צהר הוא לא מרגיש את השיפוטיות הזו. ויוצא בתחושה שהרב בא לפגוש אותו בצורה כנה כדי להגיע לחופה בצורה יותר מחוברת ויותר אישית עבורם".

לכן לדבריו יש יותר רגישות להכנת הזוג לחופה כהלכה, "החופה היא לא של הרב אלא של הזוג, שצריך להרגיש שהרגע מקודש הזה הוא שלהם והבחירה שלהם לעשות את זה כדת משה וישראל צריכה להתאים לעולם החברי והערכי שלהם וזה בעיניי האתגר הגדול של רב לחבר בין הטקס ההלכתי ולזוג שעומד לפניו".

האם בעקבות הרצון להתקרב לזוג החילוני ישנה התפשרות בחופה כמו אמירת שבע הברכות על ידי אישה? "אנחנו בפירוש לא מאפשרים את זה" מבהיר הרב גנוט, "בסוף, החופה היא הלכתית כסדר שקבעו לנו חז"ל. חיצונית זה עשוי להיראות אותו דבר והשוני הוא רק בגישה שאנחנו מביאים איתנו לשולחן ומידת ההכנה שלנו לזוג".

מיזם החתונות בארגון צהר הוקם לפני 22 שנים כמיזם העוסק רק ברבנים מחתנים ומדריכות כלה, בהתנדבות מלאה, ולפני 8 שנים החל הארגון לפעול גם ברישום נישואים. בשנה האחרונה התחתנו דרך הארגון כמעט 4,500 זוגות: כמעט 10% מכלל היהודים הנישאים על פי נתוני הלמ"ס.

בצהר טוענים שלא רק חילונים מוצאים את עצמם מתחתנים דרך שיתוף הפעולה בין צהר והרבנות, אלא גם דתיים: "פחות מחמישה אחוז מהמתחתנים אצלנו הם דתיים, מה שמצביע על החשיבות של הפעילות שלנו", מסביר הרב גנוט. "הנחת העבודה היא שכל זוג חילוני שלישי עובר דרכנו, כשהמטרה שלנו שכמה שיותר זוגות יינשאו כדת משה וישראל".

גורמים המקורבים לרבנות מקרב המגזר החרדי דוחים את ניכוס הירידה במספר הזוגות הנישאים בנישואין אזרחיים לארגון צהר. אותם גורמים אומרים ל'כיכר השבת', כי בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי לטובה בשירות הניתן על ידי הרבנות למי שאינם שומרי תורה ומצוות ובאים להינשא כדת משה וישראל. עם זאת, אותם גורמים אומרים לנו, שלא לציטוט, כי לא ניתן להתעלם מהעובדה שארגון צהר בפעילותו איתגר את הרבנות, מה שעודד מהלך רוחבי של התייעלות במחלקת הנישואין מתוך מתן דגש על שירות מותאם למי שאינם שומרי תורה ומצוות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר