יפתיע לרעה?

גורם אמריקני: טראמפ בעד חלוקת ירושלים

הקמת מדינה פלסטינית בכ-90 אחוז משטחי יו"ש, שבירתה תהיה בחלקים ממזרח ירושלים - זוהי תכנית טראמפ שתוצג לאחר הבחירות בישראל, לפי תדרוך שקיים בכיר אמריקני (חדשות)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
טראמפ ונתניהו (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

האם תוכנית השלום שגובשה בבית הלבן, אותה מעוניין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להציג לאחר הבחירות בישראל, תכלול הקמת מדינה פלסטינית בכ-90 אחוז משטחי יהודה ושומרון עם בירה בחלקים ממזרח ירושלים? כך לפחות עולה מתדרוך שקיים לאחרונה בכיר אמריקני.

מפרטי התדרוך, שהגיעו לידי 'חדשות 13', עולה עוד, כי תיאסר הרחבה של התנחלויות מבודדות מחוץ לגושי ההתיישבות וכי ישראל תיאלץ לפנות מאחזים לא חוקיים.

"התוכנית שלנו", מסר הגורם, "תחלק את ירושלים לשתי בירות מבחינת ריבונות: בירת ישראל במערב ירושלים ובחלקים מסוימים ממזרח העיר, ובירת פלסטין במזרח ירושלים עם ריבונות פלסטינית על רוב השכונות הערביות בעיר".

באשר למקומות הקדושים, הר הבית, הכותל המערבי, העיר העתיקה, הר הזיתים והאזורים הסמוכים, אלו יישארו בריבונות ישראלית, אך בניהול משותף עם הפלסטינים, ירדן ואולי אף מדינות נוספות.

"התכנית כוללת הקמת מדינה פלסטינית על שטח שהוא יותר מפי שניים מגודלם של שטחי A ו-B, בהם שולטת כיום הרשות הפלסטינית - בסך הכל כ-90% מהגדה המערבית - וכן עיקרון של חילופי שטחים (Swap) בין ישראל לפלסטינים לגבי החלקים בגדה אותם תספח ישראל", נמסר בתדרוך האמריקני המדובר.

בשונה מתכניות של ממשלים קודמים בארה"ב, הפעם האמריקנים חילקו את ההתנחלויות לשלוש קבוצות: הראשונה - גושי ההתנחלויות דוגמת גוש עציון, מעלה אדומים, אלפי מנשה ואריאל, שיסופחו לישראל; השנייה - ההתנחלויות המבודדות דוגמת יצהר, תפוח ואיתמר, שלא יפונו אבל הבניה בהן תוקפא לחלוטין; השלישית - מאחזים בלתי חוקיים, שישראל תיאלץ לפנות.

טראמפ עם אבו מאזן (צילום: הבית הלבן)

ההערכה האמריקנית אותה הדגיש הבכיר בתדרוך שמסר, היא שהפלסטינים ידחו את התוכנית, אך הציפייה מישראל שהיא לפחות לא תדחה אותה על הסף, ואף תיתן לגביה תשובה חיובית.

יצוין, כי אף ש'תכנית השלום' עליה עמלו אנשי צוותו של טראמפ נחשבת לפי הבכיר האמריקני כנוחה ביותר מבחינת ישראל - עם וויתורים מינימליים יחסית לתכניות קודמות - העובדה שהיא כוללת ויתורים טריטוריאליים משמעותיים ופגיעה ב'ירושלים המאוחדת', מעמידה בספק את האפשרות שממשלת ימין שתורכב ככל הנראה לאחר הבחירות תוכל להסכים לה.

בכיר בבית הלבן אמר ל'חדשות 13' בתגובה רשמית לידיעה זו: "כמו בעבר, ספקולציות לגבי התוכן של תוכנית השלום אינן מדויקות. לא נגיב מעבר לכך".

לאחר פרסום פרטי התדריך האמריקני, מסרה מפלגת 'הימין החדש' של בנט ושקד את התגובה הבאה: "ארה"ב היא ידידתה הגדולה של ישראל, והנשיא טראמפ הוא חבר אמת. עם זאת, ביטחון ישראל ושלמות ישראל קודמת לכל אינטרס אחר. על כן, לא נשב בממשלה שתחלק את ירושלים ותקים מדינה פלסטינית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר