'זה נורא ואיום'

חילונים, דתיים, מסורתיים וחרדים - ימחו על חילול ביהכנ"ס

רבים מהתושבים בקרית יובל, שמזועזעים מחילול בית הכנסת וספרי התורה בקרבתם, יוצאים במחאות ספונטניות הכוללות תפילה ברוב עם וקמפיין לשיקום בית הכנסת. הנה ההסבר שלהם (חדשות, ארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ניר וימית, שניים מיוזמי המחאות השונות (באדיבות המצלם)

בחיי היום יום אין הרבה מן המשותף בין ימית אברמוב,, יוסף שפיזר, יהודית יפרח, ניר ינובסקי-דגן ודניאל קולבן. יהודית היא אישה חרדית, והשאר מגדירים עצמם כדתיים, חילונים או מסורתיים. אך כולם, ועוד רבים, הם אזרחים המתגוררים בשכונת קרית יובל בירושלים, שנפשם סוערת בעקבות הפרעות שחוללו אלמונים בבית הכנסת 'שיח ישראל' שבשכונה.

הם לא מסוגלים לעבור לסדר היום על חילול והשחתת ספרי התורה בקרבתם, ויוצאים בשלל יוזמות עצמאיות, במחאה על המעשים החמורים שמזעזעים מדינה שלימה.

כוחות המשטרה, בזירת המעשה הנפשע (צילום: דוברות משטרת ישראל)

כך ימית, העומדת עם מכריה החרדים מאחורי יוזמה לתפילה המונית ברחובה של עיר, אותה הם מגדירים "תנו כבוד לתורה".

בשיחה ל'כיכר השבת' מסבירה ימית: "הייתי הולכת למחות על מעשים כאלו, גם אם הם היו קורים בשכונה רחוקה, ולא לידי. עכשיו, שמדובר בבית כנסת בשכונה פה, אי אפשר לעבור על כך לסדר היום".

"זה לא ייאמן מה שהאנשים האלו עשו לבית הכנסת, זה נורא ואיום. חייבים למחות על זה בכל הכוח", היא אומרת בכאב.

הפעילה החברתית ימית אברמוב מוסיפה ומסבירה, כי הזעזוע גדול עוד יותר, בגלל שמדובר בבית כנסת שהוקם לזכר היהודים שנרצחו בפיגוע בטולוז שבצרפת. "אחת ממקימות בית הכנסת נמצאת כרגע בדיוק שם בטולוז, כדי לארגן את אירוע האזכרה לקדושי הפיגוע, שיחול בעוד כמה ימים", היא מזכירה.

המנשר שימית מחלקת בשעות האחרונות לתושבי השכונה

פעיל חברתי אחר שלקח באופן אישי את הפוגרום בבית הכנסת, הוא כאמור ניר ינובסקי-דגן. הוא פתח בקמפיין גיוס המונים, למימון שיקומו של בית הכנסת 'שיח ישראל', שחולל.

ל'כיכר השבת' הוא מסביר: "מדובר במיזם ספונטני של חבר'ה מהשכונה - דתיים וחילונים. אנחנו מזועזעים ממעשה הוונדליזם החמור שנעשה הלילה בבית הכנסת. זה לא משקף את מערכת היחסים הטובה בשכונה, וזה מקומם את כולנו - חילונים ודתיים כאחד".

"יצאנו בבקשה לגייס תרומות עבור שיקום של הנזק, ביקשנו מכל משפחה לתרום סכום צנוע, וברצוננו להעביר אותו לקהילת בית הכנסת על מנת לסייע בתיקונים שיידרשו. כמו כן, במידה והקהילה תהיה מעוניינת בכך, יש חבר'ה שמעוניינים לבוא ולעזור פיזית בניקיונות".

ניר מגלה: "הבנתי שמתארגן גם מפגש תושבים בנושא שיתקיים מחרתיים בערב, בהשתתפות תושבים מכלל המגזרים, ובקריאה לאחדות ולתיקון".

חשוב לו להרחיב מעט על הרקע לפעילותו: "לתנועה שלנו קוראים מזמיל, שזה גם השם המקורי של שיכוני קרית היובל, וגם ראשי תיבות של 'משטרן לזנגוויל, מקום יש לכולם' - הרעיון של התנועה הוא כי קרית יובל יכולה להיות מוקד של חיבור בין הקהילות השונות המרכיבות את ירושלים, של השלמה ושל סובלנות, והמפתח להתחזקות השכונה הוא ע"י התחזקות של כלל האוכלוסיות הגרות בה - חילונים וחרדים, מבוגרים וצעירים, ותיקים ועולים חדשים".

ההודעה על תפילת המחאה, היום

כאמור, היוזמה הקרובה ביותר תתממש היום בתפילה ברחובה של עיר. במנשר שחולק על כך, נכתב: "על אלה אני בוכיה. תסתכלו על התמונות האלה. זה מה שקרה הלילה בבית הכנסת 'שיח ישראל'. לא משנה מי אתם, לב יהודי לא יכול להישאר אדיש מול הזוועה הזו".

"מחזה של ספרי תורה מחוללים ומבוזים מזכיר לנו פוגרומים, עינויים, שואה. לא נעבור לסדר היום כשדבר כזה קורה במדינה היהודית היחידה. כולנו יוצאים מהפייסבוק ומהמסכים, ובאים היום לשכונת קרית יובל שבה חוללו הספרים. נחבק את התורה ואת הקהילה הפצועה, נתפלל יחד, ונוסיף מעט אור ואהבת חינם שידחו הרבה מן הרוע והכיעור".

ולסיום: "באים לכאוב, למחות ולתת כבוד לתורה. זאת לא הפגנה. לא יהיו נאומי פוליטיקאים. רק התאספות טבעית של יהודים שבאים לכאוב יחד ולצעוק שאכפת להם. נותנים כבוד לתורה. מגיעים בשעה 17.30 לכיכר רח' זנגוויל 1, קרית יובל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר