מאפס למאה בביטוח הלאומי -הסיפור הלא יאומן של רחל-בלומה

שלוש פעמים פנו הוריה של רחל-בלומה הסובלת מתסמונת נדירה הגורמת לבעיות שרירים ואיחור התפתחותי, לביטוח הלאומי בבקשה לקבל קצבת ילד נכה, זה מה שהם עברו (חוק ומשפט)

עו"ד שרונה תגר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

שלוש פעמים פנו הוריה של רחל-בלומה לביטוח הלאומי בבקשה לקבל קצבת ילד נכה. הילדה, בת ה5 סובלת מתסמונת נדירה הגורמת לבעיות שרירים, ואיחור התפתחותי ניכר. בעקבות העיכוב בהתפתחות סובלת רחל בלומה גם מבעיות אכילה ודיבור (כל הפרטים ניתנים באישור ההורים)

בוועדות הרפואיות גילו הבנה למצבה המורכב אולם טענו כי לא נמצא סעיף ליקוי שבו היא "עונה" על התנאים באופן מלא...כלומר "לא מספיק" מתקשה בדיבור, "לא מספיק" מתקשה באכילה, "לא מספיק" מעוכבת התפתחות....

ההורים היו חסרי אונים. רחל-בלומה, ילדה שביעית במשפחה זקוקה להשגחה קבועה במשך כל שעות היום. בנוסף, זקוקה למעקבים, בדיקות וטיפולים אינטנסיביים ואף הומלץ להם על השמה ללא דיחוי במעון יום שיקומי.

אלה אינם ההורים הראשונים שפגשתי שילדם סובל מבעיה כה "מורכבת" ומרובת פרטים - עד שאינם עונים במובהק על שום סעיף ליקוי בתקנות ילד נכה ולכן נדחים שוב ושוב עי הוועדות הרפואיות או מקבלים קצבה חלקית בלבד.

חשוב לומר שלעיתים "יוצאות הוועדות מגדרן" עבור ילד כזה או אחר שנכותו כה קשה אבל אינה ניתנת ליישום במסגרת סעיפי הליקוי אולם מקרים אלה ספורים משום שגם רופאי הוועדות הרפואיות וגם פקידי המוסד – מחויבים לחוק ולתקנות.

בשיתוף פעולה כשקיימנו כעוה"ד המטפלים של רחל-בלומה עם הצוות הרפואי שטיפל בה והצוות החינוכי במעון השיקומי - נערכנו להגשת התביעה מחדש תוך מתן דגשים שונים מאלו שהובאו לפני הוועדות קודם לכן.

הפעם התמקדנו בטיפולים הרפואיים שמקבלת רחל בלומה ובינהם טיפולי הפיזיוטרפיה וההידרוטרפיה וכן העובדה כי היא זקוקה להשגחה מיוחדת בגין הקצב האיטי מאד שבו היא מתפתחת בכל התחומים, חוסר ההבנה בין טוב לרע ועוד...

בין השאר תיארנו את החולשה שהיא סובלת ממנה בשרירי הפה הגורמת לה לחנק בעת הארוחה ולעובדה כי אינה מסוגלת ללעוס כראוי את האוכל, את ההתעלפויות החוזרות הנובעות מחולשת השרירים שלה ואלה גורמות לה לנפילות ולחבלות רבות.

חשוב להבין – ההורים שפנו לביטוח הלאומי בידיעה כי ביתם סובלת ממחלה קשה ונדירה סברו בתמימותם כי די במצבה הקשה המתואר במסמכים כדי שתזוכה בקצבה. לצערינו, זה אינו המצב. תקנות הנכים ובעיקר תקנות ילד נכה הכלולות ברשימה מצומצמת מאד - אינן מאפשרות "להתאים" את התקנה למצבו של הילד אלא מבקשות "להתאים" את מצבו של הילד לתקנה ואם אין אפשרות כזו, גם כאשר מדובר בילד שמצבו הרפואי קשה מאד התשובה הניתנת להורים הינה שהילד אינו עומד בתנאי הזכאות...

השינוי בזווית ההסתכלות על התביעה הינו אחד היתרונות הגלומים בייצוג ע"י עו"ד המתמחה בתביעות מסוג זה. המקרה של רחל-בלומה הינו דוגמא טובה: תקנות ילד נכה כמו גם תקנות הנכים אצל מבוגרים מאפשרות לתובע לטעון גם לכמה סעיפים חלופיים, מתוך תקווה כי אחת הטענות תתקבל.

הוועדה שהתכנסה ערכה דיון מחודש בכל הטענות שהעלינו ואישרה לרחל בלומה קצבה מלאה של 100% המזכה את המשפחה ב 2,600 ש"ח לחודש. מאפס למאה בביטוח הלאומי, תוך שלושה חודשים. משמח גם אם נדיר.

מאמר זה אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי
כותבת המאמר הינה עורכת דין המתמחה בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי
להערות ולפניות – לחץ כאן –

או לפנות למייל:

: stagar.adv@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר