צפו באב הזועם

התנגדות לשחרור אח ואם המחבל מברקן

ביהמ"ש הצבאי דן בערעור שהגישו אמו של המחבל מברקן ואחיו לגבי מעצרם, בו ביקשו להשתחרר למעצר בית. התביעה הצבאית התנגדה "חשש שיבקשו להימלט מאימת הדין" (ארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
שני הנרצחים, קים לבנגרונד וזיו חג'בי הי"ד (צילום: פלאש 90. וידאו: חוננו)

היום (חמישי) דן בית המשפט הצבאי במחנה עופר בערעור שהגישו אמו של המחבל מברקן ואחיו, שנעצרו בחשד שידעו על כוונתו לבצע פיגוע ולא עצרו בעדו, בו ביקשו להשתחרר למעצר בית. התביעה הצבאית התנגדה לערעור בטענה שמעצר בית יאפשר להם להימלט מהרשויות ולהתחמק מעונש. רפי לבנגרונד, אביה של קים לבנגרונד שנרצחה בפיגוע, נכח בדיון ודרש שקרובי המחבל יישארו במעצר.

בפרוטוקול הדיון נכתב, כי התובע הצבאי ביקש לדחות את הערערים בטענה שהעונש על עבירותיהם של האם והאח יהיה חמור, "מה שמעלה את החשש ששני העוררים יבקשו להימלט מאימת הדין".

התובע פירט כי המחבל סיפר לאמו על כוונותיו, אך במקום לפנות לרשות הפלסטינית או למשטרה היא סיפרה לבנה, אחיו של המחבל. "העוררת הולכת לבן השני שלה, מספרת לו על זה ואומרת לו שאשרף (המחבל) אמר לה שיתכן והצבא יבוא לעשות חיפושים בבית. לכן כשהיא (האם) הלכה ואמרה לעורר אז גם הוא יודע, כי אמא שלו מספרת לו על זה, זה לא אדם מהרחוב שמספר לו שאח שלו קנה נשק".

התובע הצבאי טען שהעוררים צפויים לרצות להימלט, והזכיר את המרדף אחר המחבל "לאור הנסיבות האלה אנו חושבים שהעוררים צפויים לעונש חמור, יש להם סיבה לא לחזור לבית המשפט, הם גרים בשטח A ולא צריך להזכיר כמה זמן לקח לעצור את המפגע עצמו וכמה זמן כוחות הביטחון רדפו אחריו, כשהוא הסתובב במקומות האלה".

עוד הוסיף התובע, כי אחיו של המחבל ניסה לטשטש ראיות ולהסתיר סרטונים שהיו ברשותו, המתעדים כי ידע על כוונות אחיו. התובע סיכם את דבריו "האם העונש כאן לא צפוי להיות משמעותי, שיש אפשרות סבירה ששני העוררים ימלטו ואחר כך גם ינסו לשבש את המשפט? אנו חושבים שהאפשרות הזאת היא הגיונית מאוד".

אביה של קים

רפי לבנגרונד, אביה של קים לבנגרונד יחזקאל הי"ד שנרצחה בפיגוע בברקן נכח בדיון, ואמר "אני פה בבית המשפט הצבאי, מדובר באמא ובאח של המחבל שרצח את הבת שלי קים. ועל פי מה ששמעתי, מדובר בשני אנשים שלא ראויים לחופש, ובטח לא לשחרור עד לפני תום ההליכים, כי במידה ובית המשפט יעשה את הטעות הזאת אני מאמין שלא ימצאו אותם יותר".

לבנגרונד הוסיף, "גם אם הם עצמם לא חושבים ככה, החברים שלהם ידאגו לזה, והם גרים גם במקום עוין מאוד, למרות שזה שטחי A, וראינו מה קרה לחיילים שבאו לעשות את השיפוץ בבית, מה קרה להם. שהם הותקפו שמה. אז אם בית המשפט יחליט לשחרר אותם סביר להניח שהם כבר לא יגיעו למשפט ולא יעשה צדק, ואנחנו בעד צדק".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו שמלווה את משפחות הנרצחים היה גם הוא בדיון. לדבריו, "היה עכשיו דיון ערער על הארכת מעצר עד תום ההליכים של אח המחבל ומעצר של האמא. שם הסניגור ניסה לטעון שהמשפחה של המחבל לא ידעה בדיוק, אבל כפי שטען התובע הצבאי המשפחה הזו היה חלק מההליך, ידעה על זה שהמחבל מתאמן בנשק. האמא ידעה, המחבל אמר שהוא הולך לבצע פיגוע בזמן הקרוב. אחר כך האח משבש ראיות".

"לא יתכן בשום מצב שמשפחת טרור כזו או כל טרוריסטים ישתחררו באמצע ההליכים. אחרי שמשתחררים כבר המשפט לא אפקטיבי, ככה ההרתעה נחלשת. אנחנו מצפים מבית המשפט שהשופט ישאיר אותם במאסר, ויותר מאוחר יינתנו עונשים כבדים כפי שראוי להם. שיהיו במאסר שנים רבות".

עוד אמר בלייכר, "אם אנחנו לא נדע להילחם בסביבה של הטרור אנחנו נמצא את עצמנו יום אחרי יום בפיגועים. הגיע הזמן שנייבש את הביצה כולה, שנתייחס לעסק הזה כטרור אמיתי ולא עוד מעצר פלילי. במעצרים פליליים יש שיקולים שונים של שחרור בתנאים. כאן, בחבורת טרור שאין להם שום אמון במדינה, כל העניין שלהם זה להילחם במדינה, להילחם בקיום שלנו,לא יתכן לשחרר אותם בתנאים או לתת להם כל אמון של שחרור קודם שימוצה איתם הדין".

בלייכר סיכם את הדיון "כשמדברים על מלחמה בטרור הקורא להשמדת ישראל ורצח העם היהודי אין עבירות קלות. כל עבירת טרור היא מסוכנת. משפחה של מחבל שידעה שבנה מתכנן פיגוע ולא מנעה אותו היא חלק מאותו מעשה, ולא יתכן לשחררם בתנאים או לתת בהם כל אמון. התייחסות מקילה לטרוריסטים אף בשלב המעצרים ממסמסת כל אפשרות של מיצוי הדין והגברת ההרתעה כנגד הטרור. אנו דורשים שבית המשפט לא יתן יד לשחרור טרוריסטים וימצה איתם את הדין עד למקסימום האפשרי בחוק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר