זכה בתשואות

טראמפ נשא את נאום מצב האומה בקונגרס

נאומו של הנשיא עורר עניין רב בתקשורת בעיקר בשל המתיחות הרבה בין טראמפ לקונגרס שנשלט על ידי הדמוקרטים ומסיבת יום ההולדת לניצול השואה (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: הבית הלבן)

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, נשא אמש (שלישי) את "נאום מצב האומה", נאום ראשון בקונגרס מאז הפך להיות בשליטת הדמוקרטים. למרות שהקהל לא היה אוהד ברובו, הוא זכה לתשואות רמות וגם לגל שביעות רצון בקרב תומכיו, אליהם כיוון כמה מהאמירות בנאומו, כמו הנפנוף בהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים. עשרות מיליונים האזינו לנאומו של הנשיא שנמשך שעה ועשרים דקות.

במהלך הנאום אירח הנשיא את ניצול השואה וניצול הטבח בפיטסבורג, יהודה סאמט, שחגג את יום הולדתו ה-84. סאמט זכה למחיאות כפיים ארוכות במיוחד ואף לשירת "יום הולדת שמח" על ידי חברי הבית. בסיומה של השירה התבדח הנשיא ואמר לסאמט הנרגש שמחה את דמעותיו, "לי הם לא היו שרים ככה".

טראמפ פתח את נאומו בניסיון להרגיע את הרוחות וקרא לכל הצדדים "לבחור בפוליטיקה של שיתוף פעולה, פשרה וטובת הכלל", זאת לאור המשבר שנמשך לאחרונה והגיע לכלל השבתת הממשל כולו והסתפקות של הנשיא אם להכריז על מצב חירום ולנטרל את הקונגרס.

טראמפ תקף את חקירת התובע המיוחד בנושא המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות וטען כי מדובר ב"חקירה מגוחכת ומפלגתית", כשהוא רומז שהחקירה יכולה לפגוע בכלכלה ובשלום בארה"ב במידה והיא תבשיל לכדי פעולה משפטית נגדו דבר שכרגע לא עומד על הפרק בצורה מעשית.

טראמפ גם הכריז על פסגה שנייה עם קים ג'ונג און בסוף החודש. קיומה של הפסגה השנייה בין שני המנהיגים כבר דווחה בכלי התקשורת האמריקניים. טראמפ הצביע על כך שב-15 החודשים האחרונים צפון קוריאה לא ביצעה ניסויים בטילים בליסטיים או בנשק גרעיני ואמר: "אם לא הייתי נשיא, לדעתי, היינו עכשיו במלחמה נרחבת עם צפון קוריאה".

טראמפ, כצפוי, עסק בנושא ההגירה והחומה בגבול הדרומי אותה הוא מבקש לבנות מאז בחירתו לנשיא, מימונה של החומה גרם לאחרונה להשבתת הממשל בשל המחלוקת בין טראמפ לדמוקרטים.

"זו חובתנו המוסרית ליצור מערכת הגירה המגינה על חייהם ועבודותיהם של אזרחינו", הסביר הנשיא והודיע: "החלטתי לשלוח 3,750 חיילים נוספים לגבול, כדי לעצור את המתקפה של שיירות המהגרים הבלתי חוקיים שעושות את דרכן לעבר ארה"ב". לדבריו, ההגירה הבלתי חוקית פוגעת בסופו של דבר במעמד הפועלים האמריקניים שנאלצים להתמודד על אותן המשרות.

טראמפ טען בנאומו, כי צוותו שלח הצעה נרחבת לקונגרס בנושא ההגירה והחומה בגבול הדרומי והתחייב: "אני אבנה את החומה". טראמפ טען כי החומה לא תהיה "חומת בטון פשוטה" אלא מחסום מפלדה שניתן לראות דרכו את צדו השני של הגבול. הוא אמר עוד כי החומה תיבנה באזורים נבחרים של הגבול ובזכותה "חציות הגבול הבלתי-חוקיות יצטמצמו משמעותית". טראמפ טען, כי "החומות עובדות, החומות מצילות חיים - בואו נעבוד יחדיו, נמצא את עמק השווה ונגיע לעסקה".

טראמפ התייחס בנוסף, למלחמת הסחר עם סין, והמכסים בסך 250 מיליארד דולר שארה"ב הטילה על הסינים בניסיון לעודד את התעשייה האמריקנית על פניה. הוא אמר כי סין גנבה מחברות אמריקניות קניין רוחני במשך שנים. עוד הוא הצהיר, כי "גניבת המשרות של האמריקנים ועושרם על ידי סין הגיעה לסופה". טראמפ טען כי הסכם סחר חדש עם סין חייב לכלול סעיפים שיסיימו את פעולות הסינים הפוגעות בשוויון בכל הקשור למסחר בין המדינות, יצמצמו את גירעון הסחר האמריקני ויגנו על המשרות של האמריקנים.

טראמפ התייחס גם להחלטתו להסיג את הכוחות האמריקניים מסוריה, החלטה שלא מצאה חן גם בעיני ישראל ואמר: "כמועמד לנשיאות, הבטחתי גישה חדשה. אומות גדולות לא נגררות למלחמות אינסופיות". החלטתו של טראמפ הגיעה, לדבריו, לאור העובדה שארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) "הובס לחלוטין", ועל כן אין צורך בנוכחות האמריקנית במדינה.

הנשיא האמריקני התייחס גם למהפכה בוונצואלה, במסגרתה ארה"ב הביעה את תמיכתה במנהיג האופוזיציה חואן גוואידו, והכירה בו כנשיא המדינה על פני הנשיא המכהן ניקולס מדורו. טראמפ אמר: "אנו עומדים לצד העם בוונצואלה, במסעם לעבר החירות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר