"אין הסגר ימי"

בית המשפט החרים ספינה מ'משט הנשים' לעזה

בית המשפט הימי בחיפה קיבל את קביעת המדינה כי אין הסגר ימי על עזה, וכי הספינה בה נעשה שימוש למטרת משט "מחאת הנשים" לעזה - תוחרם לטובת ישראל (בארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
תמיכת נשים במשט לעזה (צילום: Aaed Tayeh/Flash90)

בית המשפט לימאות קיבל את בקשת המדינה להחרמת האניה בשם "זייטונה אוליבייק" (Zaytouna-Oliviac) אשר נעצרה על ידי חיל הים באוקטובר 2016 בדרכה לרצועת עזה.

הרקע להחלטה, בחודש מרץ 2016 התארגנה קבוצה של פעילות זכויות אדם במטרה למחות על הסגר הימי שהטילה מדינת ישראל על רצועת עזה . הקבוצה התארגנה תחת השם "משט הנשים". לצורך ביצוע המשט נבחרה הספינה zaytouna-Oliva שבבעלות הגב' זהר רגב (הספינה רשומה גם תחת דגל הולנד גם בשם spirit of Sardinia).

מדובר באזרחית ישראלית המחזיקה גם באזרחות ספרדית ומתגוררת כיום בספרד. קפטן הספינה הייתה אזרחית אוסטרלית בשם מדליין חבוב. ביום 16/09/2016 יצאה הספינה מברצלונה ספרד בדרכה לישראל עגנה בספר נמלים ואספה נוסעות נוספות. במהלך ההפלגה הצהירו מארגנות המסע, כי בכוונתן להגיע לרצועת עזה ולעגון בנמל העיר עזה, כמחאה על הסגר הימי.

הספינה זייתונה (צילום: מתוך תקשורת ערבית)

ביום 27/09/2016 יצאה הספינה מנמל מסינה שבסיציליה כשעל סיפונה 13 נוסעות כשיעדה נמל עזה. כשהתקרבה הספינה לחופי ישראל, בהיותה במרחק של כ20 מייל מאזור הסגר, החלו נציגי חיל הים לשלוח לספינה תשדורות וקריאת להימנע מהפרת הסגר. והוצע לשנות את נתיב השיט ולעגן בנמל אשדוד. במשך מספר שעות נמסר לפעילות שעל הספינה כי אם לא ישנו את נתיב השיט, הספינה תיתפס ותובא לנמל אשדוד וכי ישנה אפשרות כי תוחרם.

לאחר שהוברר כי הספינה ממשיכה בדרכה לעזה, פעלו כוחות חיל הים על מנת לעצור אותה. חיילים עלו על הספינה והובילו אותה לנמל אשדוד. בספינה לא היה כל ציוד הומניטרי או אחר שיועד לתושבי הרצועה, והמשתתפות הבהירו כי המשט כולו נועד למחאה ולא להעברת ציוד.

על רקע זה, ביקשה המדינה מביהמ"ש אישור תפיסתן והחרמתן של ספינות המנסות להפר את סגר הימי שהוטל סביב רצועת עזה.

בפסק הדין נדרש בית במשפט לשאלת חוקיות הסגר, פירט את התנאים הנדרשים לחוקיות הסגר הימי וקבע כי "מהאמור מתחייבת המסקנה כי המצב ההומניטארי ברצועה אינו תוצאה של הסגר הימי דווקא". בכך דחה בית המשפט את טענת באי כח האניה לפיה די בראיה כללית של נזק שהסגר הימי הוא אחד הגורמים לו, על מנת לקבוע את אי חוקיות הסגר הימי.

בית המשפט התבסס בין היתר על כניסת הסחורות וציוד הומניטארי לרצועת עזה דרך המעברים היבשתיים. עוד קבע בית המשפט, כי "הניסיון להפר את הסגר הימי כאמצעי לביטוי מחאה מנוגד למשפט הבינלאומי המנהגי, פוגע באינטרס הציבורי ופוגע בתכליות הטלת הסגר ובמיוחד בתכלית של החלשת כוח עמידתו של ארגון החמאס ברצועת עזה".

עוה"ד ד"ר הדר מסורי מפרקליטות מחוז חיפה –אזרחי המטפל בתיק בשם המדינה ציין, כי "מעבר לכך שפסק הדין מהווה נדבך נוסף בחומת מגן משפטית כנגד ניסיונות חוזרים ונשנים לקעקע את הלגיטימיות המשפטית והציבורית של הסגר הימי אותו הטילה מדינת ישראל, הוא כולל גם קביעות תקדימיות, אשר אחת מהן – הנוגעת לשאלת מחאה אל מול החרמה שטרם נדונה בפסיקה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר