לא חבל?

עשרות מנדטים, גם של חרדים - הולכים לפח

יותר מחצי מיליון בעלי תעודת זהות כחולה ואזרחים ישראלים שנמצאים ביום הבחירות מחוץ לישראל לא יכולים לממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע, כל הפרטים המלאים (בארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
בחירות בישראל (צילום: shutterstock)

הרבה ישראלים נמצאים בחו"ל ביום הבחירות. בשנים האחרונות התופעה גוברת, כאשר הרבה ישראלים מתגוררים בחו"ל, הערכות לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מלפני שלוש שנים מדברות על מספרים שנעים באיזור ה-600 אלף אנשים. מדיניות "השמיים הפתוחים", גם מביאה עשרות אלפי ישראלים לטייל מחוץ לישראל ביום הבחירות. הערכות גסות מדברות על כמות אדירה של למעלה מ-15 מנדטים, שלא מממשים את זכותם הדמוקרטית.

לפי החוק היבש בישראל, רק נציגים דיפלומטיים, או שליחים מטעם הסוכנות, רשאים להצביע מחוץ לגבולות הטריטוריאליים של ישראל, אך כל ישראלי שנמצא מטעם עצמו בחו"ל, חייב לחזור לארץ אם ברצוני להצביע.

אתר החדשות 'מאקו', מביא סקר שערך 'המכון הישראלי לדמוקרטיה', שמגלה כי רוב הציבור כן רוצה לאפשר לישראלים החיים בחו"ל להצביע בבחירות לכנסת. מהנתונים של הסקר מתגלה ש-50% מהציבור בעד הצבעה בחו"ל מול-41% שמתנגדים. בפילוח לפי מחנה פוליטי, 52% ממצביעי הימין תומכים במהלך, 55% תומכים במרכז ו-48% בצד השמאלי.

הבעיה היא תמיד בכאלו שרוצים להצביע בבחירות ונמצאים בחו"ל, זה, שלא יודעים האם האלו שמצביעים הם 'יורדים' או שהם רק בטיול ארוך. ולכן, במכון גיבשו שורת המלצות שנועדו לאפשר הצבעה מחו"ל, ההמלצה העיקרית אומרת: כי זכות ההצבעה, תינתן רק לאזרח שביום הבחירות חלפו עד שלוש שנים, מאז ששהה בישראל ברצף למשך 3 חודשים לפחות. כך ייווצר החלוקה בין אזרחים שיש וודאות שמרכז חייהם הוא בישראל, לבין אלה שלא.

בנוסף, במכון, נוטים לחלק לשלושה קבוצות: הראשונה, שליחים עסקיים של חברות (בעיקר הייטק) שעברו לחו"ל במסגרת עבודתם, והם יחזרו לארץ בתום השליחות. השנייה, סטודנטים (בעיקר רפואה) שלומדים במוסדות אקדמיים מחוץ לישראל. והשלישית, בחורים צעירים אחרי צבא, שיוצאים לטיול אחרי צבא, או שנוסעים לעבוד בעבודות מזדמנות.

הפתרון לתיירים ולאנשי עסקים צריך להיות במסגרת מנגנון של הצבעה מוקדמת, למשל באמצעות הצבת קלפי בשדות התעופה, קצת לפני הבחירות. לשיטתם, אילו שמרכז החיים שלהם אינו בישראל לא מגיעה להם כלל זכות הצבעה. עוד ממליצים במכון להתנות את זכות ההצבעה בחו"ל ברישום מוקדם בוועדת הבחירות המרכזית או באתר ייחודי שמשרד הפנים יקים בנושא.

הסקר נערך בתאריכים 22-23/1/2019, בקרב 600 מרואיינים, מתוכם 500 מרואיינים יהודים ו-100 מרואיינים מהמגזר הערבי. הסקר נערך בשפות עברית, ערבית ורוסית. נערך שקלול כך שסך המרואיינים יהוו מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית: 4.1%+-.

גם בציבור החרדי, יהיו מרוצים מהשינוי אם יחול. רבים בציבור החרדי, מטבע הדברים מתגוררים בחו"ל או נמצאים בחו"ל עקב עבודות שוטפות כמו: משגיחי כשרות, אנשי עסקים, שידוכים וכו'. הערכות לא מבוססות מעידות, כי מדובר בלא פחות מ-40 אלף חרדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר