סוף לפרשה?

הגר"ח מכריע בכתב ידו נגד 'אתרא קדישא' ומכשיר את מתחם גולובנציץ'

מרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי, הכריע במכתב בכתב ידו כנגד 'אתרא קדישא' והכשיר את מתחם גולובנציץ' בבית שמש וקובע כי היזמים "פעלו על פי הוראת גדולי התורה" (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אריה גולובנצ'יץ, אצל מרן הגר"ח. ארכיון (צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

מתחם המריבה בבית שמש סביב הבניה במתחם גלובנציץ' הסעיר במשך שנים את היהדות החרדית. וויכוח הלכתי על הימצאות קברים בשטח הבניה קרע את "העדה החרדית" לשניים. כעת, מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי מתערב בפרשה ומכשיר את הבניה הנעשית במתחם.

במכתב המתפרסם הבוקר (שלישי), מכריע מרן הגר"ח קנייבסקי על החפירות והבדיקות שנערכו במתחם גולובנציץ בבית שמש כי "פעלו על פי הוראת גדולי התורה". המכתב ניתן עם תחילת כניסת הדיירים למתחם בחודשים האחרונים, בצירוף ברכה מיוחדת לתושבים – "ברכת ה' יחול על כל המתיישבים שמה".

המכתב מהבוקר

פרשיית 'מתחם גולובנציץ בבית שמש' החלה לפני כשבע שנים - בתחילת שנת תשע"ב, לאחר שמספר קבוצות רכישה שהתאגדו תחת אגודת 'בניין שלם' ואגודת 'גבעת ירושלים', רכשו שטח לבניית כאלפיים יחידות דיור בלב ליבה של העיר החרדית בית שמש.

עם תחילת העבודות בשטח, נחשפו במקום ממצאים ארכיאולוגים שונים, וביניהם פירים שהובילו למערות. מיד עם קבלת הממצאים נטען על ידי הארגון הקיצוני 'אתרא קדישא' על חשש להימצאות קברי ישראל במתחם, ובהתאם לכך דרשו בארגון את הפסקת העבודות לאלתר, או לחילופין - לקיים בנייה אך ורק באמצעות כיפין על גבי כיפין - אשר תמנע את בניית כל הקומות התחתונות, כאשר כל הנזק הכספי יושת על כל רוכש ורוכש שיצטרך להוסיף מכיסו מאות אלפי שקלים לכל דירה.

הרוכשים שפנו לגדולי התורה ובראשם לראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך והגאון רבי מנדל שפרן, קיבלו הכרעה ברורה כי לפי הממצאים אין אפשרות לקבורה יהודית במערות הקיימות במתחם, ועל כן גם אם אכן ישנם קברים במקום, הם בוודאי קברי גויים. במהלך הבדיקות נמצאו ראיות נוספות כי אף אלו מתוך המערות שהיו מערות קבורה היו קברי גויים.

כל מכתבי הרבנים שליוו את הפרויקט וכתבו שהכל נעשה על פי הלכה ובהידור רב, לא הרגיעו את אנשי אתרא קדישא שיצאו בחריפות רבה נגד כל הרבנים, ובמערכה מכוערת שכמותה לא זכורה שנים רבות, יצאו באתרא קדישא בהתקפות אישיות מכוערות והפיצו כתבי פלסתר בחוצות ירושלים וניו יורק נגד כל הרבנים המעורים בבנייה במתחם.

בשבועות האחרונים עם התקדמות הפרויקט וכניסת הדיירים למתחם, החל שוב גל השמצות מצד ארגון אתרא קדישא, שבמהלכן החתימו באתרא קדישא מספר רבנים מחוגים קיצוניים נגד הכניסה למתחם.

לאחר שהגורמים בעלי האינטרסים פתחו במסכת השמצות נוספת על הבנייה במתחם, נכנס מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי לעובי הקורה, ולאחר שבוע של בירורים ודיונים ושמיעת כל הצדדים, כתב במכתב מיוחד בכתב ידו, בו הוא מורה ומכריע להלכה ולמעשה כי המקום מהודר, תוך שהוא מברך את המתגוררים כי ברכת ה' תחול עליהם.

במילותיו הקצרות קבע: "בעניין שכונת רמת אברהם (גולובנציץ) בית שמש, לאחר שפעלו על פי הוראת גדולי תורה והוראה, והשקיעו דמים רבים לבדיקת והכשרת הקרקעות, בוודאי המקום מהודר למגורי כהנים ויראי ה'".

הגר"ח הוסיף בברכה כי "ברכת ה' יחול על כל המתיישבים שמה".

הרב יצחק ווייס מ"קול חברי העדה החרדית" הגיב לדברים ומסר: "ראשית כל המכתב של הגרח"ק שליט"א אינו נוגע לקהילות העדה החרדית אשר נתונים לסמכותה הבלעדית של מרן גאב"ד ירושלים הגרי"ט ווייס, וחברי הביד"צ שליט"א, אשר פסקו ברורות שאסור לחפור ולחרוש במקום, ומרן הגאב"ד ומרנן ורבנן חברי ביד"צ ומנהיגי קהילות העדה החרדית הודיעו במכתב שהם מתחייבים לא להיכנס ולדרוך כף רגלים במתחם גולובנציץ בבית שמש כי הוא אסור בהנאה, אשר על כן לא יהיה קהילה מתוככי העדה החרדית במתחם גולובנציץ אשר לפי דעת רבניה היא בית הקברות.

לגופו של המכתב, דעתו של הגרח"ק שליט"א נמסרה לציבור בחודש אלול תשע"ג מפי תלמידיו הרבנים הגאונים הגאון ר' ישראל מרמרוש, הגאון ר' מנחם מנדל לובין, הגאון ר' משה חיים בויאר, אשר ציטטו את הגרח"ק שליט"א שהדבר פשוט לאסור.

הגרח"ק שליט"א הטיל על הגרמ"מ לובין להיכנס בעובי הקורה ולהנחות בעלי הקרקע איך לבנות את הדירות, לצערינו בעלי העמותות ובעלי השטח לא צייתו לו.

המכתב הנוכחי אין לו כל תוקף כל זמן שהרבנים הגאונים הנ"ל אשר הגרח"ק שליט"א הטיל אליהם להנחות את בעלי הקרקע לא היו בפני הגרח"ק ושטחו בפניו את מציאות הדברים שהרסו שם את מאות מערות הקבורה על תכולתן.

זקן ראשי הישיבות הגרמ"ד הלוי סאלאווייציק, והגאונים תלמידי החזון איש זצ"ל, והגאונים מבית בריסק, ביררו את המציאות בגולובנציץ והכריעו את הדבר לאיסור, ועל כן המאבק תימשך, להבהיר לציבור הכללי שכהן שנכנס למקום מיטמא, ועל המקום חל איסור הנאה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר