חלבון הוא אחד מחמשת אבות המזון, העשוי משרשרת "חומצות אמינו". כיום מוכרות 22 חומצות אמינו בטבע, מתוכן 8 חומצות אמינו המוגדרות כ"חיוניות", כלומר: כאלה שהגוף לא מסוגל לייצר בעצמו ולאגור אותן ולכן יש לצרוך אותן מהמזון על בסיס יומי קבוע.

החלבון חשוב מאוד לתאים ולרקמות הגוף, הוא בונה לנו תאי שריר – ביכולתם של החלבונים להתכווץ ובכך לאפשר את פעילות תאי השריר והעברת חומרים כמו מזון וחמצן אל פנים ומחוץ לתאים.

אגב, חלק מההורמונים בגוף הם חלבונים שמעבירים מסרים בין תאים.

עכשיו, אחרי שהבנו כמה חשוב לנו לצרוך חלבונים. מאיפה נשיג אותם?

אנו מכירים את המקורות לחלבונים שהם מן החי, כמו בשר ומוצריו, דגים, ביצים וחלב ומוצריו.

וחלבונים המצויים גם במקורות מן הצומח: קטניות (אפונה, עדשים, שעועית, חומוס, פול סויה), זרעים, גרעינים ואגוזים.

חלבונים מן החי הם "חלבונים מלאים", כי מכילים את כל חומצות האמינו החיוניות.

חלבונים מן הצומח מכונים "חלבונים חסרים", מאחר וחסרות בהן חומצות אמינו חיוניות מסוימות. בכל סוג חסרות חומצות אמינו שונות.

הבעיה בחלבונים מהחי היא שיש המון מחלוקת בריאותית שעדיף לא להכנס אליה, כי באמת יש דעות לכאן ולכאן, אך מה שכן, כולם מסכימים שחלבונים מהצומח בריאים יותר.

אז איך ממלאים את החסר?

פשוט מוסיפים דגן כלשהו לקטניה וככה יוצרים חלבונים מלאים מהצומח!

כמות או איכות?

באופן כללי, על חלבונים להוות 15-20% מהתפריט היומי. זה משתנה בתקופת הגדילה, למשל, במצבי מתח או פציעה של הגוף ולאחר מחלה או ניתוח, וכמובן גם לפי איכות החלבון. ככל שהחלבון מכיל יותר חומצות אמינו, ביניהן החיוניות וביחס הנכון ביניהן, כך הוא נחשב לאיכותי יותר.

לסיכום, חפשו אחר חלבונים איכותיים ומלאים ותהיו לי בריאים!