"אין חופש עיתונאי"

ד״ר אבישי בן חיים: ׳לא נותנים לי לספר את הסיפור המזרחי׳

ד"ר אבישי בן חיים, הפרשן לענייני חרדים של 'חדשות 13' מאשים כי "החופש העיתונאי מוגבל" לאחר שכתבה שלו נפסלה ׳לא נותנים לי לספר את הסיפור המזרחי׳" (עיתונות)

אבישי בן חיים (צילום: פלאש 90)

הודעה חריגה שכתב הפרשן לענייני חרדים, ד"ר אבישי בן חיים, בקבוצה פנימית של עובדי חדשות 13, בה הוא מאשים כי מצנזרים כתבות בעלות אופי מזרחי - מסורתי, דלפה לתקשורת, ופורסמה באתר ווינט.

"יש לכם חופש עיתונאי כאן? כי לי לא. אני כותב את זה כאן כי אני לא רוצה לכתוב בחוץ כדי לא לפגוע חלילה במערכת, מצד שני אני חושב שאסור לי לשתוק. הדברים צריכים להיאמר", פתח בן חיים בהודעה לעמיתיו.

הוא סיפר להם, "בימים אלה אני עורך סדרה על המסורתיות (בעצם על 'המסורתיות המזרחית', אבל פה רצוי לא להגיד 'מזרחית'). במסגרת הסדרה שאני מכין ערכתי פרק נהדר על המסורתיות המזרחית ככלי לפתרון משברים בחברה הישראלית. באמת אחלה פרק, מלא צבע, ועם אמירות חשובות על הדרת האופציה המזרחית מהשיח הציבורי בישראל. הפרק נפסל ולא במקרה. זה היה פרק ערוך כמעט סגור, והוא פשוט נפסל. נמחק. לא ראוי לשידור במהדורה שלנו".

בן חיים הוסיף כי "בפרק נוסף בסדרה, העורך הוריד לי שלוש מלים, שאני נשבע שהיה ברור לי שיירדו ''המסורתיות המזרחית המתוקה'. מלים שכנראה לא כל כך ראוי לומר אצלנו במערכת. אני לא טוען שזה נובע מתוך עמדה אנטי מזרחית אידאולוגית, זה נובע מעמדה 'אובייקטיבית', (בהנחה ש'תל אביב' היא האובייקטיבי), שפשוט לא מתחילה להבין בכלל את החשיבות לתת מקום גם לסיפור המזרחי מהסוג הזה".

העיתונאי המשיך ותיאר: "מראש אני מצנזר את העמדה המזרחית שלי", כאשר הוא מבהיר כי הוא נאלץ לעשות זאת רק בתוך המערכת, בזמן שבהרצאות בחוץ מעולם לא הגבילו אותו.

"מעולם לא הגבילו את חופש הדיבור שלי מחוץ למערכת, אבל במסגרת החדשות שלנו? דווקא כן. יכולתי לתת עוד ועוד דוגמאות על תחושת ההשפלה וחוסר החופש העיתונאי, למשל איך אנחנו יושבים בחדר עריכה שני עיתונאים, אני ועוד עורך וידאו, ושנינו מזרחים בעלי רגישות ומודעות גבוהה לכאב המזרחי, לדיכוי ולאתוס המזרחי, אבל שנינו מצנזרים עצמנו במודע כדי שכתבה לא תצא פרו מזרחית מידי, וממש מתאמצים שכתבה תצא יבשה ולא תצא טובה מידי(!) ומשתדלים לא להגזים".

"דמיינו את הסיטואציה, שני עיתונאים עם עמדה, מתאמצים להתאים עצמנו לנרטיב הפוך, ולספר את הסיפור העיתונאי בצורה שאנחנו לא מאמינים בה, הכל מתוך הבנה שזה מה שמותר אצלנו במערכת, שהחופש העיתונאי שלנו מוגבל כאן".

מדוברות חדשות 13 מסרו לכיכר השבת: "אין תגובה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר