טור שבועי

החיים עצמם // הרב בן ציון נורדמן

ערב בחירות, מטבעו, מספק שיח מתלהם ומפלג, אך התשובה האמיתית לכל השיח המתלהם והמפלג, הם החיים עצמם. הרב בן ציון נורדמן עם הרהורים מול תצפית המקדש (טור)

הרב בן ציון נורדמן | כיכר השבת |
הרב בן ציון נורדמן (צילום: אבי רביבו)

ערב בחירות מטבעו, מספק שיח מתלהם ומפלג. ביום הפורים, עת העם היהודי התאחד סביב משלוחי המנות ומתנות לאביונים כנגד האמירה המתריסה: "יעם מפורד ומפוזר", הגיע סרטון מפלג ומתלהם של יו"ר ישראל ביתנו, הנאבק בימים אלו על עתידו הפוליטי. האיש שהבטיח לחסל את הנייה בתוך 24 שעות לא הצליח במאבקו זה. מעניין לראות כיצד יצלח את המאבק באחוז החסימה. בסרטון, בו התחפש לרב, לעג לציבור שומרי התורה.

ושוב אני מגלה, כי התשובה האמיתית לכל השיח המתלהם והמפלג, הם החיים עצמם, כמו האירוע שהשתתפתי בו בשבוע האחרון. למרות שהוא נחגג בכל שנה, הוא מעורר בי בכל פעם מחדש רגש מיוחד.

• • •

ביום שני השבוע נערכה 'מסיבת סידור' מרגשת לתלמידי ותלמידות כיתות א' ברשת החינוך "מדעים ויהדות". המסיבה נערכה כמיטב המסורת בין חומות העיר העתיקה בירושלים ושולבה עם מיטב האמנים ואישי ציבור. התלמידים התרכזו למרגלות שער ציון, שם ציפתה להם הפתעה נעימה: קבוצת כלייזמרים ירושלמית ליוותה אותם דרך הרובע היהודי ועד לישיבת "אש התורה", כשמאות תיירים עצרו נשימתם מול עשרות התלמידים הנרגשים המלווים בכלי שיר וזמרה לכבוד יומם הגדול.

זכה עם ישראל, ויש כן מקום אחד שמאחד את כל העם היהודי: 'הכותל המערבי'. לא רבים יודעים, אך במקום הקדוש פועלים שני גופים הנושקים האחד לשני. האחד ידוע יותר בראשותו של רב הכותל והמקומות הקדושים ידידי היקר הגאון רבי שמואל רבינוביץ שבאמצעות הקרן לפיתוח הכותל המערבי פעל גדולות ונצורות למען שריד בית מקדשנו, ועל כך נרחיב בהזדמנות אחרת.

הגוף השני הינו "אש התורה", אחד הארגונים הגדולים בעולם, ששמו להם למטרה לענות על השאלה "מהי משמעות היהדות"? "בואו לחקור ולגלות עימנו את הרעיונות העמוקים ששינו את פני העולם" – כך מזמינה "אש התורה" כל יהודי לבוא ולהצית מחדש את לפיד המודעות והגאווה היהודית. בעשותה כן, היא בונה גשרים בין יהודים בעלי רקע שונה, מחברת אותם אל השורש היהודי שלהם ותורמת לשיכוכה של שנאת האחים בארץ, ולמניעת ההתבוללות בתפוצות.

הרשת המסועפת של תוכניות "אש התורה", הינה פרי חזונו של הרב נח ויינברג, שייסד את הארגון בשנת 1974. מאז תחילתה, בחדר קטן ברובע היהודי בירושלים, ועד היום, הפכה "אש התורה" למקור השראה מרכזי עבור יהודים התרים אחר תשובות נבונות לשאלות החיים המשמעותיות.

הפילוסופיה החינוכית של "אש התורה" טוענת שדרך היהדות היא מסע מפעים, ואשר לכל צעד בו יש משמעות. זה בהחלט לא "הכול או לא כלום". כל יהודי או יהודייה באשר הם מהוים עולם מופלא בפני עצמו, והם ראויים לכבוד כן ואמיתי. "התורה היא חוכמת חיים, והיא מלמדת אותנו כיצד להפיק את מרב התועלת וההנאה מהפוטנציאל הגלום בנו" אומרים ב"אש התורה".

אגב, "אש התורה" הוא ארגון א-פוליטי, שאינו נוקט בעמדה פוליטית, ואינו תומך באף מפלגה ובאף מועמד. מנהיגים ישראלים מכל המפלגות נפגשו עם קבוצות של אש התורה. ביניהם ניתן למנות את ראשי הממשלה יצחק רבין ואריאל שרון ז"ל, בנימין נתניהו, ואת הנשיאים עזר ויצמן ושמעון פרס ז"ל, ומנהיגים רבים אחרים.

שם, במקום המאחד הזה, מול תצפית מקום המקדש, האזינו התלמידים לברכת ירושלים שנמסרה על ידי הרב יצחק פינדרוס, מי שהיה במשך שנים מ"מ ראש העיר ירושלים, וכיום מועמדה של רשימת "יהדות התורה" לכנסת, שאיחל וברך את התלמידים ביומם הגדול לקראת קבלת סידור התפילה.

משם המשיכו התלמידים ל"היכל הפתקים", בו נערך הטקס הייחודי לו נערכו מזה חודשים ארוכים: "קבלת הסידור". בצעדה ישירה ניגשו התלמידים בזה אחר זה לשולחן הכבוד וקיבלו לידיהם סידור תפילה, אשר ישמש אותם ביום יום. במעמד אף נכחו מ"מ ראש העיר חדרה ידידי מר ניר בן חיים וסגנית ראש העיר המיתולוגית גב' חדווה יחזקאלי. בהמשך הצטרף גם ידידי השר להגנת הסביבה והשר למורשת ירושלים זאב אלקין, שהביא גם חותמת מקורית שמצאו בחפירות למרגלות הכותל. החותמת היתה שיכת ללא פחות מ"שר ירושלים" כך נכתב שם בשפת עברית עתיקה.

• • •

ואז, ברגעים הללו כשהם חובקים את הסידור בפעם הראשונה ומצמידים אותו לליבם הבנתי מה הכוח של עם ישראל. הבטתי על ההורים שעיניהם דומעות ואמרתי להם: 'זה הכוח האמיתי שלנו עם ישראל, עם למוד סבל ותלאה, עם שסבל בגלות אחר גלות אבל נותר לשמור אמונים לבורא העולם דרך לסידור התפילה. בכל מצב שיהודי או יהודייה מוצאים את עצמם הם ילחשו בשקט את מילות התפילה, כל יהודי מרגיש בן מלך שיכול לשוחח עם רבון העולמים בכל הזדמנות'.

יותר ממה שהתרגשתי לראות את הילדים המרוגשים, התרגשתי לראות את האהבה שהרעיפו ההורים על הילדים וההתרגשות שלהם לראות את ילדיהם ממשיכים את מסורת האבא והאימא, הסבא והסבתא, מסורת ישראל סבא, שהיא ערובת קיומנו בעולם.

עם סידור התפילה בידיהם ניגשו התלמידים לכותל המערבי ושפכו שיח לחשם לראשונה ליד שריד בית המקדש, בתפילה ובתקווה שייבנה במהרה בימינו, בזכות תפילתם הטהורה של ילדי ישראל.

בברכת שבת שלום ומבורך

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר