פתח תקווה סוערת

הגר"י רוזן תקף את ש"ס; קהילות הליטאים גיבו את גרינברג

הגר"י רוזן תקף את נציגי ש"ס בפתח תקווה: 'אם האשכנזים סובלים יותר הם מוכנים לסבול' ואת ראש העיר רמי גרינברג, ובלילה, ראשי קהילות ליטאים בעיר נועדו עם גרינברג והעניקו לו גיבוי (אקטואליה)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(באדיבות המצלם)

פתח תקווה החרדית - סוערת: בעקבות שורת כתבות בכלי התקשורת נגד ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, בהן נטען נגדו כי הוא רודף את הציבור החרדי בעיר ומשנה את הסטטוס קוו בנושאי דת, התכנסו אמש (שלישי) ראשי קהילות הליטאים בעיר בלשכתו והביעו בו תמיכה - נגד עמדת סיעת 'יהדות התורה' המקומית.

בכתבה נרחבת שפורסמה ב'יתד נאמן' צוטט הגאון רבי יגאל רוזן, ראש ישיבת "אור ישראל" בעיר, תוקף בחריפות את ראש העיר ואת נציגי ש"ס בעירייה. "בחמישים שנה האחרונות דאגנו לכולם, כולל הציבור הספרדי, מי גידל את עולם התורה הספרדי בעיר אם לא המוסדות שלנו", אמר הגר"י רוזן. "לו נציגי ש"ס היו רוצים למנוע את הקיצוץ הזה שפוגע גם במוסדות שלהם, הם היו אומרים לראש העירייה 'אנו לא מוכנים לתת יד לקיצוץ החמור הזה, גם המוסדות שלנו נפגעים במיליוני שקלים' אך הרצון העיקרי שלהם הוא – אם האשכנזים סובלים יותר הם מוכנים לסבול גם רחמנא ליצלן".

בעקבות הדברים, התכנסו בשעת לילה מאוחרת באולם מועצת העיר, עשרות ראשי הקהילות הליטאיות בעיר וכן חלק מהמוסדות המזוהים עם 'דגל התורה', כדי להביע בפני גרינברג התנערות מההכפשות נגדו.

ל"כיכר השבת" נודע, כי את הגיבוי למהלך הדרמטי של מנהלי הקהילות והמוסדות שהגיעו לגרינברג, נתן חבר המועצת מטעם דגל התורה, הגאון רבי דוד כהן ראש ישיבת חברון, שאמר להם כי "אסור בשום אופן לסבך את הציבור החרדי עם ראש עיר שלא בא לרדוף אותו".

הנאום של נציג הקהילות

בין הנאספים היה ניתן למצוא את ראשי הקהילות ונציג בתי הכנסת של יוצאי חברון ממרכז העיר, יוצאי חברון בשכונת גני הדר, קהילת אבי עזרי, בית אהרון, חניכי הישיבות מוסטבוי, איילת השחר עמישב, בית אבא, תורת ארץ ישראל, קהילת בעלז, וכן את מנהלי המוסדות 'ברכת יעקב' ומוסדות הבעש"ט.

בשל הציבור הגדול של ראשי הקהילות והמוסדות שהגיעו, ביקש ראש העיר להתאסף באולם המועצה, שם נשא דברים נציג הקהילות, גבאי ביהכ"נ חברון ואמר כי "התכנסנו פה לומר שההרגשה של כל האנשים שנמצאים פה, שאנחנו נמצאים במחיצה של ראש העיר, ואנחנו בידיים בטוחות".

נציג הקהילות ציין כי בתלמודי התורה קיבלו פתק המבשר על סבסוד הקייטנות לתלמודי התורה בעיר בסיועו של רמי גרינברג. נציג הקהילות ציין כי לראשונה מחיר הקייטנות שפוי, בניגוד לכל השנים הקודמות.

עוד אמר כי "רואים צעד ועוד צעד ובתי כנסת, וקהילות בעיר שנמצאות בקשר חזק עם ראש העיר, ופתאום אנחנו קמים בבוקר ומופתעים לראות. מספרים לנו שחלילה אסור שיהיה בכל הארץ מה שקורה בפתח תקווה, כבר חשבנו לעצמנו מה כבר קורה בפתח תקווה. פתחנו את העיתון, וראינו שחס ושלום העיתון דובר שקרים. יש שם דברים שלא היו ולא נבראו. כתבו שעצרו דברים שבמציאות לא עצרו, סיפורים שלא היו ולא נבראו. אז אולי באמת זה מה שצריך להיות בכל הארץ.. אם זה מה שקורה בפתח תקווה זה לא כל כך גרוע שיקרה גם בשאר הערים בארץ".

נציג הקהילות המשיך בדבריו: "אנחנו מרגישים שהאדמה רועדת לנו מתחת לרגליים, כיוון שאי אפשר לעשות דברים שהם לא אמת. אי אפשר ללכת עם שקרים. באנו לומר שבדרכים עקלקלות וכל מיני תעלולים פוליטיים - זה לא מתאים לבני תורה. כל נציגי הקהילות שיושבים פה, ויש פה מגוון גדול, ממרכז העיר מגני הדר ומשכונות נוספות, כולם באים לומר 'עד כאן׳, אפשר להתנהל בצורה מכובדת ומכבדת שראויה לבני תורה, ואנחנו רואים ברוך השם תוצאות".

"התכנסנו פה היום כדי להוציא את הקריאה הברורה", הוא המשיך, "די לתעלולים הפוליטיים, די לדרכים העקלקלות, במיוחד שההרגשה של כולם שאי אפשר לשקר את הציבור כל הזמן, ההרגשה של כולם שאנחנו נמצאים בידיים בטוחות. אנחנו מצפים שהעיר הזאת תצעד בניהולך לקראת האתגרים שכולנו עומדים בפניהם. יושבים פה גם מנהלי מוסדות שרחיים על צווארם וכל אחד יש לו הרבה דברים, וההרגשה היא טובה ושאנחנו לקראת ימים טובים.

"כולם פה יצאו מהבית בשעה 11 בלילה רק בשביל לזעוק את הזעקה הזאת - די למניפולציות ולהתנהלות שלא מתאימה לבני תורה. אנחנו מודים לראש העיר שפגש אותנו ומברכים על שיתוף הפעולה. יש עוד הרבה שלא יכלו להגיע, ואנחנו כאן משמשים גם להם לפה".

"קרה דבר בישראל, התכנסו ציבור, ציבור איכותי, שלא אברכים בעלי בתים ומנהלי מוסדות וראשי קהילות שהרגיש שנעשה פה עוול, שהוא פתח היום את העיתון והוא הרגיש שמזלזלים בו, זאת לא דרך התורה זאת לא דרך היהדות, וזה לא מה שהקדוש ברוך הוא רוצה. ומנגד, הדרך שלנו, של כל מי שנמצא פה אנחנו רוצים ללכת בדרך אחרת, בדרך המלך, והדרך של התורה הקדושה תנצח, כי רק ככה יש סיעתא דשמיא", סיים נציג הקהילות את דבריו.

לאחר מכן דיבר ראש העיר רמי גרינברג בפני ראשי הקהילות והודה על התמיכה בו. גרינברג אמר כי הוא נותן את כולו למען העשייה הציבורית לטובת תושבי העיר, וכי בעיניו זו זכות לשרת את כולם באופן שיוויוני.

ראש העיר הדגיש כי אינו פועל מנקמנות כלפי אף ציבור או מפלגה שלא תמכה בו בבחירות. גרינברג הביא לכך מספר דוגמאות של פוליטיקאים ומפלגות בעיר שהתמודדו מולו לראשות העיר ואך ניהלו קמפיין אגרסיבי נגדו, ובכל זאת הכניס אותם לקואליציה ויחד איתם מנהל את העיר בשיתוף פעולה מלא.

גרינברג אמר כי מבחינתו גם כלפי הציבור הליטאי והחסידי בעיר ההתייחסות היא כך, ומצידו אין שום משמעות לכך שבבחירות הציבור הזה לא תמך בו. אלא שנוצרה סיטואציה שנציגי הציבור החלו ברדיפה אישית נגדו. גרינברג סיפר כי מתחת לבית של מרן הגר"ח קנייבסקי הוא קיבל קללות וזאת למרות שהוא מצידו בא לכבד וליצור שיתוף פעולה.

ראש העיר הרחיב בדבריו על הפעולות שנקט בחודשים האחרונים בנושאי הדת בעיר, כמו סגירת כנסיות והקמת שלטים אלקטרוניים המורים על שעת כניסת השבת, שיפוץ בתי כנסת, והסדרה של בתי כנסת, ולמרות זאת הוא חוטף השפלות וקללות ברמה של הסתה, וזאת בזמן שהוא ממש לא פועל נגד הדת או נגד הציבור החרדי בעיר. גרינברג ציין גם שורה ארוכה של פעולות עירוניות שנעשו מצידו דווקא בשכונות החרדיות, כמו הקמת פארקים חדשים והסדרת גנים.

גרינברג אמר כי הוא לא נפגע מהדברים או פועל משיקולי אגו, אך לא יתכן שבא ראש העיר משתדל ורק חוטף שוב ושוב הכפשות וניסיונות להציק ולהרע לו בכל דרך. הוא ציין כי הוא מקפיד מאז הבחירות ללכת ולהשתתף בכל ארוע של יהדות התורה, החסידים והליטאים, כדי להראות מצידו רצון טוב והתקרבות, אך שוב ושוב מקבל מהנציגים ולא מהציבור התקפות והכפשות.

ראש העיר אמר כי הוא דתי שומר תורה ומצוות לא כדי למצוא חן בעיני מישהו אלא כי כך גדל, הוא סיפר כי אביו היה חסיד של האדמו"ר מבוהוש זצ"ל, וכי הוא ואביו היו באים לטיש שלו בכל ליל שבת. עוד סיפר כי בשכונה בה גדל הוא ניהל מלחמת חורמה כדי להתקין רמקול עם צופר שיכריז על כניסת השבת, אבל פה בעיר הופכים אותו למי שנלחם בצופרים, מבלי שאיש בדק מה באמת הסיבה לדברים שעמדו מאחורי מה שעשה. הוא הוסיף כי בניגוד גמור לאיך שהוא מאמין פועל ועושה, מנסים בכוח לצייר אותו כאילו הוא זה שנלחם בכל הקדוש והיקר עבורו.

ראש העיר הסביר מדוע כספי התמיכות של 2018 למוסדות החרדיים התעכבו, לדבריו מדובר במחדל של הנציגים הקודמים שלא הכניסו את כספי התמיכות לבסיס התקציב, ואחרי הבחירות לא רק שלא נשאר שקל בקופת העירייה אלא אף השאירו אותו בגירעון חמור של כמאה מיליון שקל. גרינברג אמר שהוא הפך את כספי התמיכות לחלק בלתי נפרד מהתקציב כדי שלא יגיעו שוב למצב כזה.

גרינברג האשים כי מי שעומד מאחורי כל זה הם אנשים שבעבר היו רגילים לתת את הטון במשך הרבה שנים, וכשמעמדם נפגע הם פועלים נגדו מבלי לתת את הדעת שהם רומסים את הציבור שלהם על הדרך ופוגעים בהם. לדבריו, הם מחפשים את המלחמות כדי להראות שהם קיימים וכדי לתת שוב את הטון.

ראש העיר הדגיש שלמרות כל ההתקפות נגדו מצד הנציגים, כל קהילה ואדם שפונה אליו הוא נחלץ מיידית לעזור לו, גרינברג נקט בכמה וכמה דוגמאות שהיו שותפים לה כמה ראשי קהילות שנכחו במקום ואישרו את הדברים. גרינברג אמר שזו השיטה הנורמטיבית בכל עיר בארץ - פונים לעיריה ולראש העיר ופותרים בעיות, ולא פונים לתקשורת כדי לייצר פרובוקציות שאין בהם פתרון עבור אף אחד בסופו של דבר.

גרינברג השיב על הטענות נגדו כי מאז שנבחר הוא אישר מספר דברים שיש בהם הפרת הסטטוס קוו בענין השבת. גרינברג ענה על כך כי "לפני ארבע שנים בעת ששימש כחבר אופוזיציה והנציגים החרדיים היו חברי קואליציה, מועצת העיר אישרה לראשונה לקיים אירועים פוליטיים של 'שבת תרבות' בעצם יום השבת. הנציגים החרדים הצביעו בעד, וכששאלתי אותם איך אתם מאשרים דבר כזה, הם ענו לי שהמיקרופון מאושר על ידי מכון צומת לשימוש בשבת. שאלתי אותם אם הרב קנייבסקי יסכים לכזה דבר, הם התחמקו. והיום שהדבר הזה ממשיך בגלל שהם אישרו את זה, הם תוקפים אותי שאני מאשר אירועי שבת תרבות בשבת. יש פרוטוקולים אפשר לראות את זה שם.

"כך גם לגבי בריכת עמישב, כשרצו לשדרג את הבריכה ולהפוך אותה למחוממת, אני התנגדתי לזה, ואמרתי במועצת העיר, שזה יביא תושבים חילוניים בשבת בגלל השידרוג, לשכונה החרדית, אני היחיד והתנגדתי לזה. אבל הנציגים החרדים תמכו בהחלטה על השידרוג, ובהחלטה להמשיך להפעיל את הבריכה בשבת, וזה בשעה שאני זה שהתנגדתי לכך. הם הסבירו שיקבלו עוד מינויים תמורת התמיכה ועוד. גרינברג הוסיף שהיחידים שהשתתפו בהנחת אבן הפינה לאותה בריכה שידעו שתהיה פתוחה בשבת, הם הנציגים של יהדות התורה בעיר. היום הם מספרים שקיבלתי החלטה כלשהיא לגבי הבריכה. מדובר בשקר וכזב, אני לא שיניתי כלום מההחלטות שהתקבלו לגבי הבריכה בתמיכתם, בחודש אוגוסט 2018".

מאוחר יותר נכנס לפגישה אישית, חיים אהרון סטנייצקי, מנהל מוסדות 'שירת התורה' בעיר, וניסה להציע גישור בין ראש העיר לגאון רבי יגאל רוזן, ראש העיר השיב לו כי הציבור אמר את דברו באופן שאינו משתמע לשני פנים, והמאבק האישי שמתנהל נגדו קורס, וכי אין לו ענין אישי עם ראש ישיבה כזה או אחר, אלא בהמשך ניהול העיר לטובת כל התושבים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר