מומחים: אל תשבחו את ילדיכם על קבלת ציונים טובים

הללו תכונות ולא מצבים. במקום לומר, "הצלחת במבחן הזה - אתה כל כך חכם!", רייצ'ל לוגו, יועצת מקצועית מורשית ממליצה לומר משהו כמו, "גאה בך על עבודה קשה!" (משפחה)

(צילום: שאטרסטוק)

בת ה-12 שלכם בילתה ימים ולילות בשקידה לקראת מבחן גדול במיוחד בהסטוריה ועכשיו היא חוזרת הביתה עם חיוך גדול על פניה ומראה לכם את הציון הרשום שחור על גבי לבן: 98%.

אתם כה גאים בה, כמובן וצריכים לתת לה לדעת את זה. אבל לפני שאתם מברכים אותה על הציון המעולה שהיא קטפה, אולי כדאי לכם לשמוע את עצתה של רייצ'ל לוגו, יועצת מקצועית מורשית במכון "ווטסון" בפיטסבורג.

הללו תכונות ולא מצבים, אומרת לוגו. "זה טבעי שילדים יראו תוצאות, בלי לחבר את הנקודות שמהוות חלק מהתהליכים שהביאו אותם לכך". אז במקום לומר, "הצלחת במבחן הזה - אתה כל כך חכם!" לוגו מייעצת לומר משהו כמו "גאה בך על עבודה קשה!"

שינוי פשוט זה הוא דרך מצוינת ללמד את הילד על החשיבות של עבודה קשה והתמדה ואולי אפילו חשוב יותר, זה גם יסייע לו להבין כי בזמן שהוא לא תמיד יכול לשלוט בנסיבות, הוא כן יכול לשלוט במעשיו.

מחקר באוניברסיטת קולומביה שפורסם בכתב העת "Journal of Personality and Social Psychology" מחזק את התיאוריה הזו. במחקר, החוקרים מצאו כי ילדים שזכו לקבל שבחים על האינטליגנציה שלהם (בניגוד למאמציהם) התמקדו יתר על המידה בתוצאה ובהמשך, זה גרם להם לייחס את הכישלון שלהם במבחן לחוסר יכולת - משהו שהם האמינו שהם לא יכלו לשנות.

לאחר מכן, ילדים אלה ביצעו בצורה גרועה משימות שונות שהוטלו עליהם. מנגד, ילדים שזכו לשבחים על המאמץ שהשקיעו, יחסו את כישלונם לחוסר ניסיון (שהם האמינו שזהו נתון שהם יכולים לשנות) וביצעו היטב את הפעילויות העתידיות. הם גם עבדו קשה יותר ונהנו מאתגרים חדשים יותר מהקבוצה ה"אינטליגנטית".

המומחית והפסיכולוגית רינה ב. פאטל מסכימה. השבח על מאמץ במקום על תוצאה "מסייע למנוע מלפגוע בהערכה העצמית של הילד ומלמד אותו להתמקד בתהליך - משהו שהוא יכול להתאים את עצמו אליו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר