ילד לקה בדום לב לאחר נגיסת נקניקיה

לחולה בוצעה החייאה שעברה בהצלחה והרופאים הבחינו בממצא חשוד בסריקת האק"ג שלו. בדיקה נוספת סייעה להגיע לאבחון של "תסמונת ברוגדה". מהי ואיך תפעלו אם תתקלו בסיטואציה דומה? (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

אם היינו מתבקשים לרשום את הסיכונים הבריאותיים הטמונים באכילת נקניקייה, מן הסתם היינו מונים כמה מרכיבים מפוקפקים מהם היא מיוצרת ואולי סכנת חנק, בתור התחלה, אך לרגע לא היינו חושבים שהיא עלולה לגרום לדום לב.
אבל זה מה שקרה לילד בן תשע מטורקיה, כפי שדווח בכתב העת "פדיאטריס". אחרי שנטל נגיסה מנקניקיה גדולה, הילד חווה דום לב פתאומי - אירוע קטלני, שהלב מפסיק לפתע לפעום.

לילד בוצעה החייאה שעברה בהצלחה והרופאים הבחינו בממצא חשוד בסריקת האק"ג שלו. הם ערכו לו בדיקת אג'מלין, שבה הם מזריקים נתרן חוסם תעלות הנקרא אג'מלין לתוך הוורידים כדי לראות אם הוא משפיע על הקריאה באק"ג. תוצאות הבדיקה של הילד הצביעו על דפוס מסוים, מה שהפך את האבחון לקל יותר ונתגלה מצב נדיר שנקרא "תסמונת ברוגדה".

"תסמונת ברוגדה" היא מצב תורשתי גנטי שגורם לפעימות לא תקינות של הלב. רוב האנשים לא יודעים שיש להם אותה מאחר ולעתים קרובות לא מופיעים סימפטומים - עד שבדיקת אק"ג מצביעה על קצב חריג. אבל לתופעה יש פוטנציאל לסכנת חיים, כי פעימות לא נורמטיביות עלולות לגרום לדום לב פתאומי.

חולים עם תסמונת זו בדרך כלל חווים דום לב כאשר יש להם חום גבוה, שותים אלכוהול, או פשוט ישנים בלילה. בעודו נדיר, גורם פוטנציאלי אחר הוא על ידי גירוי עצב הוואגוס, אשר עובר דרך הצוואר והחזה אל הבטן וזה מה שהרופאים חושבים שהפעיל את דום הלב אצל הילד הצעיר: כאשר הוא לקח נגיסה גדולה מהנקניקיה החמה שלו, שעוררה את עצב הוואגוס שלו וגרמה לדום לב פתאומי.

דום לב הוא קטלני ביותר - רק 1 מתוך 10 שורדים - אבל חייו של הילד ניצלו. הרופאים השתילו דפיברילטור בלבו כדי לזעזע אותו בחזרה לפעום, אם הוא יפסיק שוב.

עכשיו, אתם לא באמת צריכים לדאוג שנגיסות גדולות ממאכלים גורמות לדום לב - "תסמונת ברוגדה" באופן כללי היא סופר נדירה, המשפיעה על 5 מתוך 10,000 אנשים ברחבי העולם, אבל אתם צריכים לוודא שאתם יודעים מה לעשות אם אתם רואים מישהו שחווה את מצב הלב הקטלני.

ראשית, התקשרו למד"א. לאחר מכן חפש דפיברילטור חיצוני אוטומטי (AED), אשר יכול לעזור לגרום ללב לפעום בחזרה. אם אף אחד מהם אינו נמצא בסביבה, לכו על החייאה. אין צורך להנשים מפה לפה - פשוט בצעו עיסוי חזה, שיגרמו לו לפעול בקצב תקין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר