1600 שנה אחרי

התלמידים מצאו מטבע של מבטל הסנהדרין

מטבע עתיק שהוטבע על ידי הקיסר תיאודוסיוס השני, מי שהביא לביטול הסנהדרין מעם ישראל, נמצא על ידי ארבעה תלמידי בית ספר שסיירו באזור נחל ציפורי בגליל. צפו (מעניין)

(צילום: ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות)

לפני 1600 שנה, הביא הקיסר תיאודוסיוס השני, ששלט באותם ימים בישראל, לביטול הסנהדרין עם מותו של רבן גמליאל. כעת, סמוך לשביל הסנהדרין שבגליל, נמצא מטבע עתיק הנושא את דיוקנו.

לפני מספר שבועות, יצאו ארבעה תלמידי בית ספר לאימון ניווט באזור נחל ציפורי בגליל. בעוד הם מנווטים בשדה חקלאי העובר סמוך לשביל הסנהדרין, קלטו עיניהם מטבע זהב נוצץ על פני השטח.

ארבעת התלמידים - עידו קדוש, אופיר סיגל, דותן מילר והראל גרין, הבינו שמדובר בממצא חשוב, ועדכנו את המורה לגיאוגרפיה והיסטוריה זוהר פרישיאן, על המציאה. זה, יצר קשר עם רשות העתיקות.

במפגש שהתקיים עם ניר דיסטלפלד, מפקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, מסרו התלמידים את המטבע לאוצרות המדינה. הם קיבלו תעודות הוקרה, ואף נסעו יחד לשטח על מנת להצביע על המיקום המדויק שבו התגלה המטבע.

לדברי דיסטלפלד, "נדיר למצוא מטבע זהב בודד בשטח. זהב תמיד היה יקר ערך, ואנשים מאוד השתדלו שלא לאבד אותו. אני מבקש לשבח את התלמידים ואת המורה על אזרחותם הטובה".

לדברי ד"ר גבי ביכובסקי, מומחית מטבעות ברשות העתיקות, "מדובר בסולידוס, מטבע זהב שנטבע בקונסטנטינופול (איסטנבול של היום) על ידי תיאודוסיוס. מטבע זה אמנם מוכר בחלק המזרחי של האימפריה הביזנטית, אך זו הפעם הראשונה שנתגלה מטבע מהטיפוס הזה בארץ ישראל".

לדברי יאיר עמיצור, ארכיאולוג שביל הסנהדרין ברשות העתיקות, "הקיסר תיאודיוסיוס מופיע על המטבע, הוא זה שציווה על ביטול מוסד נשיאות הסנהדרין, ועל העברת תרומות היהודים מהסנהדרין לאוצר הקיסרי. בעקבות ביטול הנשיאות על ידי תיאודוסיוס, הסנהדרין חדלה להתקיים ומרכז היישוב היהודי עבר לבבל, ומשם לגלות במשך 2000 שנה".

עמיצור מוסיף, כי "סימלי, שהמטבע שנשא את דמותו, נמצא היום דווקא על ידי תלמידים ישראליים בסמוך לשביל הסנהדרין - שביל הליכה שהכשירה השנה רשות העתיקות יחד עם בני נוער, המתחקה אחר הנהגת העם היהודי בגליל בתקופת המשנה והתלמוד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר