ביוזמתו

לראשונה בהיסטוריה: קיסר יפן פורש - לטובת בנו

הקיסר היפני אוקהיטו בן ה-85 מסר היום בהודעה טלוויזיונית קצרה, כי הוא פורש מתפקיד הקיסרות ומעביר את השרביט לבנו נרוהיטו • קיסר פורש מרצונו - תקדים היסטורי ביפן (ארץ)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הקיסר בנאומו ב-2016 (צילום: (ארכיון, צילום מסך))

כבר ב-2016 הודיע הקיסר היפני הקשיש אקיהיטו על רצונו לפרוש בשל גילו המתקדם - 82, בנו נרוהיטו יחליף אותו מחר בתפקיד, בטקס מיוחד שנשות המשפחה הקיסרית לא יורשו להשתתף בו.

הקיסר בן ה-85 הודיע היום (שלישי), רשמית כי לאחר 30 שנה בהם הוא שירת את העם מכס הקיסר, הוא מעוניין להעביר את שרביט הקיסרות לבנו נרוהיטו, הוא אמר בהודעתו, כי הוא מקווה שעתידה של יפן תהיה יציבה ופורה, ונשא תפילה לשלום העם היפני.

לקראת הערב, יסתיים שלטונו בצורה סמלית כאשר הוא יחזיר את שני ה"אוצרות הקדושים" של הקיסרות, החרב, והאבן חן, שהיו ברשותו ויעביר אותם לבנו. יצוין, כי זו הפעם הראשונה ב-220 שנה האחרונות בה קיסר יפני מוותר מרצונו החופשי על הקיסרות.

יורשו הוא הנסיך נרוהיטו בן ה-59. אביו של הקיסר הנוכחי הוא הירוהיטו, מי שהיה הקיסר בזמן מלחמת העולם השנייה ונכנע ב-15 באוגוסט 1945 לאחר נפילת שתי הפצצות הגרעיניות על הירושימה ונגאסקי, אך הורשה להישאר על כיסאו בזמן שהאמריקנים בנו סדר חדש ביפן.

חלק מהסדר החדש כלל חוקה חדשה, שהפכה את הקיסר לשליט בובה חסר כל כוח פוליטי. אקיהיטו עלה ל"כס החרציות" כאשר הירוהיטו מת ב-1989 – צעד שהפך אותו לקיסר היחיד שהושבע במסגרת החוקה הנוכחית של יפן. לדברי הפרשנים, מסיבה זו הוא ככל הנראה מרגיש זיקה חזקה לחוקה ומסרב לפרוש מבלי שהדבר יוסדר בצורה חוקית.

אקיהיטו, שיושב בכס הקיסרות כבר 30 שנים, הוא דמות טקסית בעיקרה שמהווה את סמל המדינה היפנית, והוא כפוף לחוקת המדינה. ביפן לא קיים הליך חוקי לפרישה של קיסר והוא אמור לשמש בתפקיד עד יום מותו.

בשנים האחרונות חווה הקיסר בעיות בריאותיות, הוא עבר ניתוח לב וקיבל טיפולים לסרטן הערמונית. בעבר, הקיסר היפני נחשב לאליל, אך ביפן המודרנית הוא מוגדר כסמל חוקתי בלבד "לאחדות העם", ואין לו כוח פוליטי כלל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר