מהחריגים לקראת היום

"בעצמאות הקרוב אני לא נוגע בבשר": המשגיח שנהפך לצמחוני

בשר היא אולי מילת האסוציאציה הראשונה שעולה לנו לראש כשמדובר על יום העצמאות, אבל אחרי שהוא נכנס בפעם הראשונה לבית המטבחיים ונחרד מהזוועות החליט מיד להפוך לצמחוני: המשגיח רפאל ביטון בראיון לכיכר השבת (מעניין)

ריבה רפפורט | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם ו-shutterstock)

מי לא חי במחשבות רוויות מצפון על הבשר שהוא מעמיס לצלחת, חלק ענק כבר חשב להיות צמחוני – ומעטים לקחו את הצעד וויתרו על קילוגרמים של ברזל וחלבון שקל לצרוך כשאנחנו מחוץ לטריטוריה הצמחונית. מעבר לעצלות הזו דילג איש חכם, מפקח כשרות במסעדות ובתי אוכל שדרך הקריירה שלו זרק את צריכת הבשרים לפח. הוא חי טוב עם זה - ויותר מהכל גם ביום העצמאות הקרוב הוא לא מאוים מנפילה: "טעם הבשר כבר לא חסר לי".

לא כולנו באמת יודעים למה אנשים צמחוניים - למרות ההגדרה המילולית שדי ברורה לכלל על פיה צמחוניים הם אלו שנמנעים מאכילת בשר בעלי חיים ואף מסרבים ללבוש בגדים שמכילים כל איבר מן החי, הסיבה לצמחונות היא זו שמתקילה: לא רוב הצמחוניים מוחים על אכילת בשר כי הומתה חיה בדרך לצלחת. יש המפגינים בגלל היחס הנפשי שלה בדרך לשם, כאלה שפשוט נגעלים מהמחשבה כי הם תופשים 'מוות על המזלג' או כי הבשר מכביד עליהם לזוז בקלילות, מחוסר בריאות, מטעמי רוחניות, דת, טעם אישי, פגיעה אקולוגית וחסר?

המשגיח מאיר רפאל ביטון למשל, עובד כמפקח כשרות ביום יום והוא זה שהחליט להתנזר מבשר לאחר שצפה בזוועות שעוברים בעלי החיים בבתי המטבחיים. מלבד החמלה שהתעוררה בו על הדרך שעוברות חסרות האונים עד לחותמת הכשרות בעיניו הכשרות לא תקפה כלל "ההתעללויות הללו פסלו את השחיטה מיידית והבשר נהיה טרף", הוא אומר לכיכר השבת.

"לפני כחמש שנים ביקשו ממני לתת כשרות לבשרים בקהילה היהודית בדרום אמריקה, ביקשתי מהם שישלחו לי תמונות וסרטונים של השחיטה במקום על מנת להעביר לרבנים המומחים בתחום לפני שאני מתחיל לצאת לחו"ל בכלל, לצערי הרב כשקיבלתי את הסרטונים מהשחיטה נהיה לי חושך בעיניים וסירבתי מידית - הם לא התביישו להתעלל בבעלי חיים תוך כדי השחיטה ועוד לבקש לקרוא לזה כשר".

תמיד היית בעד צמחונות?

"לא. וזה מפליא את כולם - אם היו מדברים איתי לפני שלוש שנים צמחונים או טבעונים הייתי מביע עמדה מתנגדת משמעית לתפיסה שלהם.

"יש כמה סיבות לצמחונות ושלי לא הגיעה ממקומם של הצמחוניים והטבעוניים, אני מכבד את אמונתם ודרכם. רק לאומתם אני בחרתי בצמחונות מתוך התחום שבו אני עוסק כמפקח כשרות".

הזוועות שדיברת עליהן - הן אלה שהופיעו ככפתור אדום בקריירת חייך כאוכל מן החי?

"חד משמעית. הפסקתי לאכול חי בעקבות הצער שראיתי שנעשה בידי עובדים במשחטות, כיו"ר מכללה להכשרת משגיחי כשרות ושוחטים הבחנתי בחוסר רחמים טוטאלי כנגד בעלי החיים. עיניי תפשו בעיות קשות ביחס לבקר והעופות בתעשייה ולא יכלתי להתעלם מכך. משם נהפכתי לצמחוני וחיזקתי את המשטר בנתינת כשרות במכללה כך שלא תינתן כל עוד נצפתה התעללות זעירה ביותר".

לפחות אתה תשבור לנו את המיתוס על פיו צמחוניים מורעבים מחוסר טעם וגיוון?

"מבחינתי כבר אין לו מקום. כיום לא חסר אוכל מגוון שאינו כולל בשר בעלי חיים - אנחנו בוחרים להיות עצלנים מלהרכיב את המנה הזו שאגב יותר בריאה לנו. אנשים חיים במירוץ, בקושי מספיקים לעשות קניות ולאכול בנחת – אז עוד למיין לצמחוני? למי יש כוח. אני החלטתי לצאת ממעגל העצלות ולהוות דוגמה איך לעשות את זה בצורה הטובה ביותר.

"מצאתי, בלי להתאמץ יותר מדיי, פתרונות למאכלים צמחוניים בריאים כמו סלטי בריאות, אבוקדו, שקדים, אגוזים, טחינה, חומוס, שווארמה טבעונית והרשימה לא תגמר. לא חסרים ערכים תזונתיים בכל הצומח ככה שאני מרגיש חזק, ומתפקד יותר טוב מאי פעם".

מה אתה חושב על טונות הבשר והחי שיאכל ביום העצמאות הקרוב, יש בך כעס?

"אין בי שום כעס לגבי אכילת הבשר, יש לי כעס על האנשים שמתעללים בבהמות והעופות טרם השחיטה. ואת הבעיה הזאת צריך לפתור.

"אם היו לי הכלים, הייתי ממליץ שבכל משחטה ובמקום הגידול יהיה מפקח שיבדוק רק את הצער בעלי חיים שנעשה להם".

על טונות הבשר שירד בעצמאות הקרוב, יש בך כעס? (Luis Quintero by unsplash)

אז על מי לסמוך משגיח? מה עם שאר הרבנויות ונותני הכשרות?

"אל דאגה, יש. למרות הביקורת שלי כלפי תעשיית המשחטות יש בי כבוד גדול לנותני כשרות ורבנים נותני כשרות לא מעטים, חשוב לי לציין כי ישנה מגמה משמעותית ברוב הרבנויות בארץ בהם רבני המשחטה עומדים על המשמר ומקפידים מאוד גם בנושא הצער בעלי חיים מעבר לבד"צים או הידורים כאלה ואחרים. כל הליך השחיטה מוקפד, יש מקום לפרגן גם לרבנות הראשית ומחלקת הונאה בכשרות על התקדמות משמעותית בנושא הבדיקות הקפדניות והאכיפה על הפרת נהלי כשרות במשחטות ברחבי הארץ ובעולם.

"מקווה שזה ימשיך במגמה החיובית הזאת להועיל לשחיטה בישראל. אני בכל מקרה לא יאכל מהעל האש - גם ביום העצמאות הקרוב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר