טור דעה

דיסקין אנטי חרדי? // ד"ר הדר משה ליפשיץ

אינני יודע מיהו המקטרג הזדוני, אשר בדה דברים כנגד פרופ' דיסקין. עלינו לומר לו, כי דווקא ממקום שבאת לקטרג, נמצאנו למדים על יחסו האוהד של אברהם דיסקין לחרדים (טור דעה)

ד"ר הדר משה ליפשיץ | כיכר השבת |
פרופ' אברהם דיסקין (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

קראתי בתדהמה את המאמר על קמפיין חרדי נגד המועמד למבקר המדינה, פרופ' אברהם דיסקין. עליי להקדים גילוי נאות: פרופ' דיסקין הוא ידידי ומורי. בצד היותו החוקר הבכיר היום בעולם בתחום המשטר והפוליטיקה בישראל, ומבכירי מדעני המדינה בישראל, הוא פועל לקידום מדינת ישראל בנושאים שונים, ובאחת הדרכים נפגשו דרכינו.

מקצוע האזרחות הפך משנות התשעים פלטפורמה לשירוש הזהות היהודית והדתית של תלמידי ישראל. פרופ' דיסקין היה האינטלקטואל הבולט אשר ניצב בשער, ואף טרח לכתוב ספר לימוד לתיכון, כולו מבטא את הדברים אשר קראנו בשבת בפרקי אבות "חביב אדם שנברא בצלם. חיבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר "כי בצלם אלקים עשה את האדם". חביבין ישראל שנקראו בנים למקום. חיבה יתרה נודעת להם שנקראו בנים למקום שנאמר "בנים אתם לה' אלקיכם". חביבין ישראל שניתן להם כלי חמדה. חיבה יתרה נודעת להם שנתן להם כלי חמדה שבו נברא העולם, שנאמר "כי לקח טוב נתתי לכם, תורתי אל תעזובו".

היו לי שיחות רבות עם פרופ' דיסקין, וקראתי מכתביו. מעולם לא נתקלתי בסרך של אנטי חרדיות. (ניתנת האמת להיאמר שבכך אין רבותא. דיסקין אוהב אדם, ואיננו עוין שום ציבור, לא מתנחלים, לא ערבים ולא קיבוצים). גישתו המכבדת ואוהדת לתורה ונושאיה היא כמעט בודדה בין מדעני החברה בישראל (גם בין חובשי הכיפה שבהם). הייתכן שנעלמו ממני נימות אחרות? בדקתי את הטענות במאמרים המצוטטים, ומצאתי כי המדובר בהוצאת דיבה ודווקא משם ראיה לסתור כל הקטרוגים. הקמפיין כנגד דיסקין מאופיין בסגנון הטוענים כי הצטוו בתורה "תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" "עבדתם אלוקים אחרים" וכיו"ב...

מתוך טור ב'ישראל היום' נשלף המשפט "בעוונותיי אינני שומר שבת. גישתי הבסיסית היא כי ברוב העניינים, ובכלל זה פתיחת עסקים בשבת, ראוי להעניק חירות מרבית לאזרחים אם אין הם פוגעים בזולתם." הרישא בוודאי מצערת, וגם על הסיפא לא יחתמו כל שלומי אמוני ישראל. אך המסלפים השמיטו את המשך דבריו, "אבל השגת התכלית הזאת במחיר זלזול בחוק ובמחוקק, מהווה חתירה תחת שלטון החוק והרמת יד על המשטר הדמוקרטי התקין. צר לי שכך חוזרים ונוהגים שופטי ישראל בהשראת נביאם אהרון ברק". כל המאמר הוא התקפה חריפה, ברוח השופט משה לנדוי ושכמותו, כנגד החלטת בג"צ להתיר פתיחת עסקים בשבת, והתעלמותו מהחוק.

מקור נוסף מצאו בראיון לדה-מרקר, ממנו שלפו חצי משפט, "הציבור של שס אינו חרדי. הם רק שיכללו את השיטה הישנה של מפא"י, של חלוקת תגמולים ע"י השלטון". וגם כאן מהווה המשך אותו משפט עצמו, ראיה לגישתו וההוגנת של דיסקין כלפי ש"ס, ואף האמפתיה כלפי ש"ס בכלל, ובהנהגת דרעי בפרט. "חלק גדול ממצביעי שס הם אפילו לא שומרי מצוות. אפילו אני רציתי בעבר להצביע לשס, ואני אשכנזי שלא שומר מצוות. כשישראל בעליה יצאו ב-1999 עם הסיסמה 'שס קונטרול? נאש קונטרול!', זה העלה לי את הדם לראש. אני נגד גזענות, וכשמדובר בגיוס – אני מטבעי לא בעד פתרונות מוחלטים. בשום תחום".

אינני יודע מיהו המקטרג הזדוני, אשר בדה דברים כנגד פרופ' דיסקין. עלינו לומר לו, כי דווקא ממקום שבאת לקטרג, נמצאנו למדים על יחסו האוהד של אברהם דיסקין לתורת ישראל ולציבור החרדי. נער הייתי וכבר אינני, ולא ראיתי פרופסור באקדמיית מדעי החברה בישראל המעיד על עצמו כי שקל להצביע ש"ס. הצגתו כעוין החרדים בכלל, או אריה דרעי בפרט, היא היפוך האמת. עליהם אמר הנביא ישעיהו "הוֹי הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר. מַצְדִּיקֵי רָשָׁע עֵקֶב שֹׁחַד וְצִדְקַת צַדִּיקִים יָסִירוּ מִמֶּנּוּ."

ד"ר ליפשיץ הוא עמית מחקר ב׳פורום קהלת׳ ומרצה במכללת ׳אורות׳ ומורה לאזרחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר