כולם נגד כולם

הקרבות ב'יהדות התורה' על 'מסמך הגיוס'

המשא ומתן הקואליציוני חושף את הצדדים הפחות יפים של 'יהדות התורה', כולם נגד כולם - לא רק בקרב על התפקידים אלא גם בנושאים מהותיים, כמו 'מסמך הגיוס' (חרדים, פוליטי)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ישיבת הסיעה, השבוע (באדיבות המצלם)

"כשאנחנו מפולגים ומשוסעים, כבר עדיף שנשב באופוזיציה שם הוכחנו בעבר אחדות", במילים אלו, פותח בכיר במפלגת 'יהדות התורה' את דבריו הכאובים בפני 'כיכר השבת'. האמירה הזו מגיעה על רקע מה שהוא מכנה "ברדק" בהתנהלות המפלגה סביב המשא ומתן הקואליציוני וחוק הגיוס.

אלו ימים ארוכים שהכדור, במו"מ הקואליציוני בין יהדות התורה לליכוד, נמצא בידיהם של הראשונים. אלא שאתמול (רביעי) יום בו היו אמורים להגיע לחתימה על ההסכם הקואליציוני, הכל התפוצץ.

עיקר הברדק התחולל סביב מה שכונה "מסמך הגיוס" שהועבר בבתיהם של גדולי ישראל המזוהים עם 'דגל התורה' ו'אגודת ישראל'.

בעוד ב'דגל התורה' הרשמית אומרים ל'כיכר השבת' כי מבחינתם מסמך הגיוס מוכן לשליחה לאנשי הליכוד, כבר תקופה ארוכה, הרי שראשי הישיבות הגאון רבי יגאל רוזן והגאון רבי ברוך סולובייצ'יק עמלו על תיקונים משלהם על מסמך הגיוס, תיקונים עליהם עמלו עד לימים אלו. מינוי הרבנים, לא היה לרוחם של בכירים בהנהגת המפלגה, שאף שקלו אופציה להקמת ועדת רבנים חלופית בנושא הגיוס.

לדברי בכירים ב'דגל התורה', שהיו מעורבים ואף עמלו על החוק מתוך משכן הכנסת בשנים האחרונות, המסמך לא היה צריך תיקונים רבים, מלבד הערות מינוריות.

החוק שהיה לעיני הליכוד ואמור לחזור בתוספות ותיקונים הוא כדלהלן: "סיעות הקואליציה יתמכו בהצעת חוק שירות ביטחון כאשר בסעיף 26 תמחקנה המילים 'ייפקע פרק ג' 1 לחוק זה לאחר שנה מתום שלוש שנות הגיוס הרצופות האמורות', ותתווספנה במקומן המילים הבאות: 'הממשלה תהיה רשאית להחליט מהו מספר המתגייסים השנתי הכולל לשירות סדיר ושירות לאומי אזרחי ומספר זה יבוא במקום המספר המפורט'".

על פי החוק המוצע, הרי שיהיו יעדים לגיוס. אך הממשלה היא זו שתוכל להחליט בזמן אמת על הקטנת היעדים במידה והחרדים לא יספקו את הסחורה. הבכירים מ'דגל' מתעקשים כי השינויים והתיקונים הם ענייני סמנטיקה בלבד ועיקר החוק נשאר כלשונו.

העיתונאי יעקב ריבלין דיווח הבוקר בחדשות 'בקהילה' כי "ברמת העיקרון מדובר במסמך עליו עמל מזכיר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל יעקב ולצר. לנוסח זה צרפו האישים האמורים מספר הערות ותיקונים שהועברו אף הם לצד האגודאי וברובם אושרו".

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי ב'אגודת ישראל', הרוחות לא פחות סוערות מב'דגל התורה'. הקרב בתוך המפלגה הוא לא רק על התפקידים כמו חברתה ב'דגל התורה'. בעוד בכירים ב'אגודה' היו בטוחים כי המזכיר יעקב ולצר שמונה לתפקידו אך לא מזמן יפתור את הבעיות, נראה שלא כך הם פני הדברים.

בימים האחרונים קיבלו האדמו"רים מידע באשר למסמך הגיוס. על פי המידע אותו הם קיבלו "בחוק המוצע אין כלל יעדים", אלא שבהגיע המסמך לידיהם הבינו כי התמונה שונה לגמרי.

פגישת מו"מ שהייתה אמורה להיערך אתמול (רביעי) בשעה 15:00 נדחתה לשעה 16:00 לאחר שלא התקבל האישור ממעונו של האדמו"ר מגור לנוסח החוק. אלא שבשעה 16:00, שוב הודיעו ביהדות התורה על דחיית הפגישה, כאשר רק בשעות הערב הועבר המסמך המתוקן לידיהם של הליכוד, ובו שורת תיקונים, כוכביות והערות של רבנים ואדמו"רים.

כך או כך, המסמך המדובר על שלל התיקונים נמצא בידיהם של חברי הליכוד שממתינים לתשובתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שמתנגד לנוסח המדובר. לא מן הנמנע, אומרים ב'יהדות התורה', כי בליכוד יחליטו להתקדם לחתימה עם יהדות התורה בתחילת שבוע הבא גם ללא הסכמת ליברמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר