לאחר 4 שנים

טיוטת מגילת העצמאות תישאר בידי ישראל

בית המשפט העליון קבע כי הטיוטות של מגילת העצמאות יישארו בידי המדינה ולא יימכרו באופן פרטי במכירה פומבית. הטיוטות השתמרו בידי משפחת עוה"ד שערך אותן (משפט)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הכרזת המדינה (צילום: ארכיון המדינה)

אתמול (שני) קבע בית המשפט העליון פה אחד כי טיוטות מגילת העצמאות יישארו בידי המדינה ולא יימכרו במכירה פומבית.

השופטים ניל הנדל, דוד מינץ, ויעל וילנר ציינו בפסק הדין כי הטיוטות של הכרזת העצמאות "הן חלק מהנכסים התרבותיים של מדינת ישראל, עדות לעברנו, חלק מהזהות הקולקטיבית שלנו. על-כן, אין ספק כי קיים אינטרס ציבורי משמעותי בהשבת המסמכים לחזקת המדינה".

מדובר בסיפור בעל גלגולים משפטיים רבים שהחל כבר לפני כארבע שנים, אז נודע כי טיוטות מוקדמות של הכרזת העצמאות בגנזך המדינה, מוצעות למכירה פומבית ע"י משפחתו של עו"ד מרדכי בעהם ז"ל, באמצעות בית המכירות הפומביות "קדם".

הטיוטות משנת 1948, נערכו ע"י עו"ד בעהם ז"ל אז עו"ד צעיר בן 30, ערב התכנסות מועצת העם לשם הכרזה על הקמת מדינת ישראל, ושימשו כבסיס לנוסח הסופי של ההכרזה כפי שאנו מכירים אותה. הטיוטות של בעהם נשתמרו בידיו ובידי בני משפחתו לאורך השנים. חמשת הטיוטות כללו את "טיוטת הפסוקים", אליה העתיק בעהם מקורות, "הטיוטות האנגלית והעברית" של מגילת העצמאות, ועוד.

אחת הטיוטות שהועמדו למכירה

המדינה ביקשה לאסור את מכירת הטיוטות, וטענה בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים כי הטיוטות חוברו במסגרת עבודתו של בעהם עבור המחלקה המשפטית שפעלה תחת מינהלת העם, שעם קום המדינה הפכה למשרד המשפטים ובעצם הן חלק מפרי עבודתו בשירות המדינה.

מנגד, ילדיו של בעהם טענו כי אביהם החל לעבוד במשרד המשפטים רק לאחר קום המדינה ועבודתו במסגרת המחלקה המשפטית במינהלת העם נעשתה בהתנדבות, כאדם פרטי. היורשים טענו כי המשפחה שמרה על הטיוטות הללו במשך 67 שנה, ואף התחייבה מיוזמתה להעבירן אך ורק למי שיתחייב לשמרן במקום ובתנאים ראויים, להציגן במוסד ציבורי, כמו מוזיאון או גלריה, ולא להוציאן מן הארץ.

בית המשפט המחוזי קיבל את טענות משפחת בעהם. אך פרקליטות המדינה ערערה על פסק הדין וכעת שופטי העליון קיבלו את הערעור והכריעו כי הטיוטות יוחזרו ויישארו בידי המדינה ולא יימכרו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר