איך קפה משפיע על חילוף החומרים שלכם

חושבים שקפאין הוא הגורם לפעילות מעיים? ע"פ מחקר שנערך על חולדות, ליצורים ששתו קפה המכיל קפאין וגם לכאלו שצרכו קפה נטול היו פחות בקטריות, בהשוואה לחולדות שלא קיבלו קפה כלל (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

אם אתם כמו הרבה אנשים, ספל הקפה של הבוקר משאיר אתכם עם עיניים פקוחות ומוכנות להתמודד עם היום. אבל מה הוא עלול לעשות למעיים שלכם? אנשים רבים חושבים שקפאין גורם לדברים לזוז, אבל זה לא בדיוק כך, על פי תוצאות מחקר ראשוני שנערך בחולדות.

ליצורים ששתו קפה המכיל קפאין וקפה נטול קפאין היו פחות בקטריות בהשוואה לחולדות שלא קיבלו קפה, דיווח אתר האינטרנט "גיזמודו". זה מצביע על כך שתרכובת כלשהי בקפה עשויה להרוג את חיידקי המעיים ומשפיעה על תנועתם.

"לקפה יש השפעה מגרה על תנועתיות הבטן ואין כלל קשר לקפאין, כי כאמור, גם בקפה נטול קפאין חלה ההשפעה הנ"ל, כך שזה בלתי תלוי בקפאין", הסביר מחבר המחקר, שואן-ג'נג שי, פרופסור לרפואה פנימית וחבר באוניברסיטת טקסס.

המחקר עדיין לא פורסם, אך הוצג בכנס מחקרי בנושא מחלות במערכת העיכול, שנערך לאחרונה. כמובן, הוא לא נערך בקרב בני אדם ועוד הרבה בדיקות צריכות להיעשות לפני שנוכל לקבוע שלקפה יש השפעה על בריאות הבטן שלנו והתנועתיות שבה.

מחקרים אחרים הראו כי קפאין אינו הסיבה היחידה שאנחנו רצים לשירותים. אך מדענים כבר יודעים כי קפה גורם לצירים מעיים המפעילים את הדחף הזה, אומר ד"ר סאטיש ראו, דוקטור לפילוסופיה ומנהל מרכז לבריאות העיכול באוניברסיטת ג'ורג'יה ריג'נטס.

לפני שני עשורים, ד"ר ראו וצוותיו גייסו 12 אנשים ברי מזל ומדדו פעילות לחץ בחלקים שונים של מערכת העיכול שלהם. במשך 10 שעות, המשתתפים שתו כמויות של משקה המכיל קפאין, נטול קפאין או מים חמים בלבד ואכלו ארוחה של 1,000 קלוריות.

המזון עורר את הפעילות הגדולה ביותר במעיים של המשתתפים, אך החוקרים הופתעו לגלות שמשקה שהכיל קפאין גרם להתכווצויות חזקות יותר ב-60% מאלו שבאו בעקבות מים חמים וב-23% יותר אינטנסיביות מאשר לאחר לגימת משקה דל קפאין.

זה מראה שקפאין, ממריץ ידוע - אכן משחק תפקיד בהתנעת המעי הגס שלכם, אבל זה לא אומר שהוא הגורם יחיד. יש כנראה משהו בקפה עצמו שאחראי לכך, אומר ד"ר ראו.

למומחים יש תיאוריה: רק דקות לאחר שאתם בולעים את המשקה המהביל שלכם, הוא מגיע לבטן. אחד או יותר ממאות התרכובות שלו גורם לייצור של הורמונים מסוימים בגוף, כגון מוטילין - אשר מגרה התכווצויות במעיים או גסטרין, מה שגורם להפרשת חומצה בבטן.

אבל המדענים אומרים שזה אפשרי גם כי שילוב של דברים אחרים בשגרת הבוקר אחראי לכך. המעי הגס שלכם פעיל פי שניים בערך בבוקר בזכות המקצבים היומיים של הגוף, אומר ד"ר ראו. תוסיפו ארוחת בוקר, שטפו אותה בקפה - שניהם מעוררים באופן עצמאי התכווצויות קולוניות - ותוכלו לראות מדוע אתם מוטרדים אחר כך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר