נשיאת העליון עקצה

שי ניצן: "לא רודפים את בנימין נתניהו; שקר"

ראשי המערכת המשפטית - פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ונשיאת בית המשפט העליון - התייצבו היום מעל דוכן הנאומים. חיות, הנשיאה, הפתיעה בעקיצה ישירה לנתניהו (בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ראש הממשלה ופרקליט המדינה (צילומים: Yonatan Sindel/Flash90)

"הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק של מדינת ישראל רודפת ומנסה להפיל ראש ממשלה בישראל משיקולים זרים - היא טענת כזב" - כך הכריז היום (שני) פרקליט המדינה שי ניצן.

בנאום שנשא בכנס לשכת עורכי הדין, פתח הפרקליט הבכיר ואמר: "אין זה סוד שאנו משייטים כיום במים סוערים, סוערים עד מאוד. הפרקליטות והמשטרה עומדות בפני ביקורת המבוססת על שקר. לפי הנטען, מטרתנו היא אחת - הפלת ראש הממשלה המכהן מנימוקים פוליטיים בלבד. טענה מופרכת רודפת טענה מופרכת, והשקר, כטיבו של שקר שחוזרים עליו שוב ושוב, מחלחל אט אט ללבם של רבים".

לדבריו, "הטענה הנשמעת, כאילו מערכת אכיפת החוק מסמנת מראש מטרות מטעמים פוליטיים ופועלת לנטרל אותן - היא טענת כזב. הטענה הנשמעת כאילו על הפוליטיקאים להתגונן באמצעות חקיקה שונה ומשונה, מפני מערכת אכיפת החוק, ש'תופרת תיקים' כביכול, היא טענת כזב. ואף על פי כן, לצערי, נדמה כי השקרים האלה לא נעלמים, אלא הולכים ומתפשטים. אני בטוח בדבר אחד: סוף האמת לנצח. סוף הצדק לנצח. שום השמצה ושום שקר לא יסיטו אותנו ממלאכתנו".

באשר לטענות הספציפיות של ראש הממשלה נתניהו, כי הוא מופלה לרעה באופן ניהול ההליך המשפטי נגדו, אמר ניצן: "אין בכוונתנו לקפח את ראש הממשלה ולהקצות לבאי כוחו זמן קצר מדי להכנה. מנגד, אין גם כל מקום לדרוש ולצפות כי נתמהמה ונקצה פרקי זמן ארוכים יתר על המידה, כאשר אין סיבה אמיתית לכך. על יסוד היקף החומר בענין דנן, פרק זמן של שישה חודשים הוא פרק זמן סביר לחלוטין להתכונן לשימוע".

טענותיו של נתניהו (צילום: תומר נויברג / Flash90)

"גם ההחלטה על מועד השימוע לראש הממשלה", הוסיף פרקליט המדינה, "הפכה בידי גורמים שונים כלי לניגוח רשויות אכיפת החוק תוך העלאת טענות חסרות שחר. בשנה האחרונה, ואף לפניה, אנו עדים להתגברות ההתקפות נגד מערכת אכיפת החוק. כבר לקראת העברת תיקי החקירה מהמשטרה לפרקליטות ומיד לאחר מכן, חזינו בהתקפות נגד צוותי החקירה והשתלחויות אישיות נגד מפכ"ל משטרת ישראל הקודם. הטענה הייתה כאילו בכירי משטרת ישראל גיבשו את המלצתם בתיקים אלה משיקולים זרים".

ולא זו בלבד, אלא ש"לצערנו, כפי שהיה צפוי, עם העברת חומרי החקירה לבחינה בפרקליטות וגיבוש המלצותינו, התגברו ההתקפות כלפי הפרקליטות, ובייחוד כלפי פרקליטת המחוז האחראית לתיקים וכלפיי באופן אישי. ושוב, הטענה היתה כי גם אנו פועלים משיקולים זרים. משגיבש היועץ המשפטי לממשלה את המלצותיו ופירסמן ברבים, נוסף גם הוא לרשימת המותקפים - וראו זה פלא - גם ליועץ המשפטי לממשלה מיוחסים שיקולים זרים".

"לפי הטענה, כולם פועלים משיקולים זרים", עקץ ניצן. "לכולם יש מטרה זהה. החל במפכ"ל וראשי אגף החקירות; המשך בכל בכירי הפרקליטות, וכלה ביועץ המשפטי לממשלה ובמשניו. והמטרה המיוחסת לנו איננה כמובן עשיית משפט צדק".

היועמ"ש מנדלבליט

בכנס זה, של לשכת עורכי הדין, נשאו דברים גם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שתקפו את המהפכה המשפטית אותה מתכנן לבצע ראש הממשלה נתניהו.

מנדלבליט המשיך את הקו בו נקט ניצן, ואמר עוד: "הטענה כאילו מערכות החוק והמשפט פוגעות כביכול בדמוקרטיה וברצון העם, מבטאת חוסר הבנה של מהות השיטה הדמוקרטית, המבוססת על ביזור הכוח ועל הפרדת הרשויות. בדמוקרטיה אין לאף אחת מן הרשויות כוח אבסולוטי, לא לשליט וגם לא למחוקק, לא לשופט וגם לא ליועץ, לא לשוטר וגם לא לראש העיר. המתח בין גורמי הכוח של רשויות המדינה הוא חלק אינהרנטי, חיוני, ומאזן במשטר הדמוקרטי. מערכות החוק והמשפט משמשות, אפוא, אבני יסוד חשובות במבנה המשטרי של מדינת ישראל. הן ערובה לעוצמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

"איני נמנה עם אלו הסוברים כי מערכות החוק והמשפט צריכות להיות חסינות מפני כל שינוי. מותר לבדוק. מותר לבחון. מותר לבקר. אך 'אסור לשפוך את התינוק עם המים'. בחינה כזו חייבת להיעשות בשיתוף ובצורה מכבדת, תוך שמירה על עקרונות היסוד של שיטתנו כמדינה יהודית ודמוקרטית, האמונה על הגנת אזרחיה ותושביה. לשיטתי, תהליכי שינוי - הנעשים באופן ענייני, תוך שיח ציבורי ופרלמנטרי מעמיק ודיאלוג מכבד עם מערכות החוק והמשפט - יכולים להביא לשיפור עבודתן של מערכות אלו ולחיזוק אמון הציבור בהן", הוסיף היועמ"ש.

אסתר חיות, נשיאת ביהמ"ש העליון

חיות, נשיאת 'העליון', ציטטה דברים שאמר נתניהו בטקס השבעתה לתפקיד, אז דיבר על חשיבות עצמאות בית המשפט ושמירה על שיח מכבד בין הרשויות, ושאלה: "מאז אותו הטקס בבית הנשיא חלפה כשנה וחצי, ואני מבקשת לשאול מה נשתנה במהלך תקופה זו? האם אירע מאז דבר מה המצדיק סטייה מעקרונות חשובים אלה? לטעמי, התשובה לכך שלילית".

"לצערי, רב המרחק בין הידברות מכובדת ובין השיח הבוטה, העולב ומשולח הרסן אשר אפיין את מערכת הבחירות לכנסת ה-21, ואשר ממשיך ללוות גם עתה את המגעים להרכבת הממשלה. בשיח זה בלטו וממשיכות לבלוט בחומרתן התבטאויות מצד גורמים שונים המופנות כלפי הרשות השופטת בכלל, וכלפי בית המשפט העליון בפרט", הדגיש אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר