מפתיע: 'יום הנכסה' - שקט

ההערכה הישראלית: 'חמאס מאוד לא רוצה מלחמה איתנו'

ראש אגף המודיעין בצה"ל פורס את הערכת המצב הביטחונית של ישראל בחזיתות השונות. הניתוח שהוא מספק באשר למצב בעזה, עשוי להסביר את השקט כעת, למרות 'יום הנכסה' החל היום (צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
שיגור רקטות מעזה לישראל, בסבב האחרון (צילום ערבי: מתוך טוויטר)

'יום הנכסה' החל היום (רביעי), בו הפלסטינים מציינים את ההפסד הערבי הצבאי לישראל ב'מלחמת ששת הימים' שנפתחה ב-5 ביוני, עובר עד לשעה זו בשקט, בשונה ממהומות הדמים שאירעו בשנים האחרונות בגבול עזה. דברים שנשא היום ראש אמ"ן, עשויים להסביר את פשר השינוי המפתיע.

לדברי ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, "מאחרי צמד ימי הקרב האחרון, החמאס מאוד לא רוצים מלחמה, ונמצאים עמוק ברצון להישאר בנתיב מסוים של הסדרה, בו הם מצפים לקבלת תמורות מסוימות. יש להם מחויבות לריבונות שהולכת וגוברת וזה יוצר מתחים בתוך החמאס בין יצירת ריבונות ובין דאגה לתשתיות. זה מרתק לראות את התהליך שחמאס עובר".

"הג’יהאד האסלאמי מתואם עם חמאס, אבל" - סייג האלוף - "עדיין פוטנציאל הנפיצות שלו גבוה".

פגיעה ישירה באשדוד, במטח ממנו נרצח הרב פנחס פשווזנר הי"ד (צילום: מצלמות אבטחה)

באשר להתבססות האיראנית בסוריה, בגינה ישראל תוקפת שם לעתים קרובות, אמר היימן: "הלחץ שהפעלנו על איראן הוביל לבלימה יחסית של ההתבססות שלה במדינה, אך המוטיבציה עדיין קיימת ואיראן מחפשת מקומות אחרים להתבסס בהם כמו במרחב העיראקי. הסנקציות חסרות התקדים של האמריקנים נגד איראן גרמו לשפל כלכלי, שהוביל אותה לפעול כנגד הסחר בנפט ולהצהיר הצהרות בנושא פרויקט הנשק הגרעיני".

"אנחנו נמצאים במצב שבו איראן עדיין מהווה מרכז כובד מרכזי על כלל המזרח התיכון", המשיך היימן, "באמצעות המגמות, הפצת הטכנולוגיה והכסף שהיא מייצרת ומזינה בו את כלל השחקנים באזור. איראן מצויה תחת לחץ אמריקני כל העת. היא עושה רבות כדי להשפיע על מחירי הנפט ולהעלות אותם - אך זה לא ממש מצליח לה".

ראש אמ"ן בדבריו היום (צילום: flash90)

בנאומו, שנישא בכנס המודיעין הרביעי של המרכז למורשת המודיעין, התייחס האלוף גם להשפעת המעצמות על האזור, ואמר: "ארצות הברית היא המשפיעה הדומיננטית על סדר היום במזרח התיכון. ההתנהלות שלה מונעת בעיקרה על ידי הכלכלה, יצירת סנקציות והשפעה על קידום אינטרסים. לוועידת בחריין יש היבטים כלכליים משמעותיים, כל השחקנים במזרח התיכון הגיבו לעובדה שהיא מתקיימת - והדבר מבטא את הדומיננטיות האמריקנית. גם רוסיה נוכחת והיא משפיעה מרכזית על תהליך השיקום של צבא סוריה והיא דומיננטית בחופש הפעולה המבצעי של מדינת ישראל. למיטב הבנתנו, היא לא עתידה לעזוב את המרחב בעתיד הקרוב".

"לבנון מצויה תחת לחץ אמריקני שדחף את חיזבאללה לתת מספר הצהרות על עניין הטילים המדויקים, אך אנחנו לא צריכים את נסראללה כדי שיגיד לנו מה מצב הפרויקט, אנחנו מכירים זאת טוב ממנו - וכל מה שהוא חשף מוכר. למיטב ידיעתנו, היכולות של הטילים שלהם - לא מדויקות", סיים ראש אגף המודיעין בצה"ל את פריסת ההערכה הביטחונית הישראלית העדכנית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר