הפסק והנימוק

מורה בסמינר יכולה לתת לתלמידה להעתיק ב'מבחן חוץ'?

מורה בסמינר חרדי שיגרה מכתב לחבר 'המועצת' הגאון רבי יצחק זילברשטיין ובו שאלה, בדבר העתקה ב'מבחני חוץ'. הרב אסר זאת בנחרצות והציג שורת נימוקים נרחבת (חרדים בארץ)

שאול כהנא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

בימים אלו נבחנות בנות הסמינרים ב'מבחני חוץ', תנאי בסיסי לסיום לימודיהן בהצלחה, כאשר במשרד החינוך המבחנים הללו נחשבים כ'מבחני בגרות'.

מורה בסמינר חרדי שיגרה מכתב לחבר 'המועצת' ורבה של רמת אלחנן הגאון רבי יצחק זילברשטיין ובו שאלה, בדבר היכולת שלה כמורה לאפשר לתלמידות לעתיק במבחן. המכתב והתשובה מופיעים בירחון התורני "ווי העמודים".

"אני מורה בסמינר", היא כותבת בשאלתה, "ומתוקף תפקידי עלי להשגיח במבחנים חיצוניים, מבחן חוץ הוא מבחן שהרשויות עושות כדי לתת לתלמידה תעודה, ועל ידי התעודה היא יכולה להתקבל לעבודה במקצוע שהיא למדה, תפקידי להשגיח שהבנות תכתובנה ביושר.

"יש בנות שטוענות שביררו ומותר להעתיק במבחנים אלו, משום שזה כמו לגנוב מהרשויות. רציתי לדעת פסק הלכה ברור בענין".

הגר"י זילברשטיין פסק בנחרצות כי "מכמה טעמים אסור להעלים עין", וזאת משום "שהרי הנערה תקבל ציון גבוה בתעודה ובעקבות זה, יקבלו אותה לעבודה, שרוצים עובדת שיש לה ציונים גבוהים, ונמצא שכל המשכורות שתקבל מהמעביד הוא בשקר, וזה גניבת ממון לא מהממשלה, אלא מהמעסיק שלה לעתיד. וגם שיש בזה שקר, וצריך להודיע זאת למעביד, כי הרבה מעבידים אינם רוצים עובדים שקרנים, כי על שקרן אי אפשר לסמוך עליו כלום".

טעם נוסף כותב הגר"י: "לא היה כדאי ללמד את ילדינו לגנוב, כי היום יגנבו במבחנים, ומחר כבר יגנבו בדברים גדולים, ואם לא הם, אז ילדיהם, הטוב ביותר ללמד אנשים לקבל כל דבר ביושר, אם זה מגיע להם שיקבלו, ואם לא, יחפשו עבודה כשירה אחרת".

טעם נוסף לאסור כותב הגר"י זילברשטיין בתשובתו: "המורה מקבלת כסף כדי לשמור שלא יעתיקו, והיא מעלימה עין, הרי היא עושה מלאכת ה' רמיה, ומרמה את המעסיקים שלה, והיא צריכה להשיב את הכסף שקבלה עבור השמירה, כי היא לא שמרה, אלא אדרבה העלימה עין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר