לאחר השחרור

השליח מספר: כך נראו חייו של האברך בכלא הפולני

הרב סטמבלר, שליח חב"ד בוורשה, ליווה את האברך במשך כל שנות מעצרו בכלא הפולני וכעת מתאר בשיחה עם 'כיכר' את הקשיים שהיו לו, הגעגוע למשפחה והמכתבים לילדים (בעולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב שלום בער סטמבלר (צילום: באדיבות המצלם)

סיפורו הקשה מנשוא של האברך מבני ברק שהיה עצור בפולין במשך כשלוש וחצי שנים, עד לשחרורו השבוע, בעקבות חשיפת הסיפור ב"כיכר השבת", עורר עניין ציבורי נרחב.

עוד בנושא >>

שליח חב"ד בוורשה, הרב שלום בער סטמבלר, ליווה במשך השנים את האברך ומספר כעת ל'כיכר השבת' על חייו בבית המעצר ועל הקשיים של משפחתו, ואיך התפילה באוהל של הרבי מליובאוויטש הכריעה את דעת השופט.

איך הכל התחיל וממתי נכנסתם לתמונה?

"יום אחד אני מוסר שיעור תורה בעיר לודג', בדרך חזור, קרוב לשעה 11 בלילה, אני מותקף בעשרות טלפונים מאנשים שאני לא מכיר, ואותם אנשים מספרים לי כי אברך שנסע לפולין נעלם מתחילת היום ואי אפשר ליצור עמו קשר והם ביקשו ממני להיכנס לעובי הקורה.

"חזרתי לוורשה והתחלתי לחפש מחט בערימה של שחת, שאלתי בבית הכנסת, בבית המלון, במסעדה הכשרה, עד שהגעתי לבית המעצר שם הוא נעצר ע"י המשטרה. ומאז אני מלווה אותו בתמידות ודואג לו לאוכל כשר, טלית ותפילין, לולב ואתרוג, בעל תוקע בראש השנה, מצות בפסח יין לד' כוסות וכל שבת בריטואל קבוע".

איך היה היחס של הסוהרים במקום?

"אני חושב שכן צריך לתת קומפלימנט לשירות המעצר הפולני שלא רגילים לעצירים יהודים שיש להם כל מיני בקשות מוזרות ומשונות, והם נתנו לנו להכניס מקרר לחדר שזה דבר חסר תקדים וגם העלימו עין למאכלים שהכנסנו ולצורכי החג כמו לולב ואתרוג. ובאמת מגיע להם ברכת יישר כח על ה'עצימת עיניים' שלהם".

כאשר הרב הגיע לבקר את האברך הוא היה שבור? התגעגע למשפחתו?

"גיליתי אברך מיוחד מאוד שראו שהוא מתחיל את היום שלו בחמש שש שעות של לימוד רצוף, והוא בן תורה אמיתי למרות שהיה שולח את ידיו מדי פעם בעסקים.

"אני זוכר שלא הצלחנו להשיג עבורו יין לקידוש אך הוא לא התייאש. והוא מצא פטנט דרך מה שהוא ראה בספר של החיד"א איך לעשות יין שלא יהיה יין נסך וכך יוכל לקדש על היין. גיליתי יהודי מאוד מיוחד שלמרות כל הניסיונות שהיו לו שם הוא לא נפל ברוח ובדתו, ואני זוכר שהוא היה כותב לילדים שלו פתקים עם רעיונות לפרשת השבוע וממש בכיתי איך הוא חושב על הילדים שלו".

הרב סטמבלר בוורשא

למה בעצם לא ערבתם את כלי התקשורת כאשר התחילה הפרשיה?

"מכיוון שלמשפחה אין מושג בפולין, אנחנו קישרנו אותם לעורכי דין שיטפלו בפרשה ויעזרו לו להיחלץ ממנו. הבעיה היא שבדיוק לרוע המזל כאשר נעצר החליטו הרשויות בפולין להתחיל להיאבק בעבירות כלכליות וכנראה הוא היה הקורבן הראשון והחליטו להפיל עליו את כל המשקעים".

לעצם העניין: "כשהסיפור התפוצץ לא רצו לצאת לתקשורת כי חשבו שיגיעו להבנות עם התביעה, כי הוא באמת רק נפל עם מישהו. המשפחה היא משפחה צנועה ופשוטה והם לא רצו לצאת לתקשורת כי היו בטוחים שהכל יסתדר. החברים שלו דאגו לו בצורה יוצאת דופן, ולא ידענו שזה יימשך כל כך הרבה זמן".

איך היו הקשרים שלו עם המשפחה לאורך שהותו במעצר?

"אמנם המשפחה לא הגיעה לבקר אותו, מכיוון שלא היו כלים להתמודדות עם המצב, אך אני יודע שהילדים שלו ארגנו כל שבת תהילים עם מאות ילדים לזכותו, הוא עצמו כאמור, לא זנח לרגע את חינוך ילדיו וכל היום זה מה שעניין אותו, הוא התעניין מצב הלימודים שלהם, שלח להם שאלות לחזרה וכו', נקודת השבר המרכזית הייתה בבר מצווה של בנו, המשפחה הייתה מרוסקת ושבורה כאחד.

"אשתו של האברך היא אישה צדיקה גדולה. לאורך כל המעצר היא עמדה לימינו ונסעה לקברי צדיקים והלכה לכל הרבנים האפשריים".

למה לא הצליחו לשחרר אותו בערבות כבר לפני שלוש שנים?

"עצם זה שהוא השתחרר עכשיו מדובר בנס. הוא בחור רציונלי ולכן הוא היה סקפטי והוא היה בטוח שהוא לא ישתחרר, כי הרי כל כמה חודשים היה הארכת מעצר וכל פעם דיברו על הערבות והשופט לא רצה להתייחס בכלל לכיוון הזה. לכן אני חושב שמדבור בנס גדול ובוודאי זו זכות של עם ישראל שהתגייס למענו".

השליח מספר על משהו שהוא בעיניו פלאי וניסי כאחד: "אמא שלי הייתה באהל של הרבי יום לפני הדיון בבית המשפט וביקשתי ממנה שתתפלל על האברך ועל מצבו, וברוך ד' יום אחרי אני מדבר עם העורך דין הפולני שלו שהוא היה כבר מיואש לגמרי והוא אמר לי יאללה תארגנו את הכסף הוא הולך להשתחרר".

לסיום, מה מצבו נכון להיום?

"הוא מאוד חזק והמצב שלו טוב מאוד. היום (חמישי) הוא עלה לתורה בבית כנסת המרכזי של וורשה ובירך "הגומל". כרגע המצב שהוא לא יחזור מיד לארץ וכולנו תפילה שבמהרה הוא כבר יכול לחזור לחיק משפחתו וקהילתו שתמכו בו לאורך כל הדרך".

בסיום השיחה מספר הרב: "חב"ד בפולין בשלוש השנים האחרונות מטפלת באופן אינטנסיבי בכל העצירים היהודים ואנחנו דואגים להם לכל הצרכים היהודיים שלהם, רק בשבועות האחרון דאגנו לעשרות עצירים לתיקון ולמאכלי חלב, אנחנו מסתייעים בארגון "אלף" שגם אצל האברך הם עשו מאמצים אדירים לשחרורו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר