תקלה מכוונת?

שיבוש מסתורי: ה-GPS לא עובד בנתב"ג

ברשות שדות התעופה דיווחו כי בשבועיים האחרונים ישנם שיבושים קשים במכשירי ה-GPS והמטוסים נאלצים להשתמש בטכנולוגיות חלופיות למניעת התנגשות במסלולים (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

רשות שדות התעופה חושפת הבוקר (שני) כי בשבועיים האחרונים קיימים שיבושים בקליטת ה-GPS במרחב נמל התעופה בן גוריון. ברשות מדגישים כי השיבוש אינו מסכן את בטיחות המטוסים או הטיסות.

"נמל התעופה בן גוריון מצוייד במכשור בטיחותי תעופתי מהמשוכללים בעולם בתחום התעופה. בנתיבי הטיסה ובנתיבי הנחיתה וההמראה יש חלופות טכנולוגיות מבצעיות שאינן מצריכות קליטת GPS ומגדל הפיקוח מנחה את המטוסים לחלופות אלו בעת הצורך", מסבירים ברשות שדות התעופה.

בנוסף, על פי הודעת הרשות, פקחי הטיסה עוקבים אחרי כל מטוס ממריא ונוחת על מסך המכ"ם ומוודאים שאינו סוטה מנתיבו ומהגובה הנדרש.

לאחרונה דווח על שיבושים כאלו במזרח הים התיכון. לפי סקירה של סוכנות S&P GLOBAL, דווחו למפקדה האמריקאית NAVCEN (מרכז למצוינות בניווט) במרץ בשנה שעברה על שבעה מקלטי GPS בכלי שיט ששובשו. בהמשך התקבלו דיווחים על שיבושים במכשירים שנמשכו ימים.

באותם ימים ניהל המבצע המצרי בסיני מערכה שגרמה גם לשיבוש תדרי הסלולר בדרום ישראל, כך שייתכן שיש קשר בין הדברים.

ב-23 במרץ בשנה שעברה גם הפיקוד הימי של נא"טו הוציא אזהרה לגבי שיבושים בקליטה במזרח הים התיכון.הזירה הנוספת שבה עלה חשד שהופעלו מתקני שיבוש לאותות ה-GPS היא סוריה.

באוקטובר הוציא הפיקוד הימי של נאט"ו הודעה לפיה במזרח הים התיכון "יש הרבה ספינות מלחמה שנמצאות בפעילות ולהן משדרים רבי עוצמה". בסקירה של המשרד לביטחון פנים האמריקאי מופיע גם דיווח אחד מחיפה ב-1 בנובמבר.

בסקירה של S&P נטען כי הטכנולוגיה לשיבוש הקליטה, ואולי אף להשתלטות על אותו ה-GPS נעשתה זולה ופשוטה יותר מבעבר, מה שמגדיל את פוטנציאל האיום ואולי גם מסביר את האירועים בשבועיים האחרונים בנתב"ג. לא ברור עדיין כיצד ישראל תתמודד עם השיבושים והאם הם יכריחו אותה לעבור להשתמש בטכנולוגיה בטוחה יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר