מתי ילד בוגר מספיק כדי לשמור על אחיו הצעירים? פסיכולוג עונה

הרעיון לצאת לאירוע משפחתי בלי לשלם לבייביסיטר, נשמע כמו סידור מעולה. אבל הוא עובד רק אם הבכור שלכם מעוניין ומסוגל לשמור על אחיו הקטנים. אז מתי מגיע הגיל הזה, שהוא אכן מוכן? (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

למצוא שמרטפית שאתם סומכים עליה זה מספיק קשה, אבל מה אם הבן הבכור שלכם הוא זה שמשגיח על הילדים? מומחים מסבירים בן כמה אח או אחות גדולים צריכים להיות כדי לשאת באחריות הזו.

ברור שהרעיון לצאת לאירוע משפחתי בלי לשלם עבור בייביסיטר (או אפילו לנסות להבין איך למצוא אחת), נשמע כמו סידור מעולה. אבל הוא עובד רק אם ילדכם הגדול מעוניין ומסוגל - דהיינו, בגיל שמרטפות - לעשות את הצעד הגדול הזה. גיל המוכנות יכול להשתנות באופן נרחב; אחרי הכל, החלטתם באיזה גיל ילד יכול להישאר לבד בבית? ציון דרך זה יכול לעתים קרובות חופף לגיל השמרטפות.

"אנו אף פעם לא רואים שינויים התפתחותיים רבים כמו שאנו רואים בין הגילאים 10-12, כך שהתשובה אינה עקבית", אומרת ד"ר ג'ניפר פאוול-לונדר, פסיכולוגית קלינית בווסטצ'סטר, ניו יורק. "יכול להיות לכם ילד בן 11 ששומר על אחיו ואילו ילד אחר בן 11 שעדיין זקוק לבייביסיטר בעצמו. זה ספציפי לכל ילד, לחוויה שלו ולרמת הבגרות הטבעית שלו".

בעוד שד"ר פאוול-לונדר מרגישה שגיל 12 הוא בערך הגיל הנכון, היא מציינת שילדים בכורים שלהם אחים צעירים נוטים להיות יותר אחראיים בגילאים צעירים יותר ושבנות בגילאי 10-12 נוטות להיות כשנתיים בוגרות יותר מבנים באותו גיל. זה רק חומר למחשבה, אבל הנה כמה דברים אחרים שעליכם לברר - חשבו עליהם כמעין רשימת הדרישות לבייביסיטר במשפחה שלכם - אולי כדאי לכם לשקול מעט לפני שתגידו לבכור שלכם שהוא בתפקיד השמרטף.

האם כל הילדים כשירים?

אמנם יתכן שאתם רוצים לצאת לקניות, אך עליכם לוודא שילדכם הגדול באמת רוצה זאת. מומחים מציינים שלעתים קרובות מוטל התפקיד הזה על ילדים מבלי שהם מרגישים מספיק בטוחים בכדי לעשות זאת, לכן עליכם לנהל שיחה כנה, ללא ציפיות. שקלו לשאול את הבכור שלכם, "בן כמה אתה צריך כדי להיות בייביסיטר?" ואם הוא מרגיש בטוח בכך שהוא מבוגר מספיק כדי להתמודד עם האחריות, זה סימן טוב.

"אתם צריכים לשאול אותו אם נוח לו להישאר לבד בבית ולהיות אחראי על אחיו או אחיותיו. אתם לא רוצים להכריח אותו או ליצור הרבה כאוס וחרדה - אלו לא מיומנויות חיים שהוא צריך, אז אל תלחצו עליו", אומרת ד"ר פאוול-לונדר. אפילו אם הוא אומר שהוא מוכן, אתם עדיין צריכים לשאול את עצמכם אם הוא נראה מספיק אחראי. האם הוא שוכח או שדעתו מוסחת בקלות? אולי הוא עדיין לא שם. האם הוא קשוב, בשליטה על דברים ובוגר? ואז, נסו את זה.

איך האחים הקטנים הולכים להגיב?

"הבעיה הגדולה ביותר שאני רואה היא כאשר האחים הצעירים מסרבים להקשיב לאח הגדול יותר ולכן עליכם לוודא שכל הילדים אמונים על מתן סמכותו של הילד הגדול יותר", אומרת ד"ר פאוול-לונדר.

לאן אתם הולכים?

כשהילד שלכם כבר מוכן לשמור על אחיו, הקפידו להתחיל בקטן. "אתם לא רוצים פשוט 'להפיל' עליו את האחריות, אז התחילו בריצה לבית השכנים למשך חצי שעה, או ביצוע שליחות מהירה", מציעה ד"ר פאוול-לונדר. "בגילאים צעירים יותר אתם יכולים להכין אותם באמצעות חלונות הזמן הקטנים האלה ואז הם יהיו מוכנים יותר כשאתם תצאו לערב שלם".

מהם כללי הבסיס?

בדיוק כמו שיש לכם הוראות לבייביסיטר, אתם צריכים לקבוע גבולות תקינים וחוקי בית למצב בו ילדכם הגדול משגיח על הבית. "תמיד מועיל למשפחות לשמור עותק כתוב של כללי הבית במקום שילד יכול להגיע אליו ולבחון מחדש עם האחים הצעירים, כאשר הוא אחראי עליהם", אומרת ד"ר פאוול-לונדר.

"כדאי להעביר את כללי הבית האלה לכל הילדים לפני שיוצאים. בדרך זו תוכלו להבהיר כל שאלה בנושא שעות שינה, אלקטרוניקה וכו', כך שכולם מעודכנים והצעירים יותר מבינים את הציפיות שיש מהם". היא גם ממליצה להסכים לתקשר מעת לעת באמצעות שיחות טלפון.

יש לכם שכן לגיבוי?

תמיד כדאי שיהיה לכם שכנה אמינה או חבר מוכר בקרבת מקום, שילדכם יוכל להתקשר אליהם אם הוא זקוק למשהו. לא רק שזה יעזור לגרום לו להרגיש בטוח יותר, אלא שיהיה לכם גם את השקט הנפשי לדעת שמבוגר אחר יכול להגיע אליהם במהירות, אם אתם לא קרובים לבית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר