הפרשה חוזרת

כתב אישום: בכירי 'הפלס' "הטרידו וסחטו באיומים"

בעקבות קריאתם של גדולי ישראל להחרמת העיתון 'הפלס' - טוענת הפרקליטות בכתב האישום שהוגש היום - גרוסמן, אלישיב וטריגר, בכירי 'הפלג', "קשרו קשר" לסחוט באיומים נושאי משרה בחברות גדולות במשק, כדי שיפרסמו אצלם (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ד' באב תשע"ט | 05.08.19
גרוסמן בביהמ"ש, לאחר מעצרו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

פרקליטות המדינה הגישה היום (שני) כתב אישום בפרשת ההטרדות והסחיטה של בכירי 'הפלס', ביטאון 'הפלג'. הנאשמים, הם נתי גרוסמן, בעליו ועורכו של העיתון, המנכ"ל שמוליק אלישיב, והפעילים אברהם טריגר, חיים יברוב, נתנאל שטמפפר, שבתאי פיין, ישראל טרופר ומשה ברלימן.

כפי שנחשף לפני שבועות ארוכים ב'כיכר השבת', בשימוע שנערך לאנשי העיתון נדחו טענותיהם, ובשל כך הוחלט להגיש נגדם כתב אישום בהאשמות שתוכננו מתחילה.

כתב האישום, שכאמור הוגש כעת לבית המשפט המחוזי בירושלים, מגולל לא פחות מ-27 אישומים בעבירות רבות, בהן: קשירת קשר לביצוע פשע, סחיטה באיומים, סחיטה באיומים שהביאה לידי מעשה והטרדה באמצעות מתקן בזק, שהתבררו בחקירה שנוהלה על ידי מפלג הונאה ירושלים במשטרת ישראל.

גל המעצרים לפני יותר משנתיים, ש'פוצץ' את הפרשה (צילום: דוברות המשטרה)

בכתב האישום מתוארת השתלשלות הדברים: "בפברואר 2014 פורסם בעיתון יתד נאמן ובאמצעי תקשורת אחרים, מכתב בחתימת הרב חיים קנייבסקי והרב שטיינמן ובו קריאתם לציבור חסידיהם 'שלא להכניס את עיתון הפלס לביתם; שלא לסייע בידי עיתון הפלס בשום צורה שהיא, ובכלל זה שלא להתראיין או לפרסם בעיתון הפלס, וכי ראוי ליידע את המפרסמים בעיתון זה כי הם עלולים לתן יד לחילול שם שמיים'".

כזכור, מרן הגראי"ל זצוק"ל ומרן הגר"ח קנייבסקי הסבירו במכתבם, כי "הפלס מלא בביזוי חכמים ובמחלוקת, ומפיץ שנאה בין יראי ה', ומקררים את ציבור יראי ה' מלהתחזק בתורה ויראת שמים, ומסיתים נערים לעשות מעשים שאין דרך התורה נוחה מהם, ואף מביא לידי חילול שם שמים רח"ל, ועוד הרבה דברים רעים יש בזה".

כעת המדינה מאשימה, כי "בהמשך לקריאה זו, קשרו קשר גרוסמן, אלישיב וטריגר לסחוט באיומים נושאי משרה בחברות גדולות במשק, בין היתר אסם, שטראוס, אגד וסנו, בכוונה לגרום לחברות לפרסם בעיתון הפלס ולא בעיתון יתד נאמן".

"לצורך כך", טוענת הפרקליטות, "קשר טריגר קשר עם יברוב, שטפפר, פיין, טרופר וברלימן במטרה לאיים על המתלוננים ולהטרידם באמצעי תקשורת שונים באופן שתשובש ותיפגם שגרת חייהם ועבודתם, וההטרדות הללו יחדלו רק אם האחרונים יפרסמו מודעות בעיתון הפלס ויחדלו לפרסמן בעיתון יתד נאמן".

יברוב, גרוסמן, אלישיב וטריגר (צילומים: יונתן זינדל/פלאש 90)

לפי כתב האישום, "במסגרת זו, הפעילו טריגר ויברוב קווי טלפון ששימשו מוקד למאבק בקריאת הרבנים ובהם העלו הנאשמים, בין השאר, את שמות החברות אותם יש להטריד ומספרי הטלפון של נושאי המשרה באותן החברות. במהלך החודשים אוקטובר 2015 - אפריל 2017, במספר רב של הזדמנויות, צייתו רבבות חסידים לקו המאבק ולתכנים שהועלו בו ובעקבות כך התקשרו בשעות לא שגרתיות ובתדירות גבוהה, למתלוננים והטרידו אותם טלפונית".

כתוצאה מההטרדות, נגרם למתלוננים נזק ישיר ועקיף לחייהם הפרטיים והעסקיים. הם הפסיקו לענות לטלפונים באופן גורף, אחדים מהם הפסיקו לפרסם את מוצריהם בעיתונות החרדית וכך נפגעו רווחיהם", קובעת הפרקליטות.

גורמים ב'פלג' ומקורבים לעיתון הפלס מסרו בתגובה: "כתב האישום ש'נתפר' נגד עיתון הפלס נשען על כרעי תרנגולת, ומבטא עליית מדרגה בנסיונות הסידרתיים להשתיק קולו של עתון בישראל. הצהרות ברורות ופומביות של גורמי שלטון וגופי אכיפה, ערב החקירות היזומות נגד אנשי הפלס', הבהירו כי יש לעשות מעשה כדי להעניש את העיתון המביע עמדות ייחודיות בענייני דת ומדינה. אותם גורמים הסבירו כי בשל הקושי להטיל באופן ישיר מגבלות על חופש הביטוי, יחפשו דרכים להציק לעיתון בדרכים יצירתיות אחרות, תוך שימוש בגופי האכיפה".

"בנוסף לניסיונות לפגוע בתשתית הפיננסית של העיתון ולהטיל עליו תו של נידוי והחרמה, פעלו גופי האכיפה בצעדים חריגים וחסרי תקדים בעולם הדמוקרטי, עד כדי ניסיון להשתיק פעילותו של עיתון יומי באמצעות החרמת כל הציוד המערכתי ומעצרם של עורכיו. מדובר בפגיעה זדונית ומכוונת בחופש העיתונות, בדרכים שלא היו מביישות משטרים רודניים הפועלים לסתימת פיות של מתנגדי השלטון. החומר המלא והתיעודים המרשיעים בענין זה יובאו במהלך המשפט ויוצגו קבל עולם ומלואו".

ב'פלג' מוסיפים: "המשאבים הרבים שהושקעו בחקירות אינטנסיביות הניבו בסופו של יום כתב אישום חסר בסיס עובדתי, היוצר יש מאין 'קשר' דמיוני, שנשען על השערות ספקולטיביות ועתיד לקרוס כמגדל קלפים. לא בכדי נעשה בפרשה זו שיהוי כה ממושך וכתב האישום הוגש בתום התלבטות של יותר משנתיים לאחר סיום החקירה, ולמעלה משנה לאחר תום השימועים שחשפו את הקשיים הראייתיים המהותיים שכלולים בקונסטרוקציה הבדויה של כתב האישום".

"בפרשה זו ננקטה גם אכיפה בררנית שקופה ובוטה, כאשר כל העבירות הפליליות שבוצעו במשך השנים נגד עיתון 'הפלס' – הושתקו. זאת למרות הגשת תלונות רבות מגובות בראיות, שלא זכו לכל התייחסות. בכלל זה גם הצעד החריג של הפעלת מונופול וקרטל דורסני שהטיל חרם מתואם וחסר תקדים, הכרוך בעבירות פליליות על חוקי ההגבלים העסקיים. כל העבירות הללו שנעשו לעין השמש ובוצעו באופן סידרתי ע"י מתנגדי הפלס, לא נחקרו כלל, למרות הראיות הברורות שהיו לנגד עיניהם של גופי האכיפה. יד נעלמה דאגה לעודד את כל המתנכלים לעיתון ולהעניק להם חסינות מהותית, ובד בבד לתפור חשדות שווא וקונסטרוקציה דמיונית דווקא נגד העיתון שנלחם על קיומו מול מתנגדיו האגרסיביים".

"כל העובדות הללו, שמצטרפות לתמונה מדהימה של מסע יזום ומאורגן לסתימת פיות ולהצרת חופש העיתונות, תוך פגיעה באושיות הדמוקרטיה, יוצגו בפרוטרוט במהלך המשפט וקבל עולם ומלואו" מסיימים המקורבים ל'הפלס' את תגובתם הנזעמת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר