שו"ת חינוך הילדים

הגר"ג נשאל: מה לעשות עם ילדים שקשה להם להתפלל?

לקראת החיידר החדש בשכונת אחיסמך - עם תחילת האכלוס, נכנסה הנהלת רשת 'דרכי יושר' לגדולי ישראל • הגר"ח הורה איזה מלמדים לבחור והגר"ג השיב על שאלות מרתקות בחינוך • צפו (אקטואלי)

השו"ת עם הגר"ג (צילום: באדיבות המצלם)

לקראת האכלוס הקרוב של שכונת "גני איילון" - אחיסמך בשבועות הקרובים, התאספו מאות מהורי התלמידים מכל רחבי הארץ, לכנס חינוכי מיוחד שנערך ע"י תלמוד תורה "דרכי יושר" העומד להיפתח בשכונה מיד עם תחילת האכלוס.

במרכז המעמד הוקרן בפני הציבור כניסת הנהלת הת"ת לבתי גדולי ישראל טרם המעמד, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, אשר כבר בעבר כשהוחלט על הקמת הת"ת בירך את ההנהלה ואמר כי יש לבחור אך ורק מלמדים שהם יראי שמים וגם יש להם כושר הסברה מעולה, וגם כעת הביע שמחה רבה על הקמת הת"ת.

לאחר מכן נכנסו לבית ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין, אשר בירך שהת"ת יעמיד תלמידים רבים לתורה ומידות טובות. לאחר מכן נתן הדרכה להורים השולחים את ילדיהם לת"ת, שבמקרים רבים ישנם ויכוחים בין התלמיד למלמד, ולפעמים קורה שההורים מצדיקים את התלמיד שלא כדברי המלמד, דבר שאינו נכון, אלא צריך לדעת להצדיק את המלמד כדי שהילד יתחנך לשמוע בקולו, שהרי למלדים של הת"ת יש ניסיון רב בחינוך הילדים, וכנראה שיש הצדקה בדבריו.

כמו כן ענה לשאלות בחינוך שנשאלו ע"י הנהלת הת"ת - "כיכר השבת" מגיש תא השו"ת המלא:

שו"ת בחינוך מהגר"ג אדלשטיין:

- אנחנו עדים היום לכך שילדים, בפרט בגיל ההתבגרות, מכירים הרבה דברים מחוץ לכתלי בית המדרש, מה צריך לעשות כדי שיהיה להם יותר "זיסקייט" בעולם התורה?

תשובה: "להכניס להם טעם בלימוד, שהלימוד יהיה מעניין, שיהיה בפשיטות ובנעימות, ולא להכביד עליהם.

"הכלל הוא שהמצוינים יבינו הכל במהירות, והבינוניים לאחר מאמץ גם כן יבינו הכל, והחלשים גם הם צריכים להבין משהו, שלא ישארו בלי כלום, אלא המלמד צריך להתאמץ שגם הם יבינו מה שהם יכולים לפי רמתם".

הנהלת הרשת במעונו של הגר"ח קנייבסקי

- איך המלמד יכול לדאוג לחלשים, והרי אם הוא ידאג להסביר להם כל דבר למצויינים לא יהיה מה לעשות והם עלולים להפריע, אז עד כמה צריך לדאוג לחלשים?

תשובה: "צריך שיהיה יראת הרוממות מהמלמד, בדרך הטבע יש יראת הרוממות, וצריך שהמלמד לא יקלקל את זה, שלא יהיה החבר של התלמידים, וכך הם ימשיכו להקשיב ולא יפריעו".

- מה לעשות עם ילדים שקשה להם להתפלל?

תשובה: "הסיבה שקשה להם להתפלל זה בגלל שהם לא יודעים את פירוש המילות, צריך ללמד אותם".

הנהלת הרשת במעונו של הגר"ג אדלשטיין

- כמה דגש צריך להיות ביום על חינוך למידות טובות ודרך ארץ?

תשובה: "החינוך למידות מגיע דרך המלמד עצמו, אם המלמד לא כועס ומתנהג במידות טובות זה עובר לילדים".

- אם תלמיד מתפלל תפילה ארוכה מאד, דבר המפריע למהלך התפילה, נניח 20 דקות, מה צריך לומר לו?

תשובה: "צריך לומר לו 'אל תצדק הרבה'".

- אם מלמד גער בתלמיד ברבים, ואח"כ התברר לו שזה היה טעות, האם זה נכון להתנצל בפני התלמיד ברבים?

תשובה: "הוא צריך להתנצל בפניו ביחידות, והתלמיד כבר יספר זאת לכל החברים...".

- אבל הוא גער בו ברבים, האם התלמיד לא ירגיש שהמלמד אינו הגון בכך שהוא מתנצל ביחידות?

תשובה: "הלבנת פנים? באמת צריך מאד מאד להיזהר!".

ת"ת "דרכי יושר" פותח את הסניף החדש בגני איילון לבקשת גדולי התורה ורבים מההורים המבקשים להפקיד את חינוך ילדיהם ברשת זו, המונה סניפים בברכפלד, קרית ספר, בית שמש, גבעת זאב, וכעת גם בשכונה החדשה "גני איילון".

את שלבי הקמת הת"ת ליוו מרנן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין וחבר 'המועצת' הגאון רבי משה הלל הירש, שלקח על עצמו את העול הרוחני של הסניף באחיסמך.

בכינוס שהתקיים ביום ראשון בבני ברק, בראשות הגרמ"ה הירש, ובראשות רבני השכונה הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט והגאון רבי אברהם ברוידא, השתתפו הגאון רבי ברוך דוב דיסקין ראש ישיבת "ארחות תורה" והגאון רבי ירחמיאל אונגרישר ראש ישיבת "בית מדרש עליון" שרבים מתלמידיהם מתעתדים לעבור לגור בפרוייקט.

בפתיחת המעמד נשא דברים הרב יעקב רוזנשטיין, מנכ"ל הרשת, אשר הסביר על המאמץ הרב הנדרש מהנהלת הרשת לפתוח בבת אחת את כל הכתות בת"ת. עוד הסביר כי הת"ת נערך לפערים הרבים שאמורים להיות בין התלמידים הן מבחינת סגנון הלימוד, קצב, רמה וכו', וכן לעובדה שבתחילת האכלוס ייתכן ובחלק מהכתות יהיה מספר מצומצם של תלמידים, ולכן עד לאכלוס המלא תהיינה הסעות מסודרות לת"ת "דרכי יושר" במודיעין עילית הנמצא במרחק לא רב מהפרוייקט.

הגאון רבי אליהו פרידלנדר, מנהל הרוחני של רשת "דרכי יושר" אמר כי "אחד מהדברים שאני עומד עליהם בת"ת, שאצלינו אין רשמים לת"ת, והסיבה לכך היא שרשם היא מילה נרדפת למשמיצן, ואצלינו היסוד העיקרי בחינוך הילדים הוא חינוך למידות טובות והערכה הדדית מלאה, ורק כך הם יגדלו ת"ח יראי שמים מפוארים".

הגרמ"ה הירש אמר בדבריו כי "נעשה מאמץ עליון להביא מלמדים איכותיים שיראו דוגמא אישית לילדים הרכים, הן בתורה והן ביראת שמים, כי כשילד רואה שהמלמד שלו לא מוותר על קוצו של יו"ד בהלכה, הדבר מקנה קנין רוחני של יראת שמים בלבבות הרכים של הילדים".

כמו כן נשאו דברים הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט, רב אב"ד ב"ב ורב קהילת "קהילות יעקב" בשכונה; הגאון רבי חיים טרנובסקי, המנהל הרוחני של מוסדות "דרכי יושר"; והגאון רבי אברהם ברוידא רב קהילת "דרך אמונה" בשכונה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר