סערה בתשעה באב

הר הבית נסגר ליהודים; הראשון לציון מברך, 'הימין' - תוקף

כניסת היהודים להר הבית היום - צום תשעה באב - נאסרה, בעקבות המוני מוסלמים השוהים בהר לרגל חג הקורבן • הראשון לציון בירך, אנשי הימין תוקפים • מהומות בין שוטרים למוסלמים (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
היהודים ממתינים בשערי ההר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

ברגע האחרון הוחלט על-ידי הדרג המדיני ובהמלצת המשטרה שלא לאפשר עליית יהודים להר הבית בתשעה באב, שחל הפעם במקביל לחג הקורבן המוסלמי, וזאת מחשש למהומות או לניסיונות פיגוע כנגד העולים להר. במקביל להחלטה על סגירת ההר, פרצו מהומות בין מוסלמים לשוטרים, ובמקום מספר פצועים מוסלמים.

בעקבות המהומות, המשטרה סגרה את ההר גם למתפללים מוסלמים ובמקביל החלו השוטרים לפזר את המתפרעים.

התנועות האסלאמיות הפיצו בימים האחרונים כרוזים שקוראים להגעה המונית של מתפללים למסגד אל-אקצה, בתגובה לקריאות של ארגוני המקדש היהודיים לעלות להר במחאה על הירצחו של דביר שורק הי"ד בשבוע שעבר.

מהמשטרה נמסר, "החל משעות הבוקר המוקדמות עשרות אלפי מתפללים פוקדים את הר הבית. בשעה האחרונה, התקיימה הערכת מצב מיוחדת בראשות מפקד מחוז ירושלים ובסיומה הוחלט כי לאור כמות המתפללים ופוטנציאל החיכוך הגבוה לא יתאפשרו בשלב זה ביקורים בהר הבית".

סמוך לשעה 9:30 בבוקר הודיעה המשטרה כי "בעקבות קריאות לאומניות והפרות סדר בשטח הר הבית, החלו כוחות המשטרה בפיקודו של מפקד המחוז, שהיו ערוכים במקום לפזר את מפרי הסדר על מנת להשיב את הסדר הציבורי על כנו".

כ-200 מתפללים היהודים המתינו משעת הנץ סמוך לשערי הר הבית, להחלטה האם להתיר את כניסתם להר. במקביל עלו אלפי מוסלמים להר הבית ואף תלו שלט ענק שעליו נכתב: "התורה האיסלאמית מברכת את העולם המוסלמי לרגל חג הקורבן". עוד נכתב בשלט: "לא לעסקת המאה", ו"הנפשות שלנו משתוקקות לירושלים". על השלט גם מופיעה תמונה של נשיא מצרים לשעבר מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים שמת לפני חודשיים בכלא המצרי.

השלט בהר הבית, צילום ערבי
המוסלמים בהר הבית. צילום: דוברות המשטרה

הראשון לציון הרב הראשי לישראל, הגאון רבי יצחק יוסף, בירך על ההחלטה שלא לאפשר ליהודים לעלות להר הבית ואמר כי "עליית יהודים להר הבית אסורה על פי ההלכה בתכלית האיסור וראוי שתימנע עליית יהודים לאורך כל השנה, ירושלים תיבנה משמירת קדושתה ולא חלילה מחילולה, בפרט ביום תשעה באב בו אנו מייחלים לבניין ירושלים".

בימין הגיבו בזעם להחלטה לאסור כניסת יהודים להר הבית. ממפלגת 'הימין המאוחד' נמסר: "החלטת נתניהו לסגור את הר הבית היא חרפה לאומית. ההר הוא המקום המקודש ביותר לעם היהודי. אנו קוראים לראש הממשלה: תשנה את החלטתך, תפתח את הר הבית ליהודים".

השר בצלאל סמוטריץ' תקף את ההחלטה ואמר: "סגירת הר הבית ליהודים בתשעה באב היא בושה וחרפה, מהסוג שמזכיר לנו על מה אנחנו צמים היום. ההחלטה להיכנע לטרור ולאלימות הערבית במקום הקדוש ביותר לעם היהודי היא השורש לאובדן ההרתעה גם ביתר הגזרות".

איתמר בן גביר, מראשי עוצמה יהודית, מסר כי "הכניעה וההתקפלות בהר הבית רק נותנת רוח גבית לטרור. משטרה שמאפשרת תליית שלטי הסתה, נכנעת לאיומים ומנהיגה מדיניות אפרטהייד ואוסרת על יהודים לעלות להר ולהתפלל רק בגלל שהם יהודים צריכה לעבור שינוי מהותי".

"זה מה שקורה כשהשרים שלנו הופכים להיות צייצני טוויטר במקום להשפיע לשנות. תפקידו של השר לביטחון פנים לתת הוראות למשטרה ולא להפך! דווקא ביום שבו עם ישראל מציין חורבן הממשלה נכנעת בהר הבית. מי ששולט בהר הבית ישלוט בארץ ישראל כולה", אמר בן גביר.

גורמים מדיניים הבהירו כי "הכניסה להר הבית נקבעת על פי הערכות מצב של המשטרה. בשום שלב לא ניתנה הנחיה של ראש הממשלה לסגור את הכניסה להר הבית".

לקראת צום תשעה באב וחג הקורבן המוסלמי שמצוינים היום במקביל בשל דחיית הצום שחל בשבת, נערכה משטרת מחוז ירושלים בכוחות מתוגברים, בעיקר ברחובות העיר העתיקה ובמזרח העיר. "משטרת ישראל ערוכה באזור כבר מליל אמש ובמהלך הבוקר הזה עם מאות שוטרים ולוחמי מג״ב הפרוסים במגוון משימות, הכל במטרה לשמור על הסדר הציבורי ועל שלומם ובטחונם של המתפללים והמבקרים באזור", נמסר מדוברות המשטרה.

עקב צפי להגעת מתפללים רבים לכותל המערבי, נחסמה משעות הבוקר הכניסה לכלי רכב פרטיים לעיר העתיקה, למעט תושבי המקום. הכניסה לרחוב סולטאן סולימאן תיחסם לכניסת כלי רכב החל מהשעה 17:00 וצפויה להיפתח בשעות הלילה עם פיזור המתפללים.

במשטרה ביקשו מהציבור להימנע מלהגיע לאזור העיר העתיקה בכלי רכב פרטיים ולהסתייע בתחבורה הציבורית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר