סיור ייחודי

בתוך תעלות הביוב: המחבוא של הכהן הגדול בחורבן הבית

מקום המחבוא של חנן הכהן, כשניסה להימלט מן הרומאים בחורבן בית המקדש - מצוי באתר ה'קישלה' • הארכיאולוג, מגלה האתר מתאר בהתרגשות את הממצאים המרתקים (TV)

תעלה הביוב, היום (צילום: כיכר השבת)

צום עשרה בטבת מציין את היום שבו החל המצור של נבוכדנצר מלך בבל על ירושלים, מה שהוביל בסופו של דבר לחורבן הבית הראשון.

ב'כיכר השבת' ניסינו להבין יותר לעומק ובצורה מוחשית יותר את החורבן ואת התקופה שלפניו.

לצורך כך צללנו לעומק, הצטרפנו לעמית ראם - ארכיאולוג מחוז ירושלים של רשות העתיקות שעובד בשיתוף פעולה הדוק עם מוזיאון 'מגדל דוד', שסחף אותנו בהתלהבות המיוחדת שלו בכל הגילויים המרעישים עליהם הוא עמל כבר יותר מ-20 שנה.

את מתחם ה'קישלה' - הכלא הטורקי שלמרגלות מגדל דוד, נשלח ראם לחפור עוד בתחילת דרכו המקצועית, כשרק קיבל את התואר. אך התגליות המדהימות שנחשפו, הם מקור להתרגשות עבורו, כאשר גם היום הוא מתאר אותן בעיניים בורקות.

בקישלה שהו לפני שנים לא רבות אסירי המחתרות שאף הותירו את חותמם על קירות המבנה, אך החפירות גילו כי למעלה מ-3,000 שנים של היסטוריה יהודית חבויות בו - עד לביצורי העיר ירושלים מתקופת חזקיהו המלך.

גילוי מרעיש נוסף הוא תעלות הביוב של ארמון הורדוס, שמצויות בקרקעית האתר. על פי עדותו של יוסף בן מתתיהו, בביבים אלו נאלץ חנן הכהן הגדול להתחבא מאימת הרומאים, בזמן חורבן הבית השני.

לסיום, יצאנו מפועמים ונרעשים מהגילויים המרובים שיש בכל מתחם 'מוזיאון מגדל דוד', כל מי שמתהלך שם מרגיש ממש כאילו הוא פוסע בירושלים לפני אלפי שנים.

צפו בפרק המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר