"לא נושם, הצילו!"

תיעוד: כמעט אסון בהלוויתו של 'החלבן'

רק נס גרם לכך שהלוויתו אמש של 'החלבן' לא הסתיימה בטרגדיה, כפי שאירע בהלוויתו של מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל • תיעוד: הדחיפות, הדוחק, קשיי הנשימה, הצעקות והפתרון המאולתר (חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
תיעוד הרגעים הדרמטיים בהלוויה (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

אמש (שלישי), בשעת לילה מאוחרת, כשאלפים ליוו את 'החלבן' המקובל רבי חיים כהן זצ"ל בדרכו האחרונה, נצפו מחזות אימים כתוצאה מהצפיפות הרבה, ורק בנס האירוע לא הפך לאסון גדול עוד יותר.

מתיעוד שהגיע ל'כיכר השבת' עולה, כי בשעה ש'החלבן' נטמן למנוחת עולמים בבית העלמין סנהדריה שבירושלים, נמחצו אנשים רבים בתוך מסע הדחיפות חסר הרסן של כמה מהמלווים, וחלקם אף התקשה לנשום.

בעת שהמיטה עם גופת המקובל שולשלה אל תוך חלקת הקבר, נשמעו מבין ההמון קולות מצוקה נואשים. "רוצה לצאת", "לא נושם" "הצילו", "רחמים" ו"לא לדחוף" - היו רק חלק מהזעקות הרמות במקום.

אחרים, שכבר נואשו מלהיחלץ משם, ניסו לאלתר פתרון 'מקורי' למצוקתם הגוברת: נפנוף נמרץ בכובעים, מול הפה - ששיווע למעט אוויר.

'החלבן' הרב חיים כהן (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

יצחק מעלימי, אחד מהנוכחים במקום, מתאר ל'כיכר השבת': "זה היה פחד ממשי. הרגשתי שעוד רגע קורה אסון. אבא שלי, שעמד לידי, צעק כל הזמן שהוא לא נושם והתחנן לעזרה".

"מתנדבים מאיחוד הצלה הגיעו שוב ושוב וטיפלו באנשים שהתעלפו, וזה היה מראה מאוד לא נעים...", מוסיף מעלימי.

דוב כהן, שראה אף הוא את המחזות הקשים, מזכיר: "בהלוויות של רבנים אחרים בשנים האחרונות, היתה היערכות מסודרת, אולי אפילו מוגזמת, של כוחות המשטרה. הפעם, משום מה, היא לא התכוננה כמו שצריך".

"אולי טעו וחשבו שזו תהיה הלוויה קטנה יותר", טוען דוב. "בכל מקרה, זוועה כזאת אסור שתקרה שוב; מספיק מה שקרה בעבר".

רגעי האסון בהלווית הגר"ש וואזנר (צילום: שלומי כהן, כיכר השבת / דב ב.)

כזכור, במהלך הלוויתו של מרן הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצ"ל, בחול המועד פסח תשע"ה, אירע אסון מחריד כאשר נהרגו שני צעירים, מוטי גרבר מאלעד ויצחק סאמט מירושלים.

תלמידו של פוסק הדור והחתן מחסידות תולדות אהרן נמחצו למוות מתחת לרגלי המלווים הרבים, בעת שמיטתו של הגר"ש הוצאה מבית מדרשו, 'ישיבת חכמי לובלין' שבבני ברק - טרגדיה נוראית שזעזעה את הציבור כולו, ושינתה בהמשך את היערכות כוחות האבטחה והסדרנים באירועים חרדיים בעלי אופי המוני.

בהלוויה אמש, כפי שניתן לצפות בתיעוד, נראה כי ההיערכות לא היתה מספקת, בלשון המעטה, ולמשתתפים בה יקח זמן רב להתאושש ממה שחוו על בשרם.

מדוברות המשטרה נמסר ל'כיכר השבת' בתגובה: "כנהוג, איננו מוסרים פרטים אודות היערכות מבצעית של משטרת ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר