על רקע פסיקת בג"ץ

המסמכים חושפים: הכנסת החריגה מהחוק אירועים חרדים

ממסמכים שנחשפים ב'כיכר השבת' עולה תמונה ברורה כי לפי החוק האוסר קיום אירועים בהפרדה, כפי שאושר בכנסת, מותר לקיים הופעות זמר נפרדות לנשים ולגברים חרדים • הפרוטוקולים (בארץ)

ההופעה הערב בעפולה (צילום: ללא קרדיט)

לפני קרוב לעשרים שנה התקיים בוועדת חוק ומשפט של הכנסת דיון בנושא ההפרדה בערבי שירה, כאשר חבר הכנסת הרב אברהם רביץ ז"ל עמד בתוקף על כך שמהחוק יוחרג נושאי ערבי שירה בנפרד, מי שהצטרף בהתלהבות לדעתו הוא נשיא המדינה הנוכחי ראובן ריבלין, שהוסיף כי "לא ייתכן שהבג"צ ינהל לנו את החיים".

חבר הכנסת אורי מקלב, הצליח לאתר דיון שנערך בשנת 2000 בנושא ההפרדה במרחב הציבורי ולפי הדיונים נראה כי הניסיון להפריד את ערבי השירה מהחוק - לא הייתה כוונת המחוקק שהוסיף במפורש גם ערבי שירה.

הדיון התחיל כאשר לשון החוק צוטטה כך: "אין רואים הפליה בקיומן של מסגרות נפרדות לגברים או לנשים, כאשר אי-הפרדה תמנע את הספקת המוצר או השירות הציבורי או תמנע כניסה למקום ציבורי מחלק מן הציבור, מטעמי מסורת דתית או פרטיות, ובלבד שההפרדה היא מוצדקת".

ח"כ אברהם רביץ שאל: מה זה מוצדקת?

מי שהציג את החוק מטעם משרד המשפטים, יהושע שופמן עונה לרביץ: "בהתחשב, בין היתר, באופיו של המוצר, השירות או המקום הציבורי, במידת החיוניות שלהם, בקיומה של חלופה סבירה להם ובצרכי האוכלוסייה העלולה להיפגע מן ההפרדה".

רביץ לא מוותר ושואל שוב: "אם אני מזמין זמר, למשל, את מרדכי בן-דוד, או אפילו זמר חילוני, ומסיבות דתיות אני עושה הפרדה, ואני אומר רק לגברים או רק לנשים?". על כך נענה כי "בשביל זה נועד הסעיף המדובר".

שופמן מסביר את החוק: "הסעיף הזה נועד למצב שהרב רביץ דיבר עליו. הייתה הצעה לא לייחד סעיף להפרדה בין גברים לנשים, ההצעה הייתה למחוק את המילים גברים ונשים ולאפשר הפרדות מסוגים שונים, ובלבד שזה מוצדק מהטעמים האלה".

"אני מציע לוועדה לא להסכים לזה, מפני שאם זה יפתח את הפתח למסגרות נפרדות לאשכנזים, לספרדים, ליהודים, לערבים, ללבנים ולשחורים, פתחנו פתח רחב מדי להפליה. זה, לדעתי, פוגע בלב החוק. רצינו שאותם דברים שלגביהם היה קונצנזוס, לא למנוע, אם, למשל, בהקרנת סרט לציבור החרדי, כשיש הפרדה בין גברים ונשים. אבל בכל זאת יש סייג, ובלבד שזה יוצדק בהתחשב בטעמים האלה, כיוון שיש הבדל בין הופעה של זמר לבין דבר שהוא שירות חיוני אחר, נניח, לצורך העניין, שירות רפואי".

בשלב הזה, יו"ר הכנסת אמנון רובינשטיין מסביר כי זהו רצון הציבור החרדי ואי אפשר למנוע ממנו את הרצונות שלו ולכן זה חייב להיכנס בלשון החוק. רביץ הוסיף ואמר: "אם הציבור החרדי רוצה קורס להכשרה מקצועית לגברים בלבד ולנשים בלבד, אז המדינה תאסור עליו בגלל החוק הזה? איפה אתם חיים?".

בדיון הבא שנערך הצטרף גם חבר הכנסת ראובן ריבלין ששאל בתדהמה את נציג משרד המשפטים: "אני רוצה להבין, הפרדה בין נשים לגברים תהיה עבירה?".

כאן עונה לו הנציג: "כשמדובר בהפרדה מטעמי פרטיות או מטעמי דת זה לא רק מקום של פולחן דתי אלא שבקהילה מסוימת רוצים הפרדה בין גברים לנשים בקונצרט, קונצרט של זמרת רק לנשים. לא רצינו למנוע את הדבר הזה באותן קהילות. לכן הצענו את הסייג הבא: אין רואים אפליה בקיומן של מסגרות נפרדות לגברים או לנשים, כאשר אי הפרדה תמנע את הספקת המוצר או השירות הציבורי, או תמנע כניסה למקום ציבורי מחלק מן הציבור, מטעמי מסורת דתית או פרטיות, ובלבד שההפרדה היא מוצדקת".

ריבלין לא מוותר ובוחר לתקוף את בג"ץ: "היום המצב הוא כזה שיש לא מעט אקטיביזם שיפוטי שיש עליו קריאות הידד, יש עליו ביקורת ודעות לכאן ולכאן. כאשר בענין הזה אנחנו משאירים שיקול דעת כל כך רחב לבית-המשפט אנחנו יכולים גם להימצא במצב שבו אחדות הפסיקה לא תהיה ברורה כי כל שופט יפסוק לפי השקפתו, בסוף זה יגיע לבית-המשפט העליון ואז שוב נגיע לשאלה האם בית-המשפט העליון יכול לקבוע לנו את החיים."

בשורה התחתונה ההצעה התקבלה בעידודו ותמיכתו של רובי ריבלין.

מלשכתו של חבר הכנסת אורי מקלב נמסר ל'כיכר השבת': "ההחרגה של דינה זילבר כפי שמוכח בדיון עם ריבלין ורביץ היא לא נכונה היא פשוט מפרשת את החוק לא נכון, ואנו מוכיחים כי המחוקק התכוון בדיוק לנושאי דת שכוללים הופעה בנפרד".

"אנו מצהירים כי בהסכמים הקואליציוניים נדרוש כפי שביקשנו בהסכם הקודם הסדרה ברורה של נושא הדרת הנשים שיוסדר ע"פ החוק שמדובר בנושאי דת באופן ברור".

פרוטוקול הוועדה: באדיבות: לשכת ח"כ מקלב
פרוטוקול הוועדה: באדיבות: לשכת ח"כ מקלב
פרוטוקול הוועדה: באדיבות: לשכת ח"כ מקלב
פרוטוקול הוועדה: באדיבות: לשכת ח"כ מקלב

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר