מגמה בירושלים

החרדים נוהרים והמסעדות עוברות לבד"צים

גם באזורים החילוניים של ירושלים, בהם ישנם מסעדות ללא תעודת כשרות כלל, ניתן לראות יותר ויותר בעלי מסעדות המבקשים לעבור לכשרות בד"צ • בדקנו: מה גורם לכך? (ארץ)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
תמונת אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

במסעדות השונות ברחבי העיר ירושלים, ניתן להבחין במגמה הולכת ומתרחבת שבה יותר ויותר חרדים יוצאים לאכול במסעדות. אם בזוגות אם בקבוצות של חברים ואף כמשפחות שלימות.

מגמה זו מעידה מצד אחד על שינוי מסוים בהרגלי החיים של החרדים, בדגש על אלו העובדים, ומצד שני, מעידה גם על ההתחרדות המאסיבית שעוברת ירושלים בשנים האחרונות. כך החרדים מגיעים לאזורים בהם לא דרכו מעולם בעבר.

בעלי מסעדות רבות זיהו את הפוטנציאל הטמון בכוח הקנייה החרדי, וניתן לזהות מגמה של מעבר מסעדות מכשרות רבנות רגילה או רבנות מהדרין, לבד"צים חרדים, מתוך תקווה להגדיל את קהל היעד שלהם - וכתוצאה מכך את הכנסותיהם.

כאשר בשכונת בית הכרם לדוגמה, לצד מסעדות ללא תעודת כשרות כלל, יש מסעדות המתהדרות בתעודה של בד"ץ חרדי, מובן כי יש כאן שינוי מגמה כללי ששווה לשים עליו דגש.

שוחחנו עם שני בעלי מסעדות, על מנת להבין מזווית הראיה שלהם, מדוע בחרו לעבור לכשרות מהדרין ולבד"ץ פרטי, ומדוע בחרו בתעודת הכשרות אותה הם מניפים בכניסה לחנות.

קובי, בעל מסעדת בובי בורגר בשכונת בית הכרם, מסביר כי ערך במשך תקופה די ארוכה סקר בקרב מאות חרדים, והגיע למסקנה כי מרבית כשרויות המהדרין לא עוברות בצורה חלקה אצל כלל החוגים במגזר החרדי. מה שחזק אצל חוג אחד נחשב חלש אצל השני.

כך לדוגמה הוא מזכיר את הבעיות של הספרדים באכילת חלק מהכשרויות האשכנזיות, כפי שניתן לציין את דברי הראש"ל, הגר"י יוסף, נגד כשרות העדה החרדית.

מהצד השני, אשכנזים רבים יעדיפו שלא לאכול מכשרויות ספרדיות, כאשר כמובן הסיבה לכך, נעוצה במחלוקת ההלכתית כאשר הספרדים מחמירים בשחיטה כפי שיטת ה'בית יוסף', בעוד האשכנזים מקפידים על אי אכילת חלקי פנים ועוד סיבות שונות ומגוונות.

לכן, בסופו של דבר החליט קובי להצטרף לכשרות בד"ץ קהילות, המקפידים על חומרות האשכנזים והספרדים ולדעתו הם ורובין עוברים בכל המגזרים אם כי בד"ץ קהילות עובר חלק יותר, בפרט בקהל הספרדי.

בעל החנות שווארמיס לעומת זאת, בחר להצטרף לכשרות בד"ץ מהדרין של הרב רובין, כאשר הוא מסביר כי רבים מהבאים לאכול אצלו הם תושבי חו"ל, והכשרות של הרב רובין עוברת אצלם מצוין.

בעלי מסעדות נוספות מספרים לנו על סקרי שוק שעשו בקרב החרדים המגיעים למסעדות, ולפי זה קיבלו את ההחלטה לעבור לכשרות בד"ץ, כאמור, מתוך מטרה להגדיל את קהל היעד שלהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר