יצילו את עולם התורה?

חשיפה | כינוסי הגבירים החשאיים אצל הנגיד שמעון גליק

בסביבת הנגיד שמעון גליק מבקשים להקים פלטפורמה להזרמת תקציבים לעולם התורה - ישירות על ידי הגבירים, לאור מצבם של מוסדות רבים • על הפרק: ניסיון למסע של הגר"ד לנדו לארה"ב (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הגר"ד לנדו ושמעון גליק (צילום: מוטי גרין, באדיבות המצלם)

פרסום ראשון: שני כינוסים חשאיים בהשתתפות מספר גבירים, נערכו השבוע במעונו של הנגיד שמעון גליק. האחד התקיים במשרדו של גליק שבמנהטן ואילו הכינוס השני נערך במונסי, כך נודע ל"כיכר השבת". המטרה, ניסיון להקמת פרויקט לגיוס כספים לעולם התורה - שלא באמצעות המוסדות הקיימים.

בתקופה האחרונה ביצעו עשרות ישיבות וכוללים מגביות ואירועי התרמה, מרביתם בשיטת המצ'ינג. אלא שבעוד מרבית המוסדות נחלו הצלחה אדירה וגייסו את הסכום הנדרש, ישנם מוסדות שלמרות הקמפיין האדיר, לא הצליחו לשקם את המוסד.

מספר גבירים הנחשבים לספונסרים גדולים של עולם התורה, הביעו בעת האחרונה תרעומת על ראשי כוללים וראשי מוסדות שלדבריהם כשלו בניהול גיוס הכספים. "כספים נעלמים באמצע הדרך", טען מקורב לאחד הנגידים. "מיליונים הועברו לכוללים ולישיבות, חלקם היו אמורים ליהנות ממצב תקין, אך למרות זאת העסק תקוע".

היוזמה המדוברת בסביבת הנגיד שמעון גליק היא הקמת פלטפורמה להזרמת תקציבים, כזו שתעקוף את ראשי הכוללים וראשי הישיבות, באופן שבעלי ההון ינהלו באופן ישיר את צינור הכספים לכוללים ולעולם התורה, כאשר הדבר יבוא לידי ביטוי גם בהקמת מקומות תורה שיפוקחו על ידי הנגידים.

בכינוס שנערך בתחילת השבוע במשרדו של הנגיד שמעון גליק במנהטן השתתפו הנגידים רובי שראן והמיליארדר ראלף הרצקה. ביום שני, נערך כינוס נוסף בביתו של שמעון גליק, שם השתתפו כארבעים גבירים.

ל'כיכר השבת' נודע כי בסביבתו של גליק נעשים מאמצים גדולים להוצאתו לפועל של מסע היסטורי בראשות הגאון רבי דב לנדו שייצא לראשונה לארה"ב, למספר ימים, זאת בניסיון לגייסו לעמוד בראש היזומה החדשה.

בסביבת הגר"ד לנדו הבהירו ל'כיכר השבת' כי ישנם דיבורים אך המסע המדובר עדיין לא אושר באופן סופי.

לצד היוזמה אותה מקדמים בארה"ב, אומר עסרן בכיר בארץ, בשיחה עם 'כיכר השבת', כי לדעתו ראשי הישיבות יביעו סלידה מהיוזמה המדוברת. "האם ייתכן שעולם התורה יעבור לניהולם של גבירים ובעלי הון? היכן שמענו דבר כזה?", הוא תוהה.

לדבריו, "עולם התורה והישיבות במצב קשה, בשביל מה אנו זקוקים לפלטפורמות חדשות? מי שיש לו, שיבוא לתמוך במוסדות הקיימים".

גורם המקורב לנגיד שמעון גליק מסר ל'כיכר השבת': "לא היו כינוסים ומפגשים עם עשרות גבירים. נוצר מפגש חצי באקראי של שישה גבירים ובו עלתה המצוקה הנוראית שהוברר שישנם למעלה מאלפיים!!! אברכים בארץ ישראל שמעוניינים ללמוד בכולל ולצערם הרב אין להם מסגרת. הועלו מספר רעיונות כיצד ניתן להציל את אותם אברכים שחלקם עברו לערי הפריפריה ואין להם שום מסגרת של כולל".

לדבריו, "אינני מסוגל להבין מי הוא בעל הענין שרצה לפגוע בשמם הטוב של ראשי המוסדות, הישיבות והכוללים בארץ ישראל, ועלול לגרום לגבירים בחו"ל להפסיק לתרום".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר