ההתעלמות, הבלבול והמבוכה

עוד מחלוקת ב'פלג': הרב אוירבך סירב לאסור את הבחירות

אחרי פיצול מוסדות 'הפלג', משום שסירבו ליטול תקציב והקצאות מהמדינה, מגיעה הסערה לשאילת ההצבעה בבחירות • כל הפרטים: הרב שצונזר, עמדת אחי הגר"ש אוירבך והבלבול הגובר (אקטואלי)

יענקי כץ | כיכר השבת |
הגר"ע אוירבך, הגרב"ש דויטש והגר"צ פרידמן (באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

פרסום ראשון: חילוקי דעות התגלעו בימים האחרונים בקרב הנהגת 'הפלג', בדבר ההצבעה בבחירות לכנסת. מתברר, כי הרבנים החברים בגוף הנקרא 'מועצת עולם התורה', האמור להכריע בעניינים ציבוריים עבור הציבור הנמנה על 'הפלג', חלוקים בדעתם כיצד יש לנהוג בעוד יומיים.

ל'כיכר השבת' נודע, כי הגאון רבי עזריאל אוירבך, רבה של בית וגן ואחיו של הגר"ש אוירבך זצ"ל מקים 'הפלג', סירב בסוף השבוע להצטרף לעמיתיו הגרב"ש דויטש והגר"צ פרידמן ולחתום על מכתב המורה שלא להצביע בבחירות. בשל סירובו זה, הסתפקו ב'פלג' במכתב בענין, שפורסם לאחרונה, עם חתימותיהם של הגאון רבי ברוך שמואל דויטש והגאון רבי צבי פרידמן בלבד.

הגר"ע אוירבך שינה בכך את עמדתו מן העבר, כאשר הצטרף במערכת הבחירות לכנסת ה-20 לאחיו הגר"ש זצ"ל בקריאה שלא להצביע.

המכתב, עליו סירב הגר"ע אוירבך לחתום (צילום מסך)

הבוקר (ראשון), המריא הרב אוירבך לארה"ב, בדרכו ללייקווד, עם מקורבו הרב דוד בידרמן - בעוד הלחצים עליו בענין זה צפויים להימשך, ואף להתעצם, בשעות הבאות - ויתכן ועמדתו הסופית תפורסם במהלך היומיים שנותרו עד לבחירות.

גורם המקורב לראש ישיבה בכיר, מראשי הנהגת 'הפלג', מסביר ל'כיכר השבת' את דעתו של רבו, התואמת לכאורה את זו של הגר"ע אוירבך: "הדבר פשוט שהפעם יש להצביע ג'. אנחנו נישן טוב בלילה כאשר ליברמן ולפיד ינצחו? האם ראשי הישיבות שלנו יהיו מרוצים?".

"כל אדם שמחזיק ישיבה יודע כמה זקוקים לסיוע של חברי הכנסת החרדים בכל דבר", מדגיש הגורם, בשיחה מוקלטת - השמורה במערכת 'כיכר השבת'.

יצוין, כי ראשי יהדות התורה העבירו בימים האחרונים לבכירים בלשכת ראש הממשלה את תקוותם והערכתם, כי רובם המוחלט של אנשי 'הפלג' יתנו את קולם ביום שלישי הקרוב, לאחת ממפלגות שבגוש הימין-חרדים.

הערכה זו, ש'כיכר השבת' קיבל לה אישור גם מגורמים בליכוד, מעמיקה את הקרע בתוך חוגי 'הפלג', חמישה ימים בלבד לפני הבחירות לכנסת, זאת בעיקר משום שאנשיהם לא הצליחו להתאחד מבעוד מועד כדי לקבל תמורה משמעותית להצבעתם, לפחות בנושא "חוק הגיוס", מה שהיה עשוי להקנות להם נקודות זכות בעיני כלל הציבור החרדי.

התפתחויות אלו באות על רקע העימותים בתוך 'הפלג', שלאחרונה צוברים תאוצה, כפי שדווח ב'כיכר השבת', ושאלת המנהיגות מאז פטירתו של הרב אוירבך לפני כשנה וחצי, זאת למול המנהיגות הכריזמטית בתנועת דגל התורה ו"מסעות התשובה" של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, בהשתתפות אלפים בכל רחבי הארץ.

במקביל, ביטאון הפלס, פרסם את דבריו של הגאון רבי אשר דויטש, מראשי ישיבת פוניבז' ומבכירי רבני הפלג, שנחשפו אמש ב'כיכר השבת', אותם אמר בכינוס אברכים שנערך בביתו.

מתוך עמדתו של הרב דויטש עולה, כי הבעיה בהצבעה ליהדות התורה הינה ההצבעה לדגל התורה, וככל שהיתה אפשרות - תיאורטית - להצביע עבור אגודת ישראל לבדה, אין כל בעיה להצביע.

יש מאנשי 'הפלג' הרואים בכך היתר לכתחילה להצביע למפלגת 'עוצמה יהודית', שמנהיגה איתמר בן גביר אף שימש בעבר, בהתנדבות, כעו"ד לעריקי ועצורי הפלג.

מנגד, באגודת ישראל ישנם גורמים המזכירים כי אגודת ישראל ודגל התורה קשורים ביחד רק כ'בלוק טכני', ובשל כך הם בטוחים כי רבים מאנשי הפלג כן יתנו לבסוף את קולם ליהדות התורה, וביום פקודה ישלשלו את הפתק ג' לקלפי, ולו רק כדי להציל את שלטון הימין, מידיהם של אנשי השמאל שנואי נפשם.

לצד פרסום דברי הרב דויטש, בולטת התעלמות 'הפלס' מנאומו של הגר"צ פרידמן, הנחשב לבכיר רבני 'הפלג', שהציג כבר לפני כשבוע עמדה קיצונית יותר. צנזור דבריו מדליק שוב את השטח ב'הפלג', ומעלה את הלהבות לגבהים חדשים.

בתוך נאומו המצונזר אמר הגר"צ פרידמן, בהתייחסו לקולות הטוענים כי דרכו של 'הפלג' אינה דרך סאטמר: "תדעו לכם; יש בעולם שלנו שתי השקפות, יש את ההשקפה של סאטמר, וכך גם אחזו כל רבותינו ובראשם מרן הרב שך והסטייפלר - לא בנושאים המעשיים, על זה אני לא מדבר - ה'השקפה' היא שהמדינה וכל הערכים האחרים אין בהם ממש, וכן בשיטת אנשי 'המזרחי' אין ממש".

"אין משהו באמצע. רבים רוצים להיות באמצע, אך אין אמצע, אם אינך מקבל את ההשקפה של סאטמר, אתה במזרחי. והן הן הדברים" - הדגיש הרב פרידמן בדבריו.

עמדה זו של הרב פרידמן אינה תואמת את הקו אותו מובילים אנשי מערכת הפלס והועדה "להצלת עולם התורה" של הפלג, המעוניינים לנתק את הזיקה בינם לבין חסידות סאטמר, ואף תמכו בפתיחת מוסדות המתוקצבים חלקית על ידי המדינה, בבית שמש, במודיעין עילית ובאחיסמך, תוך פיצול מהדהד של המוסדות הישנים.

קו האידיאולוגי המערכתי, הנתמך גם על ידי הגר"ע אוירבך וראשי ישיבת פוניבז' הגר"ש מרקוביץ, הגר"א דויטש והגר"י זלושינסקי, מנוגד כאמור לעמדתם של רבני הפלג האחרים, הגר"צ פרידמן, הגרב"ש דויטש והגר"צ שינקר, הנתמכים מהצד גם ע"י הגרי"י קלמנוביץ', המקורב לחוגי סאטמר ובריסק מזה שנים רבות.

עסקן 'דגל' על 'הפלג': "הם 'סאטמר' - רק בשביל הכסף" (אולפן כיכר השבת)

האויבים הוותיקים של 'הפלג' על כל חלקיו, ראשי דגל התורה, טוענים מצידם כי אינם מעוניינים כלל בקולותיהם, אולם לדעתם זריקת 30 אלף קולות לפח עלולה להכריע את גורל המדינה לשנים רבות.

"מצידנו", הם אומרים, "שיצביעו לש"ס, 'ימינה' או בן גביר, אבל שרק לא יבואו אחר כך לצעוק ולהפגין על 'גזירת גיוס' מדומה של בנים או בנות, ועל חילולי שבת".

לדברי בכירים ב'דגל', "מי שלא נמנה עם הציבור בעת צרה, ואינו נותן את קולו ביום פקודה, שלא יתפלא מדוע הוא מוחרם. את האחריות שיש לבני הישיבות על כלל ישראל, כבר קבע מרן הרב שך זצ"ל, ומוזר כי מי שמתיימר להמשיך את דרכו מתעלם מאחריות קריטית זו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר