תקיפת מתקני הנפט

טראמפ מאשים; איראן בתגובה: "לא ניפגש"

נשיא ארה"ב האשים את איראן כי תקפה מתקני נפט סעודיים, איראן בתגובה מכחישה את התקיפה ומבהירה כי בעקבות האשמות רוחאני וטראמפ לא ייפגשו בעצרת האו"ם (חדשות)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock וידאו: מתוך הטוויטר)

לאחר הדיווח על בכיר אמריקאי שמאשים את איראן בתקיפת מתקני הנפט הסעודיים - מחירי הנפט זינקו בלפחות 20 אחוזים, באיראן כועסים על האשמה ואף מכחישים אותו. על פי הדיווח, בטהראן אומרים כי הפגישה של שני המנהיגים - טראמפ ורוחאני בשולי עצרת האו"ם לא תתקיים בעקבות ההאשמות.

לפני מספר ימים דווח, כי טראמפ מתכוון לפגוש את נשיא איראן חסן רוחאני ובשל כל אף היה מוכן להוריד חלק מהסנקציות על איראן, אך כעת המתיחות בין המדינות חזרה לאחר שארה"ב האשימה כאמור, את איראן בתקיפה.

לפי הדיווח של רשת ABC האמריקאית, סגן הנשיא הגדיר את התקיפה האיראנית על סעודיה כחסרת תקדים, יותר מ-12 טילים ו-20 מל"טים. טראמפ הגיב על התקיפה ואמר: "אנחנו יודעים מי האחראי על התקיפה ואנו מוכנים בכל רגע לתקיפה. בעקבות התקיפה על מתקן הנפט, ארצות הברית תפתח את מאגרי החירום של הנפט במדינה כדי שלא ייוצר מחסור בנפט".

מנגד, האיראנים זועמים על ההאשמות נגדם, דובר משרד החוץ האיראני הגיב על כך ואמר: "רוחאני לא ייפגש עם טראמפ לאחר שהאשימו אותנו, דבר כזה לא נמצא על סדר היום שלו בביקורו הקרוב בארצות הברית לעצרת האו"ם, טהארן דוחה מפגש כזה מכל וכל".

הנשיא טראמפ טען בתגובה: "מדובר שוב בפייק ניוז של התקשורת, אני לא תכננתי להיפגש עם נשיא איראן ללא תנאים מקדימים".

בינתיים, מי שכן לקחו אחריות על התקיפה בסעודיה אלו המורדים החותים בתימן, הנתמכים בידי איראן, שמודים במפורש כי תקפו במהלך השבת, באמצעות מל"טים שני מפעלי נפט בסעודיה, אחד מהם - המפעל הגדול בעולם לזיקוק נפט.

מקור המעורה בפרטים ששוחח עם העיתון "וול סטריט ג'ורנל", אמר כי התקיפה הכריחה את סעודיה להפחית בחצי את תפוקת הנפט שלה - כחמישה מיליון חביות מדי יום.

כזכור, לפי הדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, עשרה מל"טים לקחו חלק בתקיפות לפנות בוקר במתקנים של חברת הנפט הממלכתית "ארמקו".

לא היו נפגעים בתקיפה. הערב, שוחח נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בטלפון עם יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. השניים דנו בפתרונות אפשריים למשבר במלחמה מול החות'ים ואיראן.

מומחים מעריכים כי הסגירה, שתימשך עד שיותקנו המתקנים שנפגעו, תפגע בייצורן של כמעט חמישה מיליון חביות נפט ביום, למעלה מחמישה אחוזים מתפוקת הנפט העולמית.

בשיחת רקע עם עיתונאים, בכירי הממשל אמרו אתמול כי המתקפה בוצעה ככל הנראה בשילוב של מל"טים ושל טילי שיוט, "שניהם והרבה מהם", כפי שהגדיר זאת אחד מהבכירים. לדבריהם, הדבר מצביע על מידת תחכום ודיוק - שנמצאים מעבר ליכולתם של המורדים החות'ים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר