מר עגבניה: למה אנחנו מסמיקים ואיך שולטים בזה?

נדמה כאילו אנחנו מסמיקים ברגע הכי לא מתאים, אך יכולים להיות לאדמומיות הרבה גורמים פיזיים ורגשיים וניתן לשלוט ולטפל בהם בדרכים שונות. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על הסמקה (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

אם אתם מסמיקים תכופות, אתם יודעים שלא מדובר בזוהר ורדרד, אלא יותר בכתמים בגוון ארגמן. באופן בלתי נראה, נדמה כאילו ההסמקה מתרחשת ברגע הכי לא מתאים וצפוי, אך יכולים להיות לה למעשה הרבה גורמים פיזיים ורגשיים מורכבים, שכולם מעוררים את מערכת העצבים הסימפתטית. פעולה זו עשויה לגרום לכלי הדם שלכם להתפשט ולהפוך אותם לסלק אדמדם.

הסמקה הנגרמת מבעיה גופנית עשויה להתרחש כאשר הוא מתחמם מדי - מכיוון שמזג האוויר מהביל, אתם מתעמלים או שיש לכם חום. היא עוזרת לקרר אתכם על ידי פיזור החום דרך פני העור. "מאות כלי דם זעירים נפתחים באופן מיידי ומציפים את העור בדם", אומר ריצ'רד פריד, רופא עור ופסיכולוג קליני מפנסילבניה. "הכלים פועלים כמו שסתומי שחרור לשעת חירום, כדי למנוע התחממות יתר של הגוף".

הסמקה יכולה להיות גם תוצאה של תגובה רגשית, כמו חרדה, פחד או מבוכה. כאשר זה קורה, גופכם משחרר הורמונים, כמו אפינפרין (אדרנלין). "תהליך זה מגביר את זרימת הדם, במיוחד בפניכם", אומר מייקל גנאט, רופא מתמחה ממרילנד.

ישנם מזונות ותרופות שעלולים לגרום להסמקה. אכילת מזון פיקנטי, למשל, יכולה להאיץ את זרימת הדם לעור. כמו כן, תרופות כמו ריטלין (שנלקח לטיפול בהפרעות קשב וריכוז) וניאצין (ויטמין B שנלקח להפחתת כולסטרול), יכולות להאיץ את פעימות הלב ולהפיק סומק. מצבים רפואיים מסוימים, כמו פעילות יתר של בלוטת התריס, עלולים לעשות את אותו הדבר, אומרת רופאת העור והפסיכיאטרית מניו יורק, איימי וקסלר.

מדוע חלקנו מסמיקים יותר מאחרים?

"יש אנשים שפשוט סובלים מכלי דם נוספים בפנים, שיכולים להתפשט" אומרת וקסלר. אך למרות שהמסמיקים הכרוניים אינם בהכרח חרדים יותר מכולם, סערת הנפש הנגרמת כתוצאה מההסמקה עצמה, יכולה להחמיר את הבעיה. "ברגע שאתם מרגישים שהפנים שלכם נעשות לוהטות ואדומות, זה עשוי להנציח את המבוכה והסומק", מסביר פריד. למעשה, רק המחשבה שאולי תסמיקו יכולה ליצור חרדה מספקת, כדי לעורר מצב רפואי שנקרא אריתרופוביה, או פחד מפני הסמקה.

דרכי מניעה ואפשרויות טיפול

נהלו את המתח שלכם. מחקרים הראו כי טכניקות הרפיה, כמו מדיטציה ונשימה עמוקה, עשויות להשקיט מערכת עצבים מגורה ולהוריד לחץ דם הקשור לחרדה. "כשאתם מתמקדים בנשימה שלכם, אתם לא מתמקדים בשום דבר אחר", אומרת וקסלר. שינוי נפשי זה עשוי לעזור בכיבוי מתג ההפעלה של ההסמקה - או במניעתה מלכתחילה.

הרגעו. "שתיית כוס מים קרים עשויה לעזור לקרר את גופכם ולאזן את צביעת הפנים שלכם באדום", אומרת וקסלר. היא מציעה גם לשים קומפרסים קרים של מים או חלב על עורכם, בכדי להצר את כלי הדם.

שקלו פתרונות קוסמטיים ורפואיים. "שתיים מהשיטות העיקריות בהן משתמשים רופאים לטיפול בהסמקה מוגזמת הן לייזר, להיפטר מכלי דם עודפים בפנים וחוסמי בטא, כדי להאט את הדופק ולהפסיק את העומס על האדרנלין המזרים דם לעור", אומר פריד.

המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר