מחקר: אתם פחות חכמים ממה שאתם חושבים

הגלישה ברשת עשויה לנפח את האגו שלכם יותר מאת הידע שלכם בפועל, כך עולה ממחקר. עם כ"כ הרבה מידע העומד לרשותנו, הגבול בין מה שמוחנו יודע לבין מה שהמחשבים שלנו יודעים, מתערפל (אימון אישי)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

עם מחשבים ניידים, סמארטפונים וטאבלטים שנמצאים כל הזמן בהישג יד, מענה כמעט לכל שאלה יכול להיות פשוט במיוחד ולהיפתר על ידי חיפוש מהיר בגוגל. אבל כל הגלישה ברשת עשויה לנפח את האגו שלכם מהר יותר מאת הידע שלכם בפועל, כך עולה ממחקר שפרסם האיגוד הפסיכולוגי האמריקני. עם כל כך הרבה מידע העומד לרשותנו, הגבול בין מה שמוחנו יודע לבין מה שהמחשבים שלנו יודעים, מתערפל.

חוקרים מאוניברסיטת יל ערכו סדרה של תשעה ניסויים כדי לבחון את הקשר בין ידע אמיתי לבין ידע מקוון. באחד הניסויים, מחצית מהמשתתפים קיבלו גישה לאינטרנט כדי לענות על סדרת שאלות, בעוד שחברי קבוצת הביקורת לא קיבלו.

כשנשאלו כיצד הם מאמינים שהמוח שלהם מגיב לשאלות, גולשי האינטרנט בחרו תמונות של מוחות פעילים במיוחד, בעוד שהמשתמשים ללא אינטרנט בחרו תמונות של מוח שלא היה פעיל. במילים אחרות, אנו מאמינים כי גישה לאינטרנט הופכת אותנו לבקיאים יותר בתחומים שונים.

בניסוי אחר, מחצית מהמשתתפים קיבלו טקסטים גנריים בנושא מסוים. חברי החצי השני הצליחו להשתמש באינטרנט. לאחר מכן, הקבוצות נשאלו שאלות שאינן קשורות לטקסט המקורי. בכל פעם, הקבוצה עם הגישה לרשת דיווחה על אמון רב יותר ביכולתה לענות על שאלות, גם כאשר המדענים ביימו את החיפושים בגוגל, כך שלא יתגלו בפניה תשובות מוחלטות.

אם כן, האינטרנט גורם לנו להרגיש שאנחנו יודעים יותר, גם כאשר יש לנו גישה רק למידע חסר תועלת. "אם אתם לא יודעים את התשובה לשאלה, ברור לכם כשמש שאתם לא יודעים וזה לוקח זמן ומאמץ למצוא אותה", אמר מתיו פישר, מחבר המחקר הראשי, בהצהרה. "עם האינטרנט, הקווים מטושטשים בין מה שאתם יודעים לבין מה שאתם חושבים שאתם יודעים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר