תעשו זאת נכון:

פסיכולוג אונליין בזום - ייעוץ או טיפול פסיכולוגי באינטרנט

מה זה פסיכולוג אונליין? כיצד מתנהל טיפול פסיכולוגי באינטרנט? למי זה מתאים ומה היתרונות של טיפול אונליין? • כל השאלות וכל התשובות במאמר שלפניכם (טיפול, בריאות)

יתרונות או חסרונות? טיפול רגשי באינטרנט (צילום: freepik)

משבר הקורונה בהחלט העלה את הצורך בטיפול מקצועי עבור אנשים רבים ברחבי ישראל. חרדות קיומיות אודות המשך העבודה, ריחוק חברתי, פרידות וגירושין, הילדים ובני הנוער אשר שהו זמן רב בבית, כל אלו ונוספים העלו באופן משמעותי את הצורך בטיפול פסיכולוגי, אבל זה לא הכל.

אחד היתרונות המובהקים שהביא עימו משבר הקורונה הוא היכולת לבצע טיפול פסיכולוגי אונליין, אפשרות שהייתה קיימת גם לפני כן, ונהייתה פופולארית יותר בימים אלו.

מה זה בדיוק פסיכולוג אונליין?

פסיכולוג אונליין הוא קודם כל פסיכולוג. אדם אשר הוסמך לעסוק בפסיכולוגיה לאחר שסיים לימודים אקדמאיים, ואשר קיבל אישור על ידי משרד הבריאות לעסוק במקצוע זה. פסיכולוג אונליין הוא פסיכולוג אשר מקיים מפגשים וטיפולים אונליין עם מטופלים.

"אונליין" משמעו כי המפגש, הטיפול, נערך כאשר שני הצדדים – המטפל והמטופל מתחברים לתוכנת וידאו באמצעותה ניתן לקיים שיחה (ברוב המקרים מדובר בזום או בסקייפ, אולם קיימות תוכנות נוספות), והמפגש נערך באמצעות הטלפון או המחשב. מיד נסביר כיצד.

כיצד מתנהל ייעוץ או טיפול עם פסיכולוג אונליין?

מה המשותף בין מפגש אונליין למפגש פרונטאלי עם פסיכולוג? מה השוני ביניהם? ייעוץ או טיפול עם פסיכולוג אונליין זהה בעצם לטיפול פרונטאלי מבחינת התוכן ומהות הדברים, השוני העיקרי הוא בעובדה כי המפגש לא מתקיים פנים מול פנים באותו מרחב, אלא באמצעות מפגש אונליין בו המטפל והמטופל רואים זה את זה בווידאו.

מה הכוונה? מבחינת התוכן של המפגש, הנושאים שעליהם אתם מעוניינים לשוחח, או שהפסיכולוג מעוניין להעלות, אין הבדל בין מפגש פרונטאלי לבין מפגש אונליין. השיח והמפגש מתנהלים באותו האופן שהיו מתנהלים במידה והמפגש היה מתרחש באותו חדר. מה ששונה הוא האלמנט הטכני בלבד - הטיפול מתקיים כאשר שני הצדדים יושבים מול טלפון או מול מחשב, רואים זה את זה בווידאו, ומקיימים שיחה.

מה נדרש מבחינה טכנית על מנת לקיים טיפול פסיכולוגי אונליין?

ברוב המקרים התוכנה למפגשי וידאו (מפגש אונליין בו המשתתפים יכולים לראות זה את זה במצלמת וידאו) היא זום או סקייפ, שתיהן תוכנות קלות לתפעול בה משתמשים אנשים רבים בתחומים רבים על מנת לקיים מפגשים אונליין, כולל לימודים אקדמאיים. על מנת לקיים מפגשים אונליין זה מה שתצטרכו מבחינה טכנית:

  1. בטלפון חכם – להוריד את התוכנה המתבקשת, להתחבר עם קישור שקיבלתם מהפסיכולוג. ייתכן ויהיה לכם נוח יותר להיעזר באוזניות על מנת לנטרל רעשי רקע.

  2. במחשב – להוריד את התוכנה המתבקשת ולוודא כי מותקנת מצלמת ווידאו במחשב + רמקולים. במידה ואין, ניתן להתקין מצלמה למחשב ורמקולים בעלות נמוכה מאוד ובקלות מבחינה טכנית. כמו כן, נדרש חיבור לאינטרנט.

למי מתאים פסיכולוג אונליין?

טיפול פסיכולוגי אונליין מתאים לקהל רחב של אנשים, ויכול לסייע להם לקבל טיפול גם ללא מפגש פרונטאלי:

  • למי שגר במרחק רב מהקליניקה של הפסיכולוג או בחו"ל – אם לדוגמא מצאתם פסיכולוג או פסיכולוגית אשר מקבלים מטופלים באיזור המרכז ואתם מתגוררים בצפון או בדרום, נסיעה הלוך חזור לטיפול בהחלט עשויה לארוך יום שלם, מה שמקשה על התנהלות שגרתית בעבודה וכן גם יכול להקשות על התנהלותכם במידה ואתם הורים. טיפול אונליין בהחלט פותר את סוגיית המרחק ומאפשר לכם להיפגש עם הפסיכולוג שבחרתם, מבלי להיות תלויים במרחק הפיזי.

  • למי שמוגבל מבחינה פיזית עקב נכות או מחלה המגבילה את התנועה – אדם שעבר תאונת דרכים, לדוגמא, וזקוק לטיפול פסיכולוגי על מנת לטפל בטראומה ולהתגבר עליה, וכרגע מרותק למיטתו או לביתו, יוכל לקבל טיפול פסיכולוגי אונליין, מבלי להתאמץ ולצאת מהבית. כך גם אדם הסובל מנכות או מום כלשהו אשר מגבילים את תנועתו.

  • למי שמחפש טיפול מסוים אשר לא נמצא באיזור מגוריו –לא תמיד ניתן למצוא מענה מקצועי לתחום מסוים באיזור מסוים. לדוגמא: טיפול בחרדה מסוימת כגון חרדה מחרקים וג'וקים, אין וודאות כי ניתן למצוא איש מקצוע המתמחה בנושא זה בכל איזורי המגורים. תוכלו להיעזר בטיפול אונליין מבלי להיות תלויים באיזור מגוריכם.

  • למי שמתמודד עם חרדה המגבילה את תנועתו – לעיתים ישנן חרדות המגבילות את תנועת המטופל ועשויות למנוע ממנו לקבל טיפול רגשי הולם. לדוגמא: חרדה מקהל רב של אנשים, חרדה מזיהום, חרדה ממקומות סגורים. אותו אדם אשר סובל מחרדה כזו יכול בהחלט להישאר בביתו ללא חשש ולקבל טיפול פסיכולוגי אונליין.

  • לילדים ולבני נוער – פעמים רבות, מעדיפים ילדים להישאר בסביבה מוכרת. טיפול אונליין בבית שלהם בהחלט עשוי להתקבל הרבה יותר טוב מאשר נסיעה למרחב שאינם מכירים. לגבי בני נוער, הם עשויים לקבל בחיוב את האפשרות לטיפול אונליין אשר אינה מצריכה מהם מאמץ מיוחד, זמן רב, ומאפשרת להם לבצע את הטיפול בפרטיות בחדרם.

לסיכום - היתרונות של טיפול פסיכולוגי אונליין

אם כן, ניתן לסכם כי לטיפול פסיכולוגי אונליין יתרונות רבים:

  • מתאים לסוגים רבים של האוכלוסייה – בין אם מדובר בילדים או בני נוער, בקשישים ובמבוגרים, טיפול פסיכולוגי אונליין מתאים לסוגים רבים באוכלוסייה, מבחינת גיל. לא נדרש ידע טכני גבוה על מנת לקבל את הטיפול אונליין. מדובר בדבר שכל אחד כמעט יכול ללמוד.

  • נוחות ונגישות – כאשר אין צורך לנסוע ממקום למקום, להפסיד עבודה או זמן עם הילדים, ובמיוחד כאשר קיימת מגבלה גופנית או פסיכולוגית לקיום הנסיעה, הנוחות והנגישות בהחלט משמעותיות ומסייעות לקיים את הטיפול בכל מקרה.

שמירה על רצף – לעיתים קרובות קל הרבה יותר לשמור על רצף מפגשים וטיפולים, כאשר מדובר בטיפול אונליין שלא מצריך זמן רב לפני ואחרי, התארגנות ו"לוגיסטיקה". שמירה על רצף הטיפולים והמפגשים חיונית ומסייעת למטופל להתקדם בדרכו.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר