בית המשפט קבע

הקטין מהרצח בדומא - "חבר בארגון טרור"

למרות שבדיון הקודם המליצו לפרקליטות לחזור בהם מההאשמה, בית המשפט קבע כי א' היה חבר בארגון טרור. הוא נאשם במעורבות בתכנון הרצח של בני דוואבשה (חדשות)

השריפה בבית משפחת דוואבשה (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

בית המשפט המחוזי מרכז הרשיע היום (חמישי) את הקטין א', שהיה מעורב בתכנון הפיגוע בדומא, וקבע כי הנער היה חבר בארגון טרור.

בדיון הקודם, המליצו השופטים לפרקליטות לחזור בהם מאישום זה. הפרקליטות סירבה - ובית משפט הפתיע בהחלטה לאשר את החברות בארגון טרור. עם זאת, בית משפט הדגיש כי הוא יוכל להיות מורשע באופן פורמלי רק לאחר קבלת תסקיר שירות מבחן, שכן היה קטין בעת ביצוע העבירה.

בפסק הדין נכתב כי "מטבע הדברים לא ניתן ללמוד על ארגון טרור ממסמכים פורמליים. קיומו של ארגון הטרור וחברותו בו נלמדים מדבריו ומעשיו של הנאשם. צבר הראיות מציג תמונה ברורה בנוגע לקיומו של הארגון וחברותו של הנאשם בו. הוא פירט בפני המדובבים מהו תג מחיר ומה מטרתו, פירט כי הקבוצה כוללת כמאה אנשים והרחיב על פעילות הארגון ועל פעולות שביצע".

"הנאשם הודה שביצע את העבירות ממניע גזעני. הוא תיאר את החזון שלאורו פועלים הוא וחבריו. בחקירתו בשב"כ שהתקבלה כראיה השיב כי 'מטרה נעלה היא הקמת מדינה שתתנהל לאור סמכות תורנית. אין מקום כלל ועיקר לגויים להיות במדינה כזו, ואם לא יצאו יש להרוג אותם. הגוי שיישאר אחת דינו - למות'".

חוסיין דוואבשה, סב המשפחה שנרצחה בדומא, התייחס להכרעת הדין ואמר: "הוא אדם שעושה טרור. אדם כזה, לא רק בשבילנו, גם בשבילכם הוא הולך לשרוף אנשים, ומסגדים, ובתים, ועוקר עצי זית - זה לא קשה רק לנו. צריך להשאיר אדם כזה בכלא כל החיים. אין לו לב".

נציגת פרקליטות מרכז, עו"ד יעל עצמון, בירכה על החלטת בית המשפט. "נקבע כי הנאשם שהיה מעורב בתכנון הפיגוע בדומא בו נרצחו בני משפחת דוואבשה ובביצוע עבירות ביטחוניות נוספות ממניע גזעני ואידאולוגי היה חבר בארגון טרור", מסרה.

"בית המשפט קבע כי הנאשם היה חבר בארגון טרור ששם לו למטרה להביא לתבערה ביטחונית על רקע לאומני ובין דתי. תכניות הפעולה של הארגון כללו פגיעה בערבים חפים מפשע וברכושם ובקודשי דת וזאת על מנת להעביר מסר מרתיע ולזרוע אימה ופחד בקרב האוכלוסייה הלא יהודית. נקבע כי צבר הראיות מציג תמונה ברורה אודות קיום הארגון והשתייכות הנאשם לו".

מנגד, עו"ד עדי קידר מארגון חוננו ועו"ד ציון אמיר אשר מייצגים את הקטין תקפו את החלטת בית המשפט. לדברי עו"ד אמיר: "אנחנו מקבלים את ההחלטה בהפתעה גדולה מאוד, בדיון שבו ניתנו הסיכומים באישום, לא היה צל צילו של ספק ביחס לעמדתו של בית המשפט באישום הזה, הדברים היו כ"כ קשים ונוקבים. השופטים פנו בפורש לתביעה וביקשו להסכים לזיכוי של הנאשם הקטין".

תגובת עו"ד אמיר (צילום: חוננו)

"אנחנו לא יודעים להסביר את ההיפוך הזה של הדברים בצורה של 180 מעלות. אני הרבה מאוד שנים נמצא בבית משפט וקשה לי להיזכר במשהו דומה. זו הייתה עמדה כלך כך ברורה, חוץ מלחתום את הזיכוי של העבירה של חברות בארגון טרור הכל נאמר בה, אז באנו כדי לשמוע את הזיכוי מהאישום הזה, זה לא קרה, אבל אנחנו נגיע לבית משפט העליון בעניין הזה".

עו"ד אמיר הוסיף "בימ"ש העליון צריך להכריע האם התרברבות מסויימת של קטין בגיל 15 או 16 היא הופכת אותו לטרוריסט, משום שהוא נגיד ניקב צמיגים של מכונית, זאת שאלה מורכבת, אני בטוח שעוד נשמע מזה בבית משפט העליון".

"אנחנו רוצים להזכיר שהאשימו אותו ברצח, ובשותפות לרצח. הדברים האלו ירדו ואינם עוד, אפילו לא קשירת קשר לרצח וצריך להתנצל בפני קטין שנעצר ועבר חקירות קשות מאוד במסגרת עינויים שעבר בחקירות. במשפט זוטא ארוך, נמרץ, וממושך בית המשפט קיבל את הטענות וביטל את ההודאות שנגבו תוך בפגיעה חמורה בזכויות היסוד שלו ובניגוד לרצונו, את זה כדאי לזכור".

אמיר הוסיף, "אז כשאנחנו נמצאים, דווקא במקום כזה ולאחר שהואשם בעבירות שהן קשות מהן, ברצח, ומיזה הוא זוכה בסופו של יום כך התוצאה הסופית, אז כדאי לזכור את זה ולומר לציבור כולו לציבור הישראלי היהודי והערבי כאחד, צריך לכבד את ההכרעה הזו ואת זה אנחנו לא שוכחים".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו הוסיף: "אנחנו מופתעים מאוד מההחלטה, אתם זוכרים, אתם הייתם פה ונכחתם, והייתם עדים לדברים הנוקבים והברורים מאוד שבית המשפט אמר לפרקליטות לפני חודשיים. בית המשפט עבר טענה טענה ואמר לפרקליטות בדברים ברורים, בשחור על גבי לבן, שאין להם קייס, שהם צריכים לחזור בהם, וזה לא השופט הראשון שאומר את הדבר הזה".

"ההחלטה היום היא מעוררת פליאה כי היא גם לא מחדשת שום דבר ופתאום באופן מפתיע מקבלת את העמדה של הפרקליטות. קשה לי להבין מה התחולל בזמן הפציעות אצל ההרכב. בית המשפט כמובן אמר בסיפא של הדברים, שעדיין הטענות שלנו יקבלו ביטוי בעונש, זו החלטה יפה אך אנחנו לא מסתפקים בכך, אנחנו נערער על כל ההחלטה הזאת על כל ההיבטים שלה, על כל המסקנות שלה, על כל מה שהיה בתרגיל המדובבים ובכל האמירות שמיוחסות לנאשם שהם היוו את הבסיס להרשעה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר