התחיל במאבק על חנוכייה

הטלטלה ב'מעלות' נחשפת: המשב"ק תובע ירושה פרטית

ישיבתו של הגר"ש עומדת בפני טלטלה, בדיקת 'כיכר' העלתה כי לא מדובר רק על המבנים, אלא שהמשב"ק הספיק להסתכסך עם האחים וטען כי הגר"ש הקנה לו את הירושה בקניין סודר (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
ר' שמואל בפתח הבניין בשערי חסד (צילום: באדיבות המצלם)

טלטלת הנדל"ן בישיבת 'מעלות התורה' מול משפחת רייכמן היא לא הדבר בהא הידיעה המטריד את הנהלת הישיבה, בימיה הטובים יכולה היתה הישיבה להעתיק את משכנה למבנה סמוך, או לעבור לשכונה אחרת בירושלים, המאבק האמיתי מתנהל על עצם קיומה של הישיבה, מייסד הישיבה הרב משה ויסלובסקי היה העוגן הכלכלי של הישיבה, מאז שעזב המצב הכלכלי והרוחני בישיבה בכי רע.

הסיקור המלא ב'כיכר השבת', סביב פרשיית 'מעלות התורה'>>>

יודעי דבר הלומדים ב'מעלות', אומרים ל'כיכר השבת', כי "יתכן והמאבק הנד"לני מיותר משום שבלי קשר לתביעות של משפחת רייכמן - הישיבה בסכנת סגירה בגלל הסכסוכים הפנימיים הקשים".

אברך הלומד בכולל של ישיבת "מעלות התורה", במשך למעלה מעשור שנים מספר ל'כיכר השבת': "מיד אחרי פטירת מרן זצוק"ל, חיפשו דמות תורנית רצינית שתשמש ראש ישיבה, עלה שם של ראש ישיבה ידוע שהסכים להגיע לשמש ראש ישיבה, הרב משה ויסלובסקי שייסד את הישיבה יחד עם מרן זצ"ל סיכם הכל עם אותו דמות תורנית מכובדת".

יוסף פטרוב בכניסה לבניין הפנימיה עם הגר"ש (באדיבות המצלם)

דא עקא, לתדהמת האברכים והבחורים, אומר אותו אברך: "עוד באותו יום הודיע יוסף פטרוב שללא ספק היה גם משב"ק וגם חברותא של הראש ישיבה זכרונו לברכה - שלא פחות ולא יותר הוא עצמו יהפוך לראש ישיבה, בהתחלה התייחסנו לזה כבדיחה אבל הידיעה הופיעה בעיתון 'הפלס' שפטרוב הוא השולט בעיתון ופרסם בעיתון שהוא הראש ישיבה. במקביל על מכתבי גדולי ראשי הישיבות הצטרף פטרוב כשווה בין שווים לצד תלמידי חכמים הגדולים ממנו ביובל ויותר".

הסיבה לעזיבתו של מנהל הישיבה הוותיק

האברך ממשיך ומגולל את ההתרחשות: "המנהל והמייסד הרב ויסלובסקי החליט לאפשר את המינוי המגוחך כדי לא ליצור קרע מיידי אחר הפטירה, אולם הסדקים החלו לצוץ, טענות על הפקרות רוחנית בשולי הישיבה וטענות על ניידים לא כשרים אצל כמה בחורים נתקלו באדישות מצד פטרוב שמטבע הדברים דמותו לא הרתיע את הבחורים, והיה חסר דמות שתיצור משמעת מסוימת יחסית לישיבת 'מעלות' שלא דוגלת בסדרים קבועים. גם השיעורים והתפילות הפכו לבדיחה. היתה הרגשה של פירוק מוחלט. עד שהרב ויסלובסקי עזב, כאשר הוא עזב החלו גם בעיות כלכליות בישיבה".

ל'כיכר השבת', נודע כי הפיצוץ המרכזי בין המנהל הוותיק - ויסלובסקי לפטרוב אירע בעת שהגיע הדרישה מרייכמן לקבל את הבנין, בעוד ויסלובסקי מצדיק את רייכמן וטוען כי זוכר היטב את פרטי ההסכם, ואין שום מקום לדיון בנושא, אך פטרוב לא התכוון לוותר ותיכנן לצאת למאבק משפטי, בהנחה שרייכמן לא ירצה להיגרר לזה".

ישיבת העמותה הגורלית

בישיבת עמותה שהתקיימה בחודש סיון תשע"ט הוחלט על דעת כל חברי העמותה, שביניהם נמצא גם יוסף פטרוב, כי פינוי הבניין לצורך מכירתו והעברתו לידי כונס נכסים על מנת לשלם את החוב לרייכמן העומד על סך של כ19 מיליון ש"ח, לטובת המשכיותה של הישיבה, הרב רייכמן הציע בשעתו שהוא ישלם את הפער בין שווי הבנין לסכום החוב, בתוספת תרומה הגונה לבניית בנין לישיבה בעיר בית שמש וכד', - ובשעתו פטרוב חתם על מכירת הבנין בסיכום הנ"ל, אלא שלאחר זמן פטרוב הפך את עורו.

המכתב עליו חתם יוסף פטרוב לפינוי הישיבה (מתוך אתר העמותות של ישראל "גיידסטאר")

בחורים ב'מעלות' מסבירים ל'כיכר השבת': "הסיבה שככל הנראה פטרוב החליט לחזור בו הוא לאחר שהבין שהמשך הישיבה במקום אחר שהוא לא שערי חסד, זה כבר לא "מעלות", ולדבריהם רק בוגרי "מעלות" יבינו את העניין".

"ויסלובסקי הקשיב לטענות שלנו אך בד בבד אמר לנו כי אמנם יש משהו בטענה זו, אך בכל מקרה צריך להיות ריאלי עם הנתונים, ולמעשה הבנין התקבל בשעתו בהלוואה, והראש ישיבה חתום על חובת החזרתו לבעליו".

אברך הלומד עדיין בכולל הישיבה מצדד במפתיע בעמדת ויסלובסקי וטוען לכיכר השבת: "זה מצחיק שנטפלים לבניין, מהרגע שר' שמואל נפטר הישיבה כבר לא "מעלות" וזה לא מעניין המיקום שלה, אין הבדל לבחורים היכן ממוקמת הישיבה אחרי פטירתו של הגר"ש".

המאבק על הירושה הפרטית

מסתבר, כי הסיפור אינו פשוט ולא מדובר על סכסוך רק על בניין הישיבה, בדיקת 'כיכר השבת' העלתה כי מלבד המינוי העצמי של החברותא והמשב"ק - יוסף פטרוב, לראש ישיבה.

גורמים בסביבתו של פטרוב טוענים: כי "הלכה למעשה הוא נחשב לבן של הגר"ש אוירבך זצ"ל ועל כן הוא היורש היחידי של ראש הישיבה שלא הותיר זרע של קיימא ואחיו הגאונים שיחיו שהם יורשיו החוקיים היחידים, לא יכולים לתבוע את הירושה".

החנוכייה בה ר' שמואל הדליק מחוץ לביתו (ארכיון 'כיכר')

כך למשל התעוררה סערה בחנוכה האחרון, כאשר החנוכייה של הגר"ש זצ"ל שהיתה אמורה לעבור לאח הגאון רבי עזריאל - עוכבה על ידי המשב"ק והחברותא בטענה כי רק הוא היורש.

ולדבריו, אלו שהיו מעורבים בפרשה הטענה הייתה: "כי לא ראוי שר' עזריאל שהרבה בחיי הגר"ש לערער על סמכותו וגרם לו עוגמת נפש מרובה כעת יירש אותו".

עוד מקרה קרה מיד לאחר הפטירה של הגר"ש, אז טען יוסף פטרוב לבעלות על הספר תורה האישי של הגר"ש, כמו גם על ספריו וכתביו, בטענה שראש הישיבה הקנה לו אותם בחייו בקנין סודר.

היורשים, קרי אחי הגר"ש שפקפקו באמינות דבריו לא רצו להיכנס למאבק מולו, ובחרו להבליג על הדברים, תוך כדי שהם מוסרים מודעה שאין בשתיקתם מחילה על כך. כעת, לאחר שהם מבינים שטענתו של פטרוב שהינו היורש היחידי כאן, הם מבינים שאין מקום לתת משקל של ממש לדבריו על מתנת ראש הישיבה אליו בחייו.

עוד נודע ל'כיכר השבת', כי חלק מהאחים מתכננים להגיש בימים הקרובים תביעה בבית דין כנגד יוסף פטרוב בדרישה שיחזיר את כל מה שלקח מבית הגר"ש. כמו גם את הספר תורה שבינתיים תרם אותו בהשאלה לבית כנסת באיזור מגוריו.

מטעם משפחת רייכמן נמסר במענה לפניית 'כיכר השבת': "כל נושא המכתבים הוא נושא תעמולתי בלבד. אין בו שום נושא הלכתי או חוקי. נכון, המציאות כרגע שיש מכתב של האחים לקיום ההסכם באופן מיידי ויש מכתב של ר' עזריאל נגד".

"כל אחד יפרשן לפי הצד שהוא תפס מלכתחילה ואפשר לדון בלי סוף מי רימה את מי ומי הוא הסנילי שלא ידע על מה הוא חותם".

הנושא הוא פשוט מאוד, אומרים הרייכמנים: "ישנו הסכם הלוואה מאוד ברור ומאוד חד משמעי. ישנו שיעבוד יחיד ובלתי חוזר על הנכס. חתום עליו ראש הישיבה זצוק"ל. כל הטענות נגד קיום ההסכם נובעות ממקום מאוד פשוט של אדם שהיה במרכז העניינים כל עוד שמרן היה חי ועתה לדאבונו נותר ללא השפעה ציבורית וכמעט בלי ישיבה כשרשומים אצלו כ 40 בחורים שרק 13 מהם מגיעים לבית המדרש... ".

"כנראה שהוא חושב יחד עם שותפו שע"י הקדשת מלחמה נגד ההסכם שרבו חתום עליו הוא יחזק את מעמדו. במיוחד אם הוא יצליח לשכנע את הציבור שזהו עוד שלב במלחמת הקודש שבין בני תורה לדגל התורה...".

"בכל הטענות הם שוכחים דבר אחד. מרן ראש הישיבה זצוק"ל היה ענק שבענקים שאין לנו כלל מושג ברום מעלתו. בכל טענותיהם הם הופכים את מורם ורבם שאת מקומו הם מתיימרים למלאות לאדם טיפש שלא ראה את הנולד ושיכלו לסובב אותו לפי אינטרסים צרים של אנשים אחרים. עפ"ל. מרן זצוק"ל ידע שאין המשך וחזה בעיני קודשו את מה שיהיה אחרי עוזבו אותנו לאנחות ובדיוק את זה הוא רצה למנוע".

'כיכר השבת' פנה מספר פעמים ליוסף פטרוב כדי לקבל את תגובתו: "יום שישי היום, הזמן קצר אני ממש לא יכול לדבר עכשיו, מצטער". הניסיונות להשיג אותו במוצ"ש עלו בתוהו, ברגע שתגיע התגובה 'כיכר השבת' יעלה אותה ככתבה וכלשונה.

החנוכייה בחנוכה תשע"ט בביתו של אחיו ר' עזריאל אוירבך (באדיבות המצלם)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר