האם בת הזוג זכאית לחצי מ"מענק עידוד פרישה" שקיבל בן זוגה לשעבר?

כשנתיים וחצי לאחר שנפרדו ובהיותם כבר גרושים, האיש קיבל כחצי מיליון שקל "מענק עידוד פרישה ודמי הסתגלות". הדיינים קבעו כי מדובר בנכס שאינו שייך לרכוש המשותף, אולם הדבר השפיע במקצת על חלוקת הנכסים המשותפים (משפט)

עו"ד מאיר שחל | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בית הדין הרבני האזורי בחיפה הכריע במחלוקת מעניינת בין בני זוג בהליכי גירושין. אב"ד הרב יוסף יגודה, הרב סיני לוי, הרב יעקב שרעבי, קבעו כי מענק פרישה בסך כחצי מיליון שקל שקיבל האיש לאחר שהשניים נפרדו, מהווה נכס שאינו חלק ממצבת הנכסים הניתנים לחלוקה.

במהלך שנות הנישואין האיש עבד בחברה מסוימת, וצבר זכויות שונות. לכל היה ברור שזכויות שנצברו בקרנות שונות יש לחלק שווה בשווה בינו לבין האישה, בהתאם לחוק יחסי ממון.

המחלוקת התגלעה בעיקר לגבי סכום של 486,000 שקל שהאיש קיבל עם פרישתו כמענקים, לאחר "מועד הקרע" (מועד הפרידה). מדובר במענק שקיבל מהחברה, שהחליטה משיקולים פנימיים שלה, להעניק כספים לעובדים מסוימים על מנת שיעזבו.

האישה טענה כי פיצוי הפרישה הוא "נכס בר איזון", כך שיש לחלק גם אותו. בהקשר זה היא הפנתה לפסקי דין בהם נקבע כי יש לחלוק גם זכויות פנסיה מוקדמת למשל, אף שהן נועדו להוות תחליף שכר עד קבלת הפנסיה, שכן מדובר בזכויות שהן חלק מהעתודה הכלכלית של המשפחה בתקופת השיתוף. כלומר לשיטתה, לא מדובר ב"שכר עבודה" שלאחר הגירושין.

מנגד, האיש טען שאין חוק הקובע מפורשות כי בן זוג זכאי למענקי פרישה, והדבר נתון לשיקול דעתו של בית הדין. עוד הוא טען כי מדובר במענק שקיבל שנתיים וחצי לאחר מועד הפרידה, כך שיש משמעות לחלוף הזמן.

האיש אף טען, בין היתר, כי מדובר ב"מענק הסתגלות" שהחברה נתנה על מנת לעודד אותו לצאת לפנסיה, ואכן הוא היה מובטל במהלך כחצי שנה, במהלכה עשה שימוש במענק כמקור הפרנסה. לשיטתו, המענק מהווה למעשה שכר לתקופה שלאחר הפיטורין, ולפיכך אין לאזן אותו כחלק מהרכוש המשותף.

נוצר לאחר הפירוד

הדיינים הבהירו כי "עתודה" כלכלית מתייחסת למצב הזכויות של הצדדים הזמן הפירוד. פיצויי פרישה אף צוינו בחוק יחסי ממון במפורש כחלק מ"נכסי בני הזוג".

"המדובר כמובן הוא על נכסי הזוג בעת הפירוד – זכויות עתידיות לפנסיה ואף פנסיה מוקדמת, זכויות עתידיות לפיצויי פרישה הן חלק מכלל נכסי הזוג – כאשר יש זכויות כאלו בעת הפירוד, אך לא כאשר הזכויות נוצרו לאחר הפירוד", הבהירו.

במקרה הנוכחי, הדיינים שוכנעו שלא מדובר בכספים ברי איזון, מאחר שהזכות נוצרה לאחר שהשניים כבר נפרדו, ולכן אינה חלק מהעתודה הכלכלית של בני הזוג בעת הפירוד. בין היתר, הדיינים הבהירו כי מדובר במענק חד פעמי ולא בתשלום פנסיה. במילים אחרות, דובר בנכס שנוצר לאחר תום "תקופת השיתוף".

עם זאת, הדיינים הזכירו שהחוק מאפשר לקבוע איזון נכסים לא שוויוני בין הנכסים המשותפים, ולאו דווקא "חצי-חצי", אלא בהתאם לנסיבות, ובהתחשב בפרמטרים נוספים, למשל נכסים עתידיים וכושר ההשתכרות של כל אחד.

מכאן הדיינים קבעו כי האיש ישלם לבת זוגו לשעבר פיצוי בסך 50,000 שקל, מתוך הזכויות הנזילות שלו.

בהמשך נדונה מחלוקת נוספת לגבי בונוסים מסוימים שקיבל האיש במהלך עבודתו. הדיינים קיבלו את טענת האישה שלפיה היא זכאית לחלק יחסי בהם, בכל הקשור לתקופה שלפני מועד הפרידה, והורו לאיש לספק לבית הדין פירוט הבונוסים שקיבל.

עוד נקבע כי האישה זכאית למחצית מכספים שקיבל עבור פדיון אופציות שנוצרו במהלך החיים המשותפים.

  • ב"כ התובע: עו"ד צבי זף
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד ערן שדה

הכותב עו"ד מאיר שחל עוסק/ת ב- דיני משפחה לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה פורסמה באתר המשפט הישראלי "פסקדין"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר