תגלית מרגשת

וינה: שרידי בית הכנסת שהנאצים הסתירו - התגלה

לצד פצצות שיידו פנימה הנאצים בליל הבדולח, יחד עם עשרות ממצאים מהקהילה היהודית לפני מלחמת העולם השנייה, התגלה בית הכנסת העתיק בעיר הבירה וינה (חרדים)

שלומי זייבלד | כיכר השבת |
בתמונה: בקבוק מולוטוב שיידו הנאצים. בוידאו: קטע מסרטון הסבר שהוצג בוינה (צילום: www.starik.studio)

בשבוע בו מציינים את ליל הבדולח, או בשם המוכר יותר בקרב הקהילה המקומית, ה'קריסטלנאכט', תגלית נדירה מרגשת את חברי הקהילה היהודית בוינה.

הסיפור מתחיל לפני למעלה משנה. רצפת עץ עקומה בחדר הספורט של תלמוד תורה מקומי ברחוב מאלטשטראסה, חשפה חלל ענק המסתתר מאחורי המקום. הרשויות עודכנו והארכיאולוגים שהוזעקו, גילו את מה שהנאצים ימ"ש ניסו להסתיר.

המדובר במרתף גדול, שם היה בית הכנסת לפני מלחמת העולם השנייה והשואה האיומה. מה שתועד עד כה בעדויות וביומנים, כעת התגלה בצורה ממשית.

לאחר שהנאצים נכנסו לוינה, ציוו ליהודים לפנות את כל הזבל שנשאר מבית הכנסת שנשאר ולזרוק אותו למרתף - שם חסמו את הכל, במטרה שהייתה להם להקים במקום בית חולים.

במקום גילו מאות חפצים, וביניהם: פצצת מולוטוב שהצטמקה אחרי שנזרקה, והיה מה שהוביל לשריפת המקום. בנוסף, קורות עץ שרופים של בית הכנסת, שעון שמראה את זמן התפילה בשעה 07:50, מזוזות, חנוכייה עם איור של אריה ועוד עשרות חפצים.

חנוכייה עם דמות אריה שהתגלה במרתף
מזוזה עתיקה
השעון עם זמן התפילה
לוח הנצחה מבית הכנסת העתיק

הרב שמעון ויינברגר מנהל תלמוד תורה אגודת ישראל ומנהל הקמפיין, מספר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי את החפצים, חשפו לראשונה בפני חברי הקהילה במסגרת הועידה לקראת קמפיין הגיוס לטובת 'בית יעקב' המקומי המתנהל היום, וכי חשיפת הממצאים הביאה להתרגשות רבה בקרב חברי הקהילה היהודית.

האדמו"ר מרחמסטריווקא בוועידה (צילום: חיים יונגער)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר