בישראל זועמים

פסיקה דרמטית: האיחוד האירופי יסמן תוצרת מהתנחלויות

בית הדין האירופי קבע כי על המדינות החברות באיחוד לסמן מוצרים המיוצרים ביהודה ושומרון, הבקעה, רמת הגולן ומזרח ירושלים, "כדי לא להטעות את הצרכן". בישראל זועמים (מדיני)

(צילום: שאטרסטוק)

בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי פסק היום (שלישי) כי חובה על כל המדינות החברות באיחוד האירופי לסמן מוצרים המיוצרים בהתיישבות הישראלית מחוץ לשטחי הקו הירוק.

מהאיחוד האירופי נמסר בתגובה לפסיקת בית הדין: "עמדת האיחוד האירופי בנושא לא השתנתה. הפיקוח והאכיפה על יישום נכון של כללי האיחוד האירופי ביחס לציון מקור הם מתפקידם של המדינות החברות באיחוד. פסיקת בית המשפט אינה נוגעת למוצרים מישראל עצמה, שלה קשרי מסחר מועדפים עם האיחוד האירופי המבוססים על הסכם ההתאגדות האירופי-ישראלי, הקובע כי מוצרים שמקורם בישראל, בגבולותיה המוכרים בינלאומית, נהנים ממכס מועדף עם כניסתם לאיחוד האירופי. מצב זה יישאר ללא שינוי.

"לאיחוד האירופי יש עמדה ידועה וארוכת שנים כי לא יכיר בשינויים בגבולות ישראל שלפני 1967, מלבד אלה שעליהם הסכימו הצדדים בסכסוך הישראלי-פלסטיני, והוא רואה בהתנחלויות שטחים כבושים בלתי חוקיים על פי החוק הבינלאומי. האיחוד האירופי חוזר על מחויבותו הבסיסית לביטחון ישראל. האיחוד האירופי אינו תומך בשום צורה של חרם או סנקציות נגד ישראל, ודוחה ניסיונות של קמפיינים של מה שמכונה תנועת ה-BDS לבודד את ישראל".

ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "ישראל דוחה בתוקף את החלטת ביה"ד האירופי (EJC) שנגרר לקמפיין פוליטי, שכל תכליתו יישום סטנדרט כפול כלפי ישראל וייחודה לרעה. קיימים כ-200 סכסוכים טריטוריאליים שונים ברחבי העולם, אשר בעניין סימון מוצריהם לא פסק ביה"ד ואליהם אף לא התייחס. זוהי החלטה פוליטית מפלה".

"ההחלטה מרחיקה את השלום ונוגדת את עמדות האיחוד האירופי עצמו. החלטות כאלה מחזקות את הרש"פ בסרבנותה לקיים משא ומתן ישיר עם ישראל ומעניקות רוח גבית לשונאי ישראל וגורמים רדיקלים המקדמים חרמות כנגד ישראל ומכחישים את זכות קיומה".

שר החוץ ישראל כ"ץ אמר כי "החלטת ביה"ד האירופי פסולה ערכית ומוסרית, ובכוונתי לפעול מול שרי החוץ האירופאים כדי לוודא את מניעת יישום מדיניות שגוייה וחמורה זו , העומדת גם בסתירה למדיניות האירופאית לקדם את סיום הסכסוך באמצעות מו"מ ישיר וללא תנאים מוקדמים ולא באמצעות פסיקות משפטיות".

ממועצת יש"ע נמסר בתגובה: "החלטת בית הדין האירופי אינה שווה את הנייר עליה היא כתובה. זוהי החלטה צבועה, הנובעת מאנטישמיות מהזן הנחות ביותר ואנו מגנים אותה בכל תוקף. סיימנו לסמן את זהותנו כתושבי מדינת ישראל - ולא נעשה זאת שוב. החלטת בית הדין האירופי אינה שווה את הנייר עליה היא כתובה. זוהי החלטה צבועה, הנובעת מאנטישמיות מהזן הנחות ביותר ואנו מגנים אותה בכל תוקף. סיימנו לסמן את זהותנו כתושבי מדינת ישראל - ולא נעשה זאת שוב".

"ההחלטה לסמן מוצרים המיוצרים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן היא פגיעה בערביי האזור ובכל תושבי מדינת ישראל. מי שמחרים את מוצרי יהודה ושומרון מחרים גם את הפועלים הערבים, אשר מתפרנסים וחיים מעבודתם בחקלאות ובתעשייה באזור. אנו קוראים למשרד החוץ, למשרד לעניינים אסטרטגיים ולמשרד ראש הממשלה לפעול בחריפות על מנת לבטל את ההחלטה".

ממכון המחקר NGO Monitor נמסר: "המהלכים שנועדו 'לסמן' או 'לבדל' מוצרים הם חלק בלתי נפרד מקמפיין ה-BDS, שכל דבר בינו לבין קידום שלום וזכויות אדם הוא מקרי בהחלט. המחקרים של NGO Monitor הצביעו על קואליציה של למעלה מ-20 ארגוני חברה אזרחית שפעלו על מנת לקדם נושא זה. רבים מאותם ארגונים ממומנים על ידי ממשלות אירופה ואף הודו לא פעם שסימון הוא צעד הראשון בדרך לחרם מסחרי מקיף - גם בתוך הקו הירוק".

מנגד, בתנועת 'שלום עכשיו' בירכו על ההחלטה: "אירופה אמרה בקול ברור כי ראוי להפריד בין ישראל הריבונית והלגיטימית שבתוך הקו הירוק לבין השטחים הכבושים. אל מול הקריאות לחרם כולל על ישראל, זהו צו השעה. זה הזמן לקרוא לעסקים מעבר לקו הירוק לחזור הביתה ולהעביר את הפעילות לתוך ישראל כפי שעשתה בשעתו חברת סודה סטרים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר