מאמר תגובה

יהודים, לא מנקים לכלוך עם לכלוך // הרב בנימין גולדשמידט

הרב בנימין גולדשמידט, מחשובי רבני מנהטן ומגיש 'כיכר גלובל', בטור תגובה לפרשן 'כיכר השבת', ישי כהן: "הדרך להילחם בהכללות אינה באמצעות הכללות חדשות" (מאמרים)

כותב השורות (צילום: באדיבות המצלם)

לפני מספר ימים התפרסמה פה, ב'כיכר השבת', דעתו של ישי כהן, עורך ופרשן מוערך, בטור שחולל רעש גדול.

הטור, כזכור, המשיך את שינוי הקו, כפי שנקט השבוע יו"ר ש"ס השר אריה דרעי, כלפי אביגדור ליברמן: ממגננה למתקפה. "החרדים סחטנים? החרדים לא משלמים מיסים? בוא, איווט, כל ילד בגן מבין מי כאן במדינה לא משלם מיסים, ומי חי על חשבון הקופה הציבורית", נטען.

אלא שהכללה, באשר היא, שגויה ומזיקה. לכנות את שמונת המנדטים של 'ישראל ביתנו' ככאלו "הבנויים מעולים שטרם ברור מה הקשר שלהם למדינת היהודים", זו אמירה כוללנית ופוגענית. הדרך להילחם בהכללות אינה באמצעות הכללות חדשות. הדרך להילחם בדעות קדומות על הציבור שלך אינה דרך הפצת דעות קדומות על ציבורים אחרים.

כמי שגדל במוסקבה עם אותם אנשים, בואו תיכנסו איתי רגע לנעליהם של יהודי רוסיה.

נניח וקוראים לכם מיכאל או אלכסנדר. למה ההורים שלכם קראו לכם בשם הזה? כי אלו שמות יהודיים שיכולים עדיין להתכתב עם המקום הזה, שבו אתם חיים. יש לכם דוד, שסולק מעבודתו, כי נתפס שהלך לבית הכנסת בשמחת תורה, הוא העז להתחבר ליהדותו.

יש לכם בני דודים שפוטרו גם הם מעבודתם כי העזו להגיש בקשת עלייה לישראל. במשך חודשים הם ישבו בביתם והמתינו לקבל את האישור המיוחל, כשקיבלו אותו וביקשו לעזוב את המדינה, הם אולצו להשאיר מאחוריהם את כל הרכוש. נפרדתם מהם בבכיות ובדמעות, מתוך מחשבה שלא תיפגשו אותם שוב. למה? כי אתם יהודים.

סבתא שלכם הלכה לבית הכנסת לפני פסח, עמדה בתור שעות בשביל להביא חצי מצה לנכדה, למרות כל הסיכונים הכרוכים בכך.

כשהייתם חוזרים מבית הספר, החוליגנים בשכונה התגרו לא פעם בילד הז'יד המלוכלך, לפעמים הם גם הרביצו, עד זוב דם. למה? כי אתם יהודים.

כשרציתם להתקבל לאוניברסיטה נחשבת, ידעתם שאתם צריכים להצטיין פי שניים מכל השאר, בשביל להתקבלרק כי אתם יהודים.

ואז, ברית המועצות מתפרקת, ואתם עולים ארצה בשמחה. אתם מבקשים להתחתן, אך לפתע מבקשים ממכם להוכיח את יהדותכם, כן, אחרי כל מה שעברתם. איך הייתם מרגישים?

תגובתכם האינסטינקטיבית הייתה: "כבוד הרבנים, אנא תשאלו את יבגני מהשכונה שהותיר אותי עם 'פנסים בעין' כי אני ז'יד, הוא מוכן להעיד על יהדותי".

איני חולק על הצורך לבדוק היטב בייחוסם של בני זוג המבקשים להתחתן ולברר את יהודתם, אבל זה יחייב אתכם לחפש אחר תעודת הלידה של סבתא שלכם, שנולדה אי שם, בחיי הצאר ניקולאי השני - רק כדי להוכיח כי יהודים אתם. אך אויה, הסבתא נפטרה והתעודה איננה, כך שתצטרכו להזיע רבות כדי להוכיח את יהודתכם.

ליהודים הללו, והם אינם מעטים, לא מגיע לקרוא את המאמר הזה, רק בגלל הכעס על אדם אחד.

נכון הדבר שבקרב העולים ממדינות חבר העמים ישנם גם רבים שאינם יהודים על פי ההלכה, אך אל לנו לשכוח את האחים והאחיות שלנו, שלמרות 70 שנות קומוניזם - נותרו יהודים, גם אם אינם שומרי תורה ומצוות.

מי כמונו, בני הציבור החרדי, סבלנו ועודנו סובלים רבות מההסתה נגדנו ומההכללות הגסות והאנטישמיות כלפינו.

דרך אגב, הסיבה שליברמן התחיל בקרב הלוחמני הזה נגד החרדים, היא רק בגלל שהוא הפך לפחות רלוונטי עבור אותם יהודי רוסיה שמרגישים את הקשר שלהם לארץ הקודש ואינם זקוקים לו עוד. ליברמן הבין שבשביל לשרוד הוא צריך ללכת לקהלים אחרים, ואת זה הוא עושה על הגב שלנו, החרדים, גם החרדים מרוסיה.

לסיום: לא מנקים לכלוך עם לכלוך אחר, אנא יהודים, בואו נתחיל לנקות יחד!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר