זיוף גיוס החרדים

ראש אכ"א בכנסת: 'מישהו שגה, אבל היתה עבודה רצינית'

ועדת החוץ והביטחון דנה בזיוף נתוני גיוס החרדים לצה"ל. ח"כ שטרן האשים כי "לראשי הישיבות יש אינטרס שלא יתגייסו חרדים". ראש אכ"א: "יכול להיות שיש שם איזה מספר שמישהו שגה בו" (צבא)

אבי רבינא | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"א בכסלו תש"פ | 09.12.19
דברי ראש אכ"א בוועדה (צילום וידאו: כיכר השבת; תמונה: יונתן זינדל - פלאש 90)

זיוף נתוני הגיוס: ועדת החוץ והביטחון של הכנסת התכנסה הבוקר (שני) לדיון מיוחד בעקבות החשיפה ב'כאן רשת ב'' כי נתוני גיוס החרדים לצה"ל - זויפו. הוועדה, בראשה עומד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, דנה בנתונים החמורים ובהפקת הלקחים הנדרשת.

יו"ר הוועדה, ח"כ גבי אשכנזי, אמר בפתח הדיון: "החלטנו לקיים את הדיון בעקבות הדיווחים בכלי התקשורת, אחרי שעשינו דיון קצר, מאחר והמרטכ"ל מינה ועדת בדיקה בנושא, עלתה השאלה האם להמתין ולקיים את הדיון לאחר הבדיקה. הוחלט לקיים את הדיון בשני מועדים, הראשון כעת והשני בתום הבדיקה של האלוף רוני נומה. הדיון היום יתייחס לדיווח של הצבא על כל הממצאים הידועים ואיך הגענו למצב של היום".

דבריו של ח"כ בני גנץ בוועדה

ח"כ אלעזר שטרן: "אני לא מכיר אוכלוסייה אחרת במדינה שאם היו שם נתוני גיוס נמוכים היינו מגיעים בטענה לצה"ל. כאן, כאילו הבעיה של אי גיוס חרדים היא של צה"ל. הבית הזה מפריע לצה"ל גם ביעדים ששמנו לפתחו. דוגמה אחת: לראשי הישיבות יש אינטרס שלא יתגייסו חרדים מכיוון שהם מקבלים תקציב פר תלמיד. גם בבניין הזה נשמעים קולות נגד גיוס חרדים, שומעים התלהמות מחלק מהנציגים החרדים נגד הגיוס. זה בטוח לא זיוף".

ח"כ יאיר גולן: "מעולם לא התכנסו רבים כל כך למען גיוס של מעטים כל כך".

(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, אמר: "אני רוצה לומר בפתח דבריי מספר דברים: אני מרגיש חובה לאור הנסיבות להיות כאן ולמסור דיווח. במהלך איסוף הנתונים של 2018, שהיא מחוללת את האירוע הזה, אנחנו עוסקים בחרדים אבל הסיפור פה הוא האמינות של צה"ל. אני אמסור את כל הנתונים גם אם הם לא מחמיאים.

"אני האחראי הבלעדי לנושא הזה. אף אחד מתחתיי ולפניי לא אחראי לדבר הזה. הייתי שמח למסור מספרים מדויקים, אבל הרמטכ"ל מינה ועדת בדיקה. מה שאני לא יודע אני לא יודע. כשנקבל את תוצאות הבדיקה נדע. צריך להבין איך הגענו לזה שהמספר הוא ככל הנראה אחר ומה עושים הלאה, איך בודקים את הנתונים".

ראש אכ"א מתעמת עם איילת שקד

אלמוז המשיך ואמר כי "אנחנו מדברים על שתי תקופות זמן למעשה. בין השנים 11 ל-13 יש יעדי גיוס בלי חוק ולאחר מכן יש חוק. שנת 2016 היא נקודת ציון חשובה, צה"ל מעביר דיווח מאוד מפורט לפרטי הפרטים על כל סוגיות הגילאים, ומציין גילוי נאות, לפיו אלה המספרים שעומדים בהגדרות הרשמיות ויש מעבר לזה מספרים שלא עומדים בהגדרות הרשמיות.

"לכן, עד שנת 2015 הפרשנות של הנתונים היא פרשנות נכונה מאוד. גם אם יסתבר שמישהו לקח איזה מוסד חינוכי וטעה פה. אבל בסך הכל ברמת הדיווחים יש ירידה לפרטים וחקירה של נתונים ותהליך ארוך עם משרד החינוך, ואפשר להניח די בוודאות שהדיווחים נראים תקינים. יכול להיות שיש שם איזה מספר שמישהו שגה בו, אבל כשרואים את התהליך, עם משרד המשפטים ומשרד החינוך, אתה רואה סוג של חקירה על המספרים ואתה מבין שהעבודה היא עבודה רצינית מאוד והיה ניסיון מאוד משמעותי להביא את המספרים האמתיים.

(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

"באירוע הנוכחי, הוא הסיפור המשמעותי, הבעיה היא שנת 16 ו-17. במהלך איסוף הנתונים לשנת 18, עצרנו את התהליך. אנחנו מבינים שמשהו במספרים לא מסתדר. בעיקר אוכלוסייה שלא עומדת בהגדרות הפורמליות של החוק. במסגרת הבדיקה אנחנו מבינים שאי אפשר להעביר דיווח ואנחנו מנסים להבין את מקור הבעיה. התגלה פער, אני לא יודע מהו, המספרים לא מסתדרים, יש קבוצה שלמה שלא עונה על ההגדרות הפורמליות של החוק.

"הפרשה יוצאת לתקשורת כשאנחנו ממש נמצאים בימים האחרונים שאנחנו מבינים שאנחנו צריכים לדווח על הטעות בחישוב הנתונים. אנחנו בודקים גם את שנת 2017 ורואים שיש בעיה עם הדיווח שנמסר לוועדת חוץ וביטחון על שנת 17, שברובו הגדול נחשב בעינינו לחרדים אבל לא עומד בהגדרות החוק.

"יש קבוצה שלא עומדת בהגדרות הפורמליות, למדו שנה, שנה וחצי, במוסדות אולי שלא מוכרים. אבל כשאתה מסתכל עליהם עולמם חרדי, אורח חייהם חרדי וביתם חרדי, אבל לא עומדים בהגדרות הפורמליות, עיקר הפער הוא באוכלוסייה הזו. יש עוד קבוצה אחת בשנת 17 של בערך 300 אנשים שהם לא מגיעים מהעולם החרדי והם נכנסו לרשימה ונכון לעכשיו אנחנו לא יודעים את הסיבה, אבל הם בטוח לא צריכים להיות ברשימות. יש כל מיני השערות, אולי טעות מקצועית, אולי חוסר תשומת לב, או דברים אחרים. אבל זו קבוצה שלא צריכה להיות בה.

דברי ח"כ איילת שקד בוועדה (צילום: ערוץ הכנסת)

"בשנת 2017 הוקמה מנהלת. מי שסופר את כל האוכלוסיות זה ענף תכנון כוח אדם סדיר. בשנת 2017 מחליטים שמנהלת החרדים היא תעביר את הנתונים. ככל הנראה, אנחנו מבינים שלא נכון שהמנהלת תספור. עיקר הספירה עוברת דיווח מאוד מסודר עם משרד החינוך. אם צריך לשער אז יש כאן חוסר מקצועיות בקביעת ושיעור חלק מהאוכלוסיות האלה. הסיפור בעיניי הוא בעיקר 16 ושנת 17. אחרי שנסיים עם 18 נדע יותר.

"עד שנת 2015 אנחנו רואים שהייתה עבודה מקצועית ויסודית והנתונים בגדול מדוייקים, את זה אנחנו לא רואים בשנת 16 ושנת 17".

ח"כ איילת שקד, שעמדה בראש הוועדה של חוק הגיוס, אמרה בדיון: "אף פעם לא הייתה הגדרה מדויקת מיהו חרדי. הכוונה שלנו הייתה שתגייסו ותספרו את כל מי שגדל בבית חרדי ומקיים אורח חיים חרדי, ובהגדרה שלנו לא הקפנו את כולם.

"היה צריך לבקש מאיתנו לשנות את ההגדרה בחוק ל'מיהו חרדי'. חשוב שתביאו לנו הגדרה מי לדעתכם צריך להיכנס לספירה של 'חרדי'. הכוונה שלנו הייתה שתספרו את כל מי שמנהל אורח חיים חרדי, לא רצינו שתכניסו את כל האחרים.

"אני עקבתי כל שנה אחרי הנתונים. הנתונים של השירות האזרחי קרסו, לא עמדנו ביעדים. התנחמתי שכמעט עומדים ביעדים של השירות הצבאי. כשמשרד הביטחון הכין את החוק הוא הבין שיוכל לעמוד ביעדים".

ח"כ מיקי זוהר החל לשאת דברים ולאחר שדבריו הופרעו, אמר: "כשהתגייסתי לכנסת לא באתי לומר רק מה שנעים לשמוע".

אלעזר שטרן: "אתה לא יודע על מה הדיון בכלל".

זוהר: "אתה בקי בנושא הצבא, אבל בפוליטיקה אני מבין קצת יותר ממך".

שטרן: "אני לא רוצה ללמוד ממך כלום".

זוהר: "מי שמערבב את הצבא מהפוליטיקה הם פוליטיקאים לא מהמחנה שלי".

דברי ח"כ מיקי זוהר בוועדה (צילום: ערוץ כנסת)

בשלב זה, חזר מיקי זוהר לדבריו ואמר: "אין לצבא עניין לגייס חרדים לצה"ל, הם היו מעדיפים להפחית אפילו מהמגזר החילוני".

אך יו"ר הוועדה גבי אשכנזי מנע דיון בנושא ואמר: "איו צורך לענות על השאלה, זה לא עניין של אכ"א".

שטרן: "באים לעשות בלגן והולכים".

עופר שלח: "מדובר באירוע קשה. אני תוהה, הרי ב-2015 בוטל חוק הגיוס שהעבירה הוועדה בראשות חה"כ שקד. בד בבד התחילו לרדת המספרים של גיוס החרדים. זו לא הטחת האשמה במישהו, האם יש קשר בין העובדה בירידה בגיוס חרדים לריכוך התנאים של 'מיהו חרדי'".

יו"ר הוועדה ח"כ גבי אשכנזי סיכם את הדיון ואמר כי לצד כל הערכה לצבא, הייתה טעות לא לדווח על התקלה. תחזרו אלינו עם ההמלצות שלכם. נתכנס לדיון נוסף כשתסיימו את הבדיקה. שמח שלקחתם אחריות. בסוגיית הדיווח תעשו דיווח חיצוני, ולא אחרי זמן רב. בסיום הממצאים, הוועדה תתכנס שוב".

(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

כזכור, העיתונאית כרמלה מנשה חשפה השבוע ב'כאן רשת ב'', כי צה"ל זייף, במשך שנים, את מספר החיילים החרדים שהתגייסו לצבא, אך בצבא טענו מנגד כי הייתה טעות בספירה והופקו לקחים.

על פי הדיווח הבוקר בגלי צה"ל, קצין באגף כח אדם שהיה מעורב בהכנת נתוני גיוס הצעירים החרדים והבנות הדתיות טוען שההנחיה לנפח את הנתונים הגיעה מדרגים בכירים. הקצין שהתראיין בקול מעוות אמר: "ההנחיות הגיעו מהדרגים הגבוהים. אני ידעתי על לפחות תת אלוף שהיה מעורב".

על פי הדיווח בחלק מהשנים הנתונים כמעט הוכפלו, ובשנים אחרות "צמח" המספר בעשרות אחוזים מעבר לנתון האמיתי.

(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)
(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)
(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)
(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)
(צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר