"עוול היסטורי"

האוצר של יהודי ערב: 150 מיליארד דולר

במשך כשנתיים נמשך הפרויקט המסווג שבדק את היקף הרכוש שהותירו אחריהם היהודים שעלו לישראל מארצות ערב, והעלה כי האומדן הוא: רכוש בשווי 150 מיליארדר דולר, כך נחשף ב'ישראל היום' (חדשות, בעולם)

יהודים שעלו מתימן (צילום: דוד אלדן, לע"מ)

150 מיליארד דולר, זהו ההיקף האדיר של הרכוש שהשאירו אחריהם יהודי ערב ויהודי איראן לאחר שגורשו ממדינותיהם ועלו ארצה עם קום המדינה. הנתונים הללו, שנחשפו לראשונה הבוקר (שני) על ידי כתב יהדות התפוצות של "ישראל היום" דן לביא, הם הערכה שמרנית ללא היוון (כלומר ללא התאמה לערכים של היום), והם תוצאה של מלאכת אומדן שנמשכה שנים אחדות.

מדובר בפעם הראשונה שברשות מדינת ישראל נתונים מקיפים בנושא החשוב, שמשקלו ההיסטורי, הסוציו־פוליטי והמדיני־בינלאומי משמעותי ביותר.

מאז 2002 עלה הצורך בעריכת אומדן רכוש אלטרנטיבי לזה הנערך על ידי הפלסטינים, אלא שלא חלה כל התקדמות מהותית בעניין. בשנת 2017, קידמה השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, בשיתוף המטה לביטחון לאומי - פרויקט מסווג שתכליתו היתה להגיע בדרכים מגוונות לעריכת אומדן הרכוש כמעט בכל מדינות ערב.

לפי הדיווח ב'ישראל היום', מדובר בשיטה ובדרכים שאי אפשר לפרט על אודותיהן ואשר בוחנות את אותם פרמטרים שבחנו הפלסטינים באומדנם, כאשר הנתונים חולקו לפי הקטגוריות הבאות: אדמות ונדל"ן כפרי, נדל"ן עירוני, שווי עסקים, אובדן הכנסה ופוטנציאל הכנסה, מיטלטלין ורכוש ציבורי/קהילתי יהודי.

לפי הנתונים, שווי הנכסים שהותירו אחריהם היהודים באיראן נאמד בכ-31.3 מיליארד דולר; בלוב כ-6.7 מיליארד דולר; בתימן כ-2.6 מיליארד דולר; בסוריה כ-1.4 מיליארד דולר ובעדן כ-700 מיליון דולר.

בשבועות הקרובים צפויה גמליאל להציג בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו את הממצאים המפורטים בעניין, לאחר שנתונים אלו הובאו לידיעתה ולבחינת המועצה הלאומית לביטחון לאומי.

השרה גילה גמליאל הצהירה כי "זהו לא פחות מתחילתו של תיקון עוול היסטורי, שבמסגרתו ניתן יהיה להשיב למאות אלפי הפליטים היהודים שאיבדו את רכושם, את אשר מגיע להם, לצד מקומם הנשכח בנרטיב ההיסטורי של המדינה הצעירה שאך זה קמה במקביל לפליטותם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר